Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Krajnji otisak Veljka Zejaka

Veljko Zejak otvara samostalnu izložbu grafika u Galeriji zadužbine Ilije M. Kolarca, 7. aprila u 19 časova. Izložba će trajati do 26. aprila.

 


Krajnji otisak Veljko Zejak: Grafike u glini kao markeri epohe


Precizno vreme kada se predmeti otimaju od svakodnevice, od istorijskih okolnosti i društvenih običaja i postaju stvaralačke mentalne projekcije danas više nije izmerljivo. Gliptotehnike i otisci poštanskih marki, ali i kovanica ili papirnih novčanica, ta tipska paradna i suverena lica vladara, vođa i markiranih ličnosti i njihovih poduhvata sada su nalazi muzejsko-arheološke pripadnosti. Zato se u novom medijskom Vavilonu informatičkog doba, sredstva za poništavanje ili dokaz istinitosti sve redje uočavaju u sredstvima takvih verifikacija – u  poštanskim markama i  njihovim nominalnim monetarnim vrednostima. Pri tome je odredljivost granice ma kog pojma i značaja stigla do rasprskavanja mentalnih i fizičkih izdržljivosti, što se u prošlom, XX veku itekako pokazalo. U svojstvima minijaturne  komemoracije, poštanske marke su ciljale na mnoga dostignuća u svetu civilizacijski savladane materije  prateći društvene obrte i tehničke etape. Svestan takvih opterećenja,  Veljko Zejak je povod i specifičnu težinu lakoće poštanske marke kao reljefne oznake preneo u ispitivanje interakcije ka današnjim osećajima vrednosne veličine, ali  i ravnodušnosti, ka tipskom smeštanju u kategorije zavisti, prestiža, kao i krivice, patnje i odgovornosti. I svakako izmičućeg pamćenja. Vođe i lideri ili neimenovana, glinena prasilueta ljudske figure utisnuta u telo pečata vlastita je antiteza prvobitne antropomorfne inspiracije. U svojoj pečenoj zemljanoj težini ona postiže osobenost kultnog vavilonskog početka. Nije bez razloga osmotriti takav umetnički prenos u današnjem medijskom protoku dimenzija neopipljivosti i virtuelne svetlosne simulacije. Jer, nalazeći se u uveličavajućem beznađu potrošnje, jednako idolatrijskih i vrednosnih, pa i prisnih modusa i uporišta, ovi otisci su spomeni dati za imaginarni prenos u matricu budućih kretnji, ka nestanku pod tlo gde umnoženi tipski urezani likovi mogu da iščeznu pred pristižućim razdobljima sve izmenljivijih običaja. Veljko Zejak je u odmerenom i koncentrisanom artizmu vlastite izrađivačke vajarske radionice u svojim otiscima uspeo da se tematski rešeno postavi kao osvešćen stvaralac, emancipovan od bilo kakvih idealizacija.


Nikola Šuica


Veljko Zejak je rođen 1980. u Postojni, Slovenija. Živi i radi u Beogradu. Diplomirao je 2005. na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, u klasi profesora Nikole Vukosavljevića. Specijalističke studije na FLU u Beogradu, Odsek vajarstvo, u klasi profesora Mrđana Bajića upisao je 2006. U članstvo ULUS-a primljen je 2006. godine kada je dobio i status slobodnog umetnika.




Studijski boravci u inostranstvu:


2008/2009.  Gostujući student na Ecole de Beaux Arts Paris, u ateljeu prof. Ričarda Dekona.

april-maj 2008.  Rezidencijalni boravak u Dizeldorfu.

novembar/decembar 2004.  Studentski projekat Beograd – Bazel od 2004, u toku koga je posetio Švajcarsku i fakultet HGK Bazel.

 

Izložbe u pripremi:


2009. Lil, Mediatheque de Lomme, Festival „Lille 3000“

2009. Pariz, Galerie CROUS

2009. Beograd, Galerija Doma omladine, „Mobilni pejzaž“


Samostalne izložbe:


2008. Smederevo, Galerija savremene umetnosti, „Refleksija“

2008. Duzeldorf, „Bathroom web“

2008. Beograd, Remont, „Mobilni pejzaž“

2007. Beograd, Remont, „Sex machine“

2007. Beograd, Galerija O3one, „Nucleus“

2006. Beograd, Dom omladine, „Reljefi i grafika u glini“

2006. Novi Sad, Galerija „Izba“, „Sex machine“


Izