Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Marko Kusmuk: Initium

Umetnik Marko Kusmuk predstaviće se beogradskoj likovnoj publici izložbom radova “INITIUM” od 9. do 23. februara u Galeriji ULUS u Beogradu. Izložba će biti svečano otvorena u četvrtak, 9. februara sa početkom u 19 časova.

 


 


Na svojoj dvanaestoj samostalnoj izložbi, nakon izlaganja u Italiji, Kini, Japanu, Nemačkoj i zemaljama bivše Jugoslavije, Marko Kusmuk je za beogradsku publiku pripremio ciklus radova pod nazivom „Initium“ koji se bavi tematikom početka života. U radovima koji će biti predstavljeni na ovoj izložbi, umetnik razlaže pojam postanja čoveka na suštinu kako je on doživljava, istovremeno se poigravajući sa individualnim doživljajima početka svakog posmatrača izložbe.


Ovim ciklusom radova želim da podstaknem posmatrača da, još jednom zarone u dubinu svog bića, da se osvrnu na taj strašan i lep početak nadanja i učenja, nevine patnje i nepoznatog bola, te da iz tog stanja formirane ljudske predstave i nedovoljno formirane ličnosti sebi pokušaju da daju odgovor na pitanje suštine svog postojanja – ističe umetnik Marko Kusmuk.



Marko ističe i to da je svaki početak jedna složena formula međusobno konfliktnih činioca: straha i optimizma, neizvesnosti i nadanja, patnje i sreće, bola i zadovoljstva, te da od pojedinca zavisi koji će činilac i u kojoj meri prevagnuti. Kada ideji početka pridružimo život, sa nežnim i čistim bićem koje se rađa i kojem je potrebna zaštita, ta jednačina postaje složenija, a strah činilac koji dominira – dodaje umetnik. On poziva sve zainteresovane da mu se pridruže na otvaranju izložbe radova u Galeriji ULUS, da pogledaju kako početak života izgleda iz njegove vizure i da svoje utiske podele sa njim.



Svetlost i tonovi jarkih boja, kojima se akcentuju pojedini segmenti, ostavljaju utiske koji nas podsećaju na organogenezu, stvaranje i početak života, poput zvezda u nastanku vešto uslikanih Hablovim teleskopom. Fasciniran anatomijom i njenim elementima Marko razlaže pojam postanja čoveka na suštinu kako je on doživljava, zato je značajan motiv u radovima uho kao simbol balansa, uspravljenog čoveka, organski dokaz naše posebnosti u evolutivnom lancu, ali ujedno i najkompleksnije građen organ vidljiv na telu – izjavio je Dušan Zlokolica, diplomirani istoričar umetnosti.






Prema Dušanovim rečima, ovaj deo opusa Marka Kusmuka svakako pripada onom sloju umetnosti koja nije tu da zabavi posmatrača već da ga uputi i podseti na suštinu začetka



Marko Kusmuk je rođen 15. februara 1985. godine u Sarajevu. Diplomirao je na Akademiji likovnih umetnosti u Sarajevu, na odseku slikarstva u klasi prof. Nusreta Pašića. Magistrirao je u Rimu na Accademia di Belle Arti, takođe na odseku slikarstva. Doktorske studije završava 2016. godine na Fakultetu za umetnost i dizajn u Beogradu, u klasi prof. Miloša Šobajića. Nakon uspešnih samostalnih izložbi u Milanu i na Siciliji, prvi put se predstavlja beogradskoj publici doktorskom izložbom „Lica i naličja“.



Marko Kusmuk je samostalni umetnik koji se izražava kroz slikarstvo, skulpturu i grafički dizajn. 2010. je angažovan od strane Emira Kusturice na projektu izrade voštane figure  Džoni Depa na Mećavniku.



Član je ULUS-a od 2014. godine, a aktivan je član i Udruženja likovnih umetnika Bosne i Hercegovine, Udruženja likovnih umetnika Crne Gore i Umetničkog udruženja Diversus Visum.


 


Marko Kusmuk je rođen 15. februara 1985. godine u Sarajevu. Diplomirao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu, odsek: slikarstvo u klasi prof. Nusreta Pašića 2007. Magistrirao je u Rimu na Accademia di Belle Arti, odsek: slikarstvo u klasi prof. Desiderio Sanzi sa radom / tezom pod nazivom "Rana renesansa  Asizija", 2008. Doktorske umetničke studije upisuje 2011. god. na Fakultetu za umetnost i dizajn, odsek: slikarstvo u klasi prof. Miloša Šobajića.  Doktorske studije završava 2016. god. odbranom disertacije sa radom / tezom pod nazivom „Likovna dekonstrukcija u dualizmu lica i naličja.“

Samostalni je umetnik, izražava se kroz slikarstvo, skulpturu, grafički dizajn. 2010. je angažovan od strane Emira Kusturice na projektu izrade voštane figure  Džoni Depa na Mećavniku.

Obrazovanje

(2011- 2016)  Doktorske umetnicke studije, Fakultet za umetnost i dizajn, Beograd, odsjek slikarstvo

(2007-2008)   Specijalisticke studije na Accademia di belle Arti, Roma (Italy), odsjek slikarstvo

(2003-2007)   Akademske studije, Akademija likovnih umjetnosti, Sarajevo, odsjek slikarstvo



Grupne izložbe

Kolektivno je izlagao na više od šezdeset žiriranih izložbi u zemlji i inostranstvu (Kina, Japan Italija, Njemačka, Crna Gora, Bosna i Hercegovina i Srbija).



