Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Mati Efimija (Jasna Topolski): Mislim, Tražim, Čekam

U Galeriji `73 će u četvrtak, 19. oktobra 2017. g, sa početkom u 19:00 časova, biti svečano otvorena samostalna izložba slika i crteža Efimije (Jasne) Topolski, pod nazivom „Mislim, Taržim, Čekam“.


 


Igumanija Efimija rođena je kao Jasna Topolski 1965. godine u Beogradu, gde je završila Srednju dizajnersku školu - odsek grafika, a zatim i Fakultet likovnih umetnost na odseku za slikarstvo. Magistrirala je slikarstvo 1991. godine na FLU-u.  Tokom studija u Beogradu imala je dve samostalne izložbe; jednu u Galeriji Doma omladine Beograda 1990. godine, a drugu 1991. godine u Galerija FLU, koja je ujedno bila i njena magistarska izložba. Takođe je učestvovala u nizu grupnih izložbi sa svojim kolegama sa fakulteta. Dobitnik je više nagrada za slikarstvo za mlade. Planirala je slikarsku karijeru, ali nakon studijskog boravka u Parizu gde ne pronalazi ono za čim traga, odlazi u manastir 1991. godine i tako ulazi u nove prostore duhovnosti i u novu fazu života koju shvata kao stajanje „Pred licem Boga živoga“.   U tom periodu, i upravo pod tim nazivom,  po njenim radovima nastaje dokumentarni film, autora Ivice Vidanovića, koji je nagrađen na Festivalu dokumentarnog i kratkometražnog filma u Beogradu, 1999. godine. Na festivalu Efimija je dobila nagradu za scenario.


Tokom boravka u manastiru, u njenom stvaralaštvu smenjuju se periodi „sakralne i savremene“ umetnosti.  Paralelno se bavi istraživanjem ikonopisa u "modernoj formi", nastojeći  da večnu lepotu ikone ispiše svojim autentičnim rukopisom - Svetlopisom. Iz tog rada proizišlo je više samostalnih izložbi ikona, kao i veliki broj ikonostasa. Neki od najznačajnijih projekata na kojima je Efimija radila su oslikavanje Crkve Svetog apostola Pavla u Trebinju i Saborne crkve u Šibeniku. Istovremeno, svoja unutrašnja emotivna stanja, kao i doživljaj sveta koji je okružuje, beleži već odavno izgrađenim i prepoznatljivim slikarskim rukopisom. Rezultat tog rada su nove samostalne izložbe: "Svetlopis" u Galeriji Banski dvori u Banja Luci 2007. godine, zatim izložba "Sve što diše, neka hvali Gospoda", u Galeriji `73  u Beogradu, kao i izložba na obnovljenim temeljima Saborne crkve u Mostaru "Hvalite Gospoda", obe održane 2010. godine. Polovinom ove godine organizovala je izložbu crteža pod nazivom „Love hurts“ u okviru manifestacije Jefimijini dani u Trsteniku, koja ujedno predstavlja i najavu aktuelne izložbe u Beogradu. Od 2012. godine Efimija je šlan LADE, najstarijeg Društva srpskih umetnika, i od tada uzima učešće na izložbama ovog udruženja. Danas živi i radi u manastiru Uchon u Francuskoj.


U tekstu za katalog, Mileta Prodanović je o Efimijinom radu, između ostalog, istakao: „Oni koji pamte stare radove Efimije (Jasne) Topolski znaju da su njena platna malih dimenzija nosila osoben kvalitet – nosila ih je međuigra naglašenog crteža ugljenom i površina nežnih, pastelnih boja. Nešto od tih kvaliteta otkrićemo i na njenim najnovijim delima. Oni imaju jasnu kopču sa radovima koje je izlagala kao student i kasnije, pre no što je primila zavet. Na slikama prepoznajemo, u stilizaciji koja se ponegde približava svedenosti znaka, predstavnike biljnog i životinjskog sveta. Repetitivne forme stvaraju jednostavan ali privlačan ritam. Kao što ikona, kako vele drevni zografski priručnici, nije kompletna, nije dovršena bez jasno ispisanog imena svetitelja ili scene, tako su se i u „profane“ radove Efimije Topolski provukla slova. Ali to nisu slova koja nameravaju da objasne naslikano i nacrtano, to su reči koje na izvestan način dopunjuju prizor. Možda i trag misli koje su se, u časovima slikanja, vrzmale po slikarkinoj glavi. Efimijin crtež nosi vibrantna ali dobro promišljena i dobro postavljena linija. To je možda iskustvo stečeno ne samo u likovnoj praksi, već i u molitvenoj meditaciji. Njeni radovi nisu glasni, ne razmeću se, naprotiv, oni su tiho svedočanstvo o stvarima koje nas okružuju.“


 


 Izložba će biti otvorena do 31. oktobra 2017. godine


 



Datum objavljivanja: 16.10.2017.