Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Mirjana Tomašević: Reminiscencije - ponavljanja sa razlikama

U sredu, 27. marta, 2019. u 19h. u Muzeju u Smederevu otvara se samostalna izložba radova autorke Mirjane Tomašević, pod nazivom, " Reminiscencije - ponavljanja sa razlikama". Izložba traje do 30. aprila, 2019. godine.


 


U okviru godišnjeg programa Gradske galerije savremene umetnosti Smederevo, u Muzeju u Smederevu, na izložbi pod nazivom REMINISCENCIJE/ PONAVLJANJA SA RAZLIKAMA autorke Mirjane Tomašević, biće predstavljeni raznovrsni grafički radovi srednjeg i malog formata. Polazna instanca za čitanje umetničinih radova ovom prilikom jeste stvarni svet, ali ne samo onaj koji je tu, opipljiv i jasno vidljiv, već i onaj koji čine tragovi, ali i kadrovi i sećanja na ono što je bilo, odnosno reminiscencije. Drugim rečima, krajnji sadržaj stvaranja za umetnicu Mirjanu Tomašević više nije odraz sveta, već skup njegovih projekcija kroz prizmu unutrašnjih osećaja, kao i vizije koje su se kroz proces unutrašnjeg sazrevanja i „postprodukcijskog“ razmatranja profilisale u jasnu ideju bez ičeg suvišnog, stvarajući u tom postupku zaokruženo i estetski vredno umetničko delo.

Pored navedenog, ono što dalje orijentiše rad Mirjane Tomašević prema vrednostima osnovnih modernističkih postulata, jeste naglašavanje načina i pristupa radu, odnosno eksperiment u operativnom, tehničkom postupku i korišćenju grafičke matrice. U svome radu autorka koristi akvatintu, kolografiju i visoku štampu sa šablonima, pri čemu u kolografiji za podlogu koristi lepenku, a reljef koji se primenjuje za otisak ili ostaje izuzet, kolažira od raznih nestandardnih materijala. U navedenom procesu i sama podloga podložna je raznim fizičkim intervencijama u vidu struganja, grebanja, graviranja ili nanošenja novih slojeva, i u zavisnosti od pripreme može biti štampana kao visoka ili duboka štampa.

Pokazalo se, naime, da je priroda tema mnogih autorskih narativa, odnosno jedna od omiljenih tema same istorije umetnosti. Jedan od razloga može biti to što ona sama poseduje izuzetnu plastičnost  prilikom građenja jezičkog izraza, nezavisno od toga da li se kreće u motivskoj sugestiji ili autonomiji likovne površine. Mirjana Tomašević se svojim radovima prikazanim u Gradskoj galeriji savremene umetnosti Smederevo suptilnim umetničkim postupkom upravo kreće po toj tankoj liniji između sugestivnog prikaza pejzaža, datog u nazivu, i strukturalne organizacije slike različitih prostornih planova koji su u potrazi za određenim spektrom u grafičkim odnosima. Pri tome, u ovom postupku umetnica u potpunosti poštuje specifična svojstva korišćenog materijala i kontrolisanu upotrebu grafičkih tehnika.

Jedan segment izložbe čine kadrirane predstave pejzaža iz ptičije perspektive, u kojima je beskrajna dubina prostora istaknuta kroz bogatstvo spektra dve boje – plave i oker. Drugi segment čine takođe znakovi prirode u svom mikrokosmosu, svedeni na trag i aluziju, odnosno na autonomne predstave saopštene kroz apstraktnu asocijaciju. Recepcija ikonografskog repertoara, u prikazanim radovima, ima veliki prostorni raspon, od kadra do široko panoramski razvučenog pejzaža koji posmatramo sa visine, sveobuhvatno. Ovim putem, predstava sugestivno uključuje i duhovnu dimenziju, odnosno samog posmatrača, tako da posmatrač može da osvaja i anticipira prostor, u sebi i oko sebe.

Stoga, na kraju zaključujemo da u opisanom umetničkom predstavljanju autorke Mirjane Tomašević, kroz operativne prakse u okviru medija grafike, priroda ima centralno mesto, a kontekstualno korišćenje pejzaža možemo semantizovati iskazom „integrisati prostor i vreme s prirodom i tu se projektovati, u potrazi za perspektivom spajanja...“.



Mr Nataša Radosavljević Kuzmanović, kustos







Mirjana Tomašević, grafičar. Rođena je u Beogradu 1967. godine. Fakultet primenjenih umetnosti i dizajna završila je 1991. godine na odseku Primenjena grafika, a magistrirala je 1994. godine kod mentora red.prof. Božidara DŽmerkovića. Profesor je Grafike na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu. Na umetničkoj sceni je prisutna od 1992. godine od kada je i član ULUS-a. Na profesionalnom planu ima zabeleženih oko 250 kolektivnih izlaganja u zemlji i inostranstvu, među kojima su na prestižnim bijenalima i trijenalima grafike : ROK 2018 – Tajvan; Lođ 2017 – Poljska; Laguna Paiva 2018 – Argentina; Viljnus 2016 – Litvanija; Guanlan 2015 – Kina; Josif Iser – Ploešti 2017, 2015 – Rumunija; Varna 2017, 2015, 2013 – Bugarska; Bon - Keln – Nasau – Dic 2017 – Nemačka; Akva Terme 2017, 2015 – Italija; OSTEN Skoplje 2016, 2014 – Makedonija; DŽakarta 2016, 2014 – Indonezija; INTERBIFEP Tuzla 2015 – B i H;  BIMPE 2015, 2014 – Kanada; Splitgrafik 2015 – Hrvatska; Sofija 2014, 2010 – Bugarska; Suva igla Užice 2015, 2011, 2007, 1995 – Srbija; Beograd 2011, 2008, 2006, 1994, 1992 – Srbija; Bitolj 2012, 2009 – Makedonija; KSILON XII 1994 – 1997 – Švajcarska, Francuska, Nemačka, Italija, Belgija, Poljska, Češka republika, Kanada; ... U Srbiji je imala devet samostalnih izložbi grafika i četiri samostalna izlaganja u inostranstvu : 2017 – Jerevan, Jermenija; 2015 – Tbilisi, Gruzija; 2010 – Sofija, Bugarska; 2010 – Smoljan, Bugarska.


Autor je izložbi : „Tri subjektivne dimenzije“, DKSG, 2014. godine i „Grafika kao put ka likovnoj individualnosti“, Kombank Art Xol, 2016. godine. Učesnik je i koordinator mnogih kreativnih radionica u oblastima primenjenih umetnosti.


Za profesionalni rad u oblasti grafike nagrađena je više puta : Zlatna igla 2015; Nagrada na EKS-JU konkursu za grafiku 2015; Nagrada na Balaton salonu, Mađarska 2015; Gran pri na izložbi Umetnost u minijaturi Majdan art 2015; Nagrada na Bijenalu portreta Šabac 2012; Gran pri na izložbi „ Žene slikari“ 2012. Živi i radi u Beogradu.


 



Datum objavljivanja: 26.03.2019.