U četvrtak, 14. jula u 19 sati u Galeriji DOB-a, otvara se 40. Izložba crteža iskulptura malog formata studenata Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu. Izložba traje do 24. jula.
MALE FORME
Sintagma „male forme“ trebalo bi pojmovno da obuhvati mali crtež i malu plastiku a istovremeno da ne izaziva asocijaciju gledalaca na kvalifikativ koji minimizira umetničke rezultate studenata, niti da sugerira usitnjavanje značaja plastičkih postignuća ostvarenih ovim medijima. Ako u literaturi cenimo kratke forme, pripovetke ili zen poeziju, sasvim je prirodno da takve vrste sažetog, spontanog iskaza, prepoznajemo i u vizuelnim umetnostima. Odavno je prevazidjeno shvatanje radova na papiru ili male plastike kao „projektnog materijala“ za veća dela, kao zabeleške, skice pa i studijski materijal. Ove male forme su se svojim specifičnim načinom iskazivanja, jezgrovitošću, snažnom refleksivnošću izborile za svoju punu egzistenciju umetničkog dela per se. Tome je doprinela i tradicionalna izložba crteža i male plastike studenata Fakulteta likovnih umetnosti u Domu omladine, koja je pomogla emancipaciji, ovog „radnog školskog“ materijala da postane respektabilan u najširem krugu javnosti, kao i da beogradska crtačka škola dobije svoj legitimitet.
Ove godine autori izbora Dobrica Bisenić i Gabriel Glid, koji po prirodi svog pedagoškog posla na Fakultetu likovnih umetnosti, neposredno prate dogadjanja u oviru ovih likovnih disciplina, načinili su još jedan panoptikum radova koji ukazuje na širinu dikursa u savladavanju odredjenih zadataka kao i na slobode kojima studenti nadrastaju očekivane ishode. Izbor vizuelno dejstvuje koherentno, što proističe iz zajedničkog napora autora, bez težnje za jednoglasijem, da pronadju najmarkatnije rukopise izražavanja i da registruju grupacije mladih umetnika koji blisko misle ali se različito izražavaju. Dok je kroz izbor male plastike prisutan repertoar interesovanja i razmišljanja od klasične do modularne ili minimalističke skulpture, pa sve do objekata od najrazličitijih materijala, radovi na papiru pokazuju sve osobine onoga što se već podrazumeva pod „beogradskom crtačkom školom“ sa naglašenim kolorističkim intervencijama. Ovogodišnju prezentaciju možemo okvalifikovati kao veoma pročišćenu a samim tim i bolje sagledljivu.
U susret sedamdesetopetogodišnjici svog postojanja, Fakultet likovnih umetnosti u Beogradu, koji je transformisao svoje studijske programa u skladu sa imperativima vremena, zadržao je sve ono što je esencijalno u pedagoškom radu koji se decenijama razvija na najstarijoj visokoškolskoj ustanovi ovog tipa u nas. To se pre svega odnosi na negu individualne vizuelne leksike i otvorenosti prema svežim idejama svake nove generacije studenata , što bi trebalo da nas uveri i ova izložba.
Bojana Burić