Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Mali format ULUPUDS-a 2019.

Otvaranje izložbe „Mali format ULUPUDS-a 2019.“, u organizaciji Odbora slikarsko - grafičke sekcije, 2.12.2019. godine u 19 časova, u galeriji "Singidunum" u Beogradu.

 



 


Tokom godine ovu izložbu je mogla da vidi publika iz 10 gradova širom Srbije i tako se upozna sa stvaralaštvom 56 članova jednog od najstarijih reprezentativnih umetničih udruženja u Srbiji, ULUPUDS-a. Izlagači su i ove godine članovi iz više sekcija Udruženja, što radove čini veoma raznovrsnim, dok je ono što ih povezuje upravo njihov mali format.



Izložbu će otvoriti predsednica slikarsko - grafičke sekcije Milica Vuković i istoričarka umetnosti Katarina Radulović, a istom prilikom će biti dodeljena Diploma autoru čiji je rad osvojio najveći ukupan broj glasova od strane publike, tokom prošlogodišnje izložbe - "Mali format 2018.".



Gradovi i galerije u kojima je "Mali format" bio predstavljen tokom 2019.-e godine:



    Galerija „Masuka“, Centar za kulturu Velika Plana

    Centar za kulturu „Sveti Stefan Despot srpski“, Despotovac

    Kulturni centar Paraćin

    Kulturni centar Jagodina

    Gradska galerija Arilje

    Galerija “Mira Brtka“, Centar za kulturu Stara Pazova

    Dom kulture Ivanjica

    Kulturni centar Kruševac, Legat Milića od Mačve

    Centar za kulturu i umetnost Aleksinac

    Galerija „Singidunum“, Beograd



Tekst iz kataloga izložbe „Mali format ULUPUDS-a 2019.“



Predstavljeni format odnosi se na veličinu umetnikovih šaka, u koje staje rad kojem se umetnik posvećuje sa posebnom introspekcijom. Kao što slikaru najviše odgovara štafelajni format, određen rasponom ruku, tako umetniku koji bi da zapiše impresiju ili dragocenu ideju koja se ne sme izgubiti, ponajpre odgovara navedeni mali format. Tu se iščitava određena prisnost umetnika, pojavljuje se intima u lirski obrađenim volumenima, ona ista intima koja se ne deli olako sa okolinom.

Primetno je da se ona reflektuje kao posebna rečitost u tišini, kao univerzalnost u malom, otvorenost prisutna u detalju, tajanstvenost udisaja i izdisaja, kao kompeksno ophođenje sa posmatračem, koji ponire u slojevitost prikaza. Zapaža se da je format opet taj koji umetniku dozvoljava spontanost prepuštanja materiji koju obrađuje, te tako ovi mali formati predstavljaju reljef, onaj unutrašnji, pun neravnina poput psihološkog momenta iskrene ispovesti u kojoj se oštre, surove ivice stapaju sa pitomim oblicima i blago osenčenim površinama. Iz naznačenih punktova, vibracije se šire do narednog mesta koje takođe pulsira, ponekad  drugačije, ali uvek intenzivno. Pred ovakvim formatom posmatrač je primoran da se zadrži duže, da bi valjano sagledao mnoštvo utisnutih detalja. Bilo da odiše jednostavnošću, igrom, iskrenom naivom, ironijom, apsurdom, koncentracijom ljudskosti, momentima iz crkvenog, estradnog ili kulturnog okruženja, mali format predstavlja osećajnost i osetljivost umetnikove ličnosti, njegovu nezaštićenost pred udarima nemilosrdnog populizma i svakodnevice određene globalnim makrosistemima.

Izložena ostvarenja se zbog raznolikosti ne mogu tematski, stilski ni značenjski podvesti pod zajednički imenitelj. Iako je intima uvek lična i individualna, zajedničko svojstvo ovih radova jeste neposrednost koja izvire iz određene bliskosti, neformalnosti i direktnosti, možda čak i neusiljenosti u obraćanju posmatraču, kao i u prepoznatljivoj ležernosti. Slično kao u tibetanskom Glasu tišine, kada umetnik na svojstven način uspeva da umiri psihu da bi tišina progovorila, tako je i ovde on okrenut ka unutra, ka sopstvenoj unutrašnjosti i njenoj što otvorenijoj prezentaciji.



Katarina Radulović, istoričar umetnosti


 


 



 


Datum objavljivanja: 25.11.2019.