Od 29, juna do 29 jula, u Kući legata, Knez Mihailova 46., održavaće se izložba radova autorki, Nine Marič i Vesne Knežević, pod nazivom, "Ukus večnosti".
Ukus večnosti
Ponovni susret dve koleginice sa studija, sada poznate umetnice- slikarke rezultirao je projektom ”UKUS VEČNOSTI”’. U junu 2017. Nina Marić i Vesna Knezević u Njujorku, na izložbi umetnika Felix Gonzales Toresa, uzevši učešće u predvidjenoj interakciji sa radom ovog rano preminulog autora, odlučile su da svaka na svoj lični ,stvaralački način odreaguje i da to prikažu zajedničkom izložbom u Beogradu. Na papirima koji se uzimaju sa izložbe Toresa (kao i bombone), naše umetnice su intervenisale ili ga samo implementirale u svoj rad –sliku ili instalaciju. Konzumiranjem bombona na licu mesta (u njujorškoj galeriji ) okusile su večnost po zamisli Felixa Gonzales Toresa*.
Nina Marić se poslednjih godina intenzivno bavi svojom slikarskom kartografijom u kojoj nastaju predstave teritorijalnih razobličenja, promena granica ili transformacija pojedinih država. Pogodjena pre svega raspadom, dezintegracijom svoje zemlje rodjenja, a zatim i brojnim geopolitičkim promenama, ova umetnica kroz svoje slikarstvo uspostavlja ličnu geografiju. Njeno polje slike je u početku struktuirano mrežom meridijana koji razdvajaju teritorije različitih reljefnih stanja a koje je ostvareno ponekad samo kolorističkim sredstvima dok su neke partije naslojavane do kolažnog stanja pa dejstvuju kao palimpsest. Ta preslikavanja, sedimentiranje bojom ili prelepljivanjem zlatnom folijom ukazuju na vremenske, istorijske promene, na refleksije na geopolitičke nasilne intervencije koje drastično menjaju sliku sveta…Pozlaćivanje mape u funkciji je stvaranja privida ogledalnog odslikavanja, što sve ukazuje na jedan koncept Fukoovske heterotopije. Istovremeno sa monumentalnim mapama nastaju i komplementarni radovi manjih dimenzija na kojima je naglašen metaforički način izražavanja Nine Marić. Dok su mape radjene na granici apstrakcije / široko bojena polja sa negde naglašenom konturom limesa ili rečnim slivom, usadjenim ponekim novim heraldičkim znakom ili navigacionim simbolom, na manjim formatima su procvetali jarko crveni cvetovi.
*Felix Gonsales Tores je bolovao od AIDSa ( 1957 -1996) doživeo je užase ove pošasti XX veka, prvo izgubivši od iste bolesti svog životnog partnera, a zatim je i sam iskusio sav društvenI animozitet prema obolelim od ove, tada jos uvek nove miazme. O tim vremenima pojave nove kuge, pise Suzan Sontag u svojoj knjizi “Sida i njene metafore “’koja je izašla 1988 . a gde je na analitican i sugestivan način progovorila o fenomenu zdravstvene katastrofe poslednjih decenija XX veka. Njena tumačenja su dragocena u shvatanju fenomena pojave SIDE i muka i patnji kojima su bili izloženi oni koji su medju prvima oboleli. Panika i neznanje o načinima prenošenja ove bolesti dovela je do stigmatizacije zaraženih i njihovog isključivanja iz društvenog života. To je odredilo načine Toresovog umetničkog izraza koji se bavi tematizacijom distribucije poruka, participacijom publike u procesualnim strategijama, obezbedjivanjem bar posrednog dodira koga je ilično bio lišavan...Većina njegovih projekata sastoji se od disperzije , raznošenja izloženog materijala /papira odredjenih dimenzija, praznih ili sa nekom ispisanom porukom, fragmentom njegovog teksta ili crnim okvirom kao crnim florom, sa bombonama u šuškavom celofanskom omotu…
Ovo cveće zla je izniklo iz autoritarnosti moćnika koji odlučuju o sudbinama malih ljudi, njihovim životima i smrti, njihovim migracijama i uništenju... Parodirajući ulogu vojnih stratega, gospodara života i smrti, Nina Marić zabada ratne razarače po svojim mapama, kao otrovne insekte koji svojim ubodima seju smrt. Na Toresovim papirima sa crnim florom (okvirom kao što se stavlja na umrlice –parte) ona slika fragmente svog najnovijeg ciklusa radova posvećenih Dunavu gde se kroz rečni sliv pojavljuje crna krv, kao bolesna izlučevina novog svetskog poretka.
Vesna Knezević koja se godinama bavi tematizacijom telesnog, erotskog a pre svega interpretacijama dodira, u ovom kontekstu svojim radovima predstavlja slavlje i pobedu poljupca kao najuzvisenijeg dodira. Već duže vreme pratimo je kako sliku pretvara u crtež, gde bela slikana pozadina jeste samo prostor večnosti u kome boravi Poljubac.
Od intenzivnog do pastelnog kolorita ili crnobelog ona se kreće u polju crtačkog mišljenja dodajući mu neočekivane efekte i dimenzije. Izabravši celofan kao podlogu za najnoviju seriju Poljubaca, umetnica se hrabro suočila sa delikatnošću i neposlušnošću materijala koji beži ispod četke, ali koji istovremeno pruža nove senzacije njenom vizuelnom izrazu. Prozračnost, lakoća te podloge, koja se pokreće i pri najmanjem strujanju vazduha, lahoru, unosi elemente živog organizma u njene najnovije postavke. Stavljajući po nekoliko listova oslikanih celofana, Vesna Knezević kao da uvodi i zvučnu dimenziju u svoje instalacije, jer poljubac za poljubcem, deluju kao eho, uz najdelikatnije šuškanje celofana, koji se mreška i pri disanju gledalaca. Toresovi papiri su Vesni poslužili kao kontrapunkt njenim crtežima, naravno poljupcima ali crnobelim, u lavirintskoj postavci gde se smenjuju njegovi kao simboli Tanatosa i naše umetnice kao simboli Erosa. Kroz ovaj lavirintski purgatorijum stižemo do završne instalacije projekta UKUS VEČNOSTI gde se slavi život i ljubav na plafonskoj kompoziciji Kneževićkinih poljubaca. Uzburkanost poteza, emocija i naravno svetlosti koja prodire kroz prozračnost slojeva islikanih celofana, a koji se blago lelujaju kao glorifikacija ljubavi, Erosa, toplote dodira kao izvora života, kao simulakrum Tijepolovskog iluzionizma, deluju kao haos iz koga se stvara novi život. Kompleksnost projekta UKUS VEČNOSTI leži u otvorenosti dveju umetnica da se od participativnog gledaoca jedne posthumne izložbe, iako sasvim različitih poetika, odluče na zajednički stvaralački poduhvat kojim će nas iz distopije Feliksa Gonzalesa Toresa, kroz heterotopije Nine Marić vratiti u izgubljeni raj, u utopijski svet Vesne Knezević….
Bojana Burić