Samostalne izložbe



2016.  "3+33+63" Galerijski prostor hotela Termag, (Jahorina)

2016.  "Figure u pokretu" Galeria Petar Lubarda, Andićgrad (Višegrad)

2014.  "Face and reverse" – EXPO  (Šangaj, Kina)

2013.  "Lica i Naličja" - doktorska izložba, Kuća Kralja Petra, (Beograd)

2012.  ''Eyewitness'' Galeria Arte, (Kaltaniseta, Sicilija)

2011.  ''Eyewitness'' Galeria Brera, Milano (Art price Donkey)

2011.  ''Svi moji anđeli'' Galerija Zvono, Sarajevo

2010.  ''Očevici'' Galerija Macola, Mećavnik

2009.  ''Iskušenja likovnog govora'' Galerija Roman Petrović, Sarajevo

2008.  ''Kraba kao povod'' Galerija Kulturnog centra Buća, Tivat

2007.  ''Diplomska izložba'' Galerija G3, Pale

2007.  Galerija Akademije likovnih umjetnosti, Sarajevo



Profesionalna udruženja, članstva



Član DIV-a (Umetničko nudruženje Diversus Visum) od 2015.

Član ULUS-a (Udruženje likovnih umetnika Srbije) od 2014.

Član ULUS-a ULUCG (Udruženje likovnih umjetnika Crne Gore)od 2008.

Član ULUS-a ULUBiH (Udruženje likovnih umjetnika Bosne i Hercegovine) od 2009.


 


"INITIUM" – Marko Kusmuk

"Ono dno, ono finalno dno koje treba tražiti ne nalazi se izvan nas, ne nalazi se ni u kakvom narodu, ni u kakvom kolektivu, i ni u kakvom predavanju onome što je izvan nas. Ono se nalazi duboko u nama. Penjanje u visine, nije ništa drugo nego spuštanje do najdubljeg dna vlastitog bića. I tu je konačna istina..."

Borislav Pekić - Život na ledu (dnevnik '83)

Memorija daje značenje i dubinu svim stvarima, sve što se nalazi ispod površine je deo naše memorije koja je u skladu sa prirodom čoveka varljiva i podložna uticajima. Nije potrebno ulaziti u metafizičko ili okultno da bi smo shvatili koliko su uticaji pod kjima se formira čovek i njegova svest brojni i snažni. Marko Kusmuk svestan ove činjenice istražuje upravo ona polja koja su koren celokupnog postanja. Ciklus radova pod nazivom „Initium“ se upravo bavi početkom koga se ne sećamo. Suština filozofije, po Sokratu, je da spoznamo sebe, da dođemo do središta sopstvenog bića i da sa sebe skinemo se one slojeve koji su formirani sazrevanjem. Put samospoznaje je kao ljuštenje luka, odvajate sloj po sloj kako bi ste došli do suštine, do srži, višeslojan i složen proces obavezno propraćen suzama. Na svet dolazimo sa suzama i tako smo otpraćeni. Ako svoju bit dostignemo za života, ako zaista spoznamo sebe i koren našeg bića, smrt kojoj srljamo svakim dahom i otkucajem srca prestaje da bude strašna nepoznanica od koje strepimo.

U ovom ciklusu radova Marko istražuje kompleksan motiv, početak života koji je u isto vreme nežan i krvav. Plod, embrion, beba, su pojmovi koji nas ispunjavaju entuzijazmom, nadom, srahovima, a ponekad i zgražavanjem baziranom na suštinskom nepoznavanju onoga odakle smo potekli. Likovnom obradom ovih motiva Marko istražuje utiske i vraća čoveka kroz proces nastanka rastačući organsku formu intenzivnim koloritom jedne super nove. Slažući sloj preko sloja providnih nanosa i energičnim crtežom nastaje jedna čvrsta kompozicija izbalansiranog kolorita. Ovde embrion ima ulogu nebeskog tela u nastanku, on je između bljeska i jasne forme novorođenčeta. Svetlost i tonovi jarkih boja, kojima se akcentuju pojedini segmenti, ostavljaju utiske koji nas podsećaju na organogenezu, stvaranje i početak života poput zvezda u nastanku vešto uslikanih Hablovim teleskopom. Fasciniran anatomijom i njenim elementima Marko razlaže pojam postanja čoveka na suštinu kako je on doživljava, zato je značajan motiv u radovima uho kao simbol balansa, uspravljenog čoveka, organski dokaz naše posebnosti u evolutivnom lancu, ali ujedno i najkompleksnije građen organ vidljiv na telu. Ako se udubimo u ove radove i izgubimo u njihovom koloritu i formama uskoro će nam se javiti u glavi kompozicija Riharda Štrausa „Tako je govorio Zaratustra“. Ovaj deo opusa Marka Kusmuka svakako pripada onom sloju umetnosti koja nije tu da zabavi posmatrača već da ga uputi i podseti na suštinu začetka. U popularnoj kulturi najpoznatija pojava je "Odiseja 2001" Stenlija Kjubrika koja svojom naracijom podseća upravo na ovaj Markov misaoni proces.


 


 


 


 


 


Datum objavljivanja: 06.02.2017.