Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Oko filma, vođenje kroz izložbu

U subotu, 9. maja u 13 časova u Salonu Muzeja savremene umetnosti Beograd, održaće se stručno vođenje kroz izložbu "Oko filma". Kroz izložbu vodi autor Slobodan Šijan.

 


Izložba "Oko filma" reprezentuje vizuelnu produkciju Slobodana Šijana iz perioda pre ulaska u profesionalnu kinematografiju (1968-1979) i "u pauzi" bavljenja igranim filmom (1998-1999) i obuhvata slike, akvarele, eksperimentalne filmove, filmske letke, storibordove, foto-kolaže, fotogafiju i video-radove.


"Kada govorimo o Šijanovoj aktivnosti «oko filma», onda zapravo imamo na umu ono što je teoretičar filma Pavle Levi u jednom predavanju nazvao «kinom drugim sredstvima» da bi opisao one oblike kinematografske prakse (nadrealistički foto-kolaži, letrističke "kinematografske seanse" i para-kinematografski eksperimenti Zan-Lik Godara) koji ne počivaju na upotrebi normativne filmske tehnologije, već drugih medija i formi izraza kao sredstava proizvodnje «kino-efekata». Tradicija «kina drugim sredstvima» je filmofilu i poznavaocu filmske avangarde kakav je Šijan bila itekako poznata (kao i ona nezavisnog, «uradi-to-sam» filma), s tom razlikom što se kod njega ne radi toliko o želji za proširenjem granica filmskog izraza, koliko o eksperimentu sa filmskim načinom mišljenja i želji da se zasnuje i «režira» vlastiti kino-svet ili fragmentirani univerzum kino-efekata, znakova, slika, skica, beleški i komentara.


Ovaj kino-svet je u suštini intertekstualan, ali posve nekonvencionalan, sačinjen od mnoštva nemogućih spojeva i kontrasta («težnji ekstremima», kako sam navodi u komentaru Filmskog letka)  eksperimentalnog i filma B-produkcije, avangarde i kiča, popularne i kontra-kulture, Šejke i konceptualne umetnosti. 


Poznavaoci Šijanove kinematografije će u nekima od ovih radova prepoznati elemente ugrađene u igrane filmove, kao što će  budući da dobar deo eksponata do danas nije bio reprezentovan kulturnoj javnosti  možda biti iznenađeni idejnom, tematskom i diskurzivnom raznovrsnošću njegovog «kina drugim sredstvima». Kao i saznanjem da nijedan drugi umetnik ni sineasta u Srbiji nije tako dosledno i intrigantno u praksi istraživao afinitete i forme hibridizacije filma i vizuelnih umetnosti kao Slobodan Šijan. "


Kustos izložbe Dejan Sretenović


 Portfolio Muzej savremene umetnosti u Beogradu


 


Datum objavljivanja: 05.05.2009.