Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Oko filma, razgovor u MSUB

U sredu, 13. maja u 19 časova u okviru izložbe "Oko filma", razgovor sa autorom, Slobodanom Šijanom, vodiće Pavle Levi, teoretičar filma. Izložba je otvorena do 17. maja.

 


Pavle Levi je vanredni profesor istorije i teorije filma na Katedri za umetnost i istoriju umetnosti Univerziteta Stenford. Autor je knjige "Raspad Jugoslavije na filmu" (Biblioteka XX vek, 2009) i priređivač knjige Anet Majklson, "Filozofska igračka." (Samizdat/B92, 2003).


Izložba "Oko filma" reprezentuje vizuelnu produkciju Slobodana Šijana iz perioda pre ulaska u profesionalnu kinematografiju (1968-1979) i "u pauzi" bavljenja igranim filmom (1998-1999) i obuhvata slike, akvarele, eksperimentalne filmove, filmske letke, storibordove, foto-kolaže, fotogafiju i video-radove.


"Kada govorimo o Šijanovoj aktivnosti «oko filma», onda zapravo imamo na umu ono što je teoretičar filma Pavle Levi u jednom predavanju nazvao «kinom drugim sredstvima» da bi opisao one oblike kinematografske prakse (nadrealistički foto-kolaži, letrističke "kinematografske seanse" i para-kinematografski eksperimenti Zan-Lik Godara) koji ne počivaju na upotrebi normativne filmske tehnologije, već drugih medija i formi izraza kao sredstava proizvodnje «kino-efekata». Tradicija «kina drugim sredstvima» je filmofilu i poznavaocu filmske avangarde kakav je Šijan bila itekako poznata (kao i ona nezavisnog, «uradi-to-sam» filma), s tom razlikom što se kod njega ne radi toliko o želji za proširenjem granica filmskog izraza, koliko o eksperimentu sa filmskim načinom mišljenja i želji da se zasnuje i «režira» vlastiti kino-svet ili fragmentirani univerzum kino-efekata, znakova, slika, skica, beleški i komentara.


Ovaj kino-svet je u suštini intertekstualan, ali posve nekonvencionalan, sačinjen od mnoštva nemogućih spojeva i kontrasta («težnji ekstremima», kako sam navodi u komentaru Filmskog letka)  eksperimentalnog i filma B-produkcije, avangarde i kiča, popularne i kontra-kulture, Šejke i konceptualne umetnosti. 


Poznavaoci Šijanove kinematografije će u nekima od ovih radova prepoznati elemente ugrađene u igrane filmove, kao što će  budući da dobar deo eksponata do danas nije bio reprezentovan kulturnoj javnosti  možda biti iznenađeni idejnom, tematskom i diskurzivnom raznovrsnošću njegovog «kina drugim sredstvima». Kao i saznanjem da nijedan drugi umetnik ni sineasta u Srbiji nije tako dosledno i intrigantno u praksi istraživao afinitete i forme hibridizacije filma i vizuelnih umetnosti kao Slobodan Šijan. "


Kustos izložbe Dejan Sretenović


 Portfolio Muzej savremene umetnosti u Beogradu


 


Datum objavljivanja: 11.05.2009.