Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Milija Belić izlaže u Moskvi

Srpski multimedijalni umetnik Milija Belić pozvan je da učestvuje na izložbi „Geometrija u kulturi XX-XXI veka. Ka stogodišnjici Bauhausa” u moskovskom Nacionalnom centru za savremenu umetnost.


 


U Nacionalnom centru za savremenu umetnost u Moskvi, 24. oktobra 2019. godine otvara se prvi deo velike izložbe „Geometrija u kulturi XX-XXI veka. Ka stogodišnjici Bauhausa”. Pre 100 godina u nemačkom gradu Veimaru otvorena je jedinstvena obrazovna ustanova, Viša građevinska škola za umetnički dizajn, BAUHAUS, koja je trajala narednih 14 godina. Tokom ovog kratkog vremenskog perioda, Bauhausove teorije i ideje proširile su se širom sveta dajući podsticaj novim arhitektonskim stilovima i trendovima. U jubilarnoj godini muzeji različitih zemalja otvaraju izložbe posvećene nasleđu nemačke škole. „Geometrija u kulturi XX-XXI veka. Ka stogodišnjici Bauhausa” zajednički je projekat Nacionalnog centra za savremenu umetnost, Mađarskog kulturnog centra i Državnog muzeja V. V. Majakovski. Izložba uključuje dvodelnu strukturu. Prvi deo otvara se referencama na umetničke sisteme Kazimira Maleviča, Vasilija Kandinskog i Aleksandra Rodčenka, koji su plastične ideje geometrije pretvorili u manifest, dodatno povezujući ličnu filozofiju umetnika sa idejama Bauhausa. Slike Bauhausa nastavljaju se kompozicijama iz kolekcije mađarskog muzeja MOBIL MADI (Budimpešta, Mađarska), u instalaciji "Bluz na krovu" (radionica "Pokretne slike" Andreja Suzdaleva) i video projekcijama avangardne kinematografije 20-ih godina prošlog veka (Hans Richter, Viking Egeling Valter Rutman). Organski završetak prvog dela izložbe biće dela Aleksandra Rodčenka, Vladimira Majakovskog, Gustava Klutisa, Valentine Kulagine, El Lisitzkog, Natalije Gončarove, Mihaila Matjušina, Ivana Kluna, Alekseja Kručeniha, Varvare Stepanove iz zbirke Državnog muzeja V.V. Majakovski , posvećen idejama geometrije u sovjetskoj Rusiji i formiranju socijalističke kulture. Vizuelna značenja ovih slika jasno potvrđuju fragmenti iz filmova izvanrednog sovjetskog filmskog reditelja Džigi Vertova.



Drugi deo projekta biće posvećen razvoju geometrijskih sistema u posleratnoj kulturi, a zatim tokom "odmrzavanja" i u narednim fazama ruske istorije. Ovaj deo projekta se uglavnom zasniva na radovima iz Nacionalnog Centra za savremenu umetnost i privatnim kolekcijama: Erik Bulatov, Vladimir Jankilevski, Sergej Reznikov, Valerij Jurlov, Vladimir Nemuhin, Francisco Infante-Arana, Jurij Zlotnikov, Boris Turetski, Alekander Pankin, Igor Šelkovski, Ilja Kabakov, Dmitrij Prigov. Slike geometrije u ovoj fazi projekta prirodno prelaze u naš vek, aktuelizujući „novu iskrenost“, ovladavajući idejama fraktalne geometrije i geometrije „nove stabilnosti“, proglašenim u otkrićima ruske fizike (Vladimir Kobrin). Završnica drugog dela izložbe (Ivan Gorškov, Aleksandra Mitljanskaja) ne predstavlja završetak projekta, ona se okreće ka budućnosti, ka izvesnoj estetskoj ekologiji, predviđajući dalji razvoj ideja geometrije u modernoj umetnosti, poput traženja sociokulturne harmonije i stvaranja univerzalnog umetničkog jezika sklada. Milija Belić, u čijem radu geometrija zauzima dominantno mesto, jedini je srpski umetnik zastupljen na izložbi koja traje do 26. januara 2020. godine. Kustosi ovog značajnog projekta su Vitalij Pacjukov i Žuža Dardai. 


 



Datum objavljivanja: 23.10.2019.