Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Pasteli Marka Čelebonovića

Izložba Pasteli Marka Čelebonovića, Spomen-zbirka Pavla Beljanskog, 19. april – 3. jun 2018. Autori izložbe: Aleksandra Tomić, Milica Orlović Čobanov

 


U četvrtak, 19. aprila u 19 sati, u Spomen-zbirci Pavla Beljanskog biće svečano otvorena izložba Pasteli Marka Čelebonovića. Na otvaranju publiku će pozdraviti mr Milana Kvas v. d. upravnika Spomen-zbirke Pavla Beljanskog, a u ime osnivača Spomen-zbirke, javnosti će se obratiti Dragana Milošević, pokrajinski sekretar za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama AP Vojvodine. Izložbu će otvoriti dr Ivana Simeonović Ćelić, direktor Muzeja „Zepter“.


Jedan od stvaralaca zastupljenih u kolekciji Pavla Beljanskog, Marko Čelebonović, pripada krugu intimističkih slikara izuzetnog kolorističkog senzibiliteta i socijalnom miljeu građanske klase, iz koje je ponikao i sam Pavle Beljanski. Najveći deo života proveo je na relacijama Pariz, Sen Trope, Crnogorsko primorje i Beograd, gde u periodima (1947–1949) i (1952–1960) radi kao profesor na Akademiji umetnosti u Beogradu i utiče na formiranje čitavog niza umetnika. Pokazujući naklonost ka umetničkom stvaralaštvu još od rane mladosti Čelebonović u Parizu dolazi u atelje Antoana Burdela (1922), a nakon skulpture počinje da se bavi slikarstvom, ostajući mu veran do kraja života. D ela koja nastaju početkom tridesetih godina, otkupljuje Pavle Beljanski za svoju kolekciju. Od sredine pedesetih godina intenzivno se posvećuje tehnici paste la uz pomoć koje na papir prenosi i oživljava sopstveni doživljaj sveta. Koliko je pastel za njega bio značajan govori blizu 400 izvedenih radova i nekoliko priređenih samostalnih izložbi posvećenih isključivo ovoj tehnici. Jedna od njih održana je oktobra 1973. godine u Malom likovnom salonu u Novom Sadu.

       





Izborom od 23 dela biće prikazan ne samo deo jednog od najvećih opusa pastela u srpskoj modernoj umetnosti, nego i pravac u kome Marko Čelebonović kao slikar intimističke poetike postaje bliži problemima realizacije slike i njene simbolike. Tokom vremena Čelebonovićevi radovi u ovoj tehnici često su bili van žiže javnosti, kao što je bio slučaj sa „Mapom iz Varaždina“, vlasništvom Vladana i Jelene Čelebonović, pronađenom prilikom nedavnog raspremanja porodičnog doma. Ova mapa, koja sadrži petnaest pastela, prvi put je zahvaljujući Markovom bratu Aleksi Čelebonoviću, prikazana javnosti u ogranku dubrovačke Galerije „Sebastijan“ u Varaždinu (1986). Nakon više od trideset godina, „varaždinski“ pasteli ali i drugi radovi u ovoj tehnici, sačuvani u porodici, premijerno su prikazani beogradskoj publici u Muzeju „Cepter“ maja 2017. godine. Osim pastela, postavka u Spomen-zbirci Pavla Beljanskog obuhvata i porodične fotografije umetnika koje se ovom prilikom prvi put prezentuju javnosti.


Opus pastela tematski prati Čelebonovićeve slike izvedene u ulju, često razrađujući isti motiv nekoliko puta, u različitim vremenskim intervalima, kao reinterpretaciju pređašnjih slika. Na pastelima Čelebonović predstavlja prizore i žanr scene iz neposrednog okruženja, skoro anegdotskog karaktera, kao i ciklus „Kaluđerice“. Kako na slikama u ulju tako i na pastelima, može se pratiti prelazak iz snažne koloritne i gotovo zasićene tonske faze u takozvane „bele pastele“ karakteristične po tek naznačenom prostoru i blago osenčenim površinama.

       

Bogat prateći program izložbe uključiće tumačenja postavke, projekcije filmova, promociju nove monografije o umetniku u izdanju Galerije RIMA iz Kragujevca, kao i radionice za decu, a najširoj publici izložba će se približiti i tokom trajanja nacionalne manifestacije Muzeji za 10.


Datum objavljivanja: 18.04.2018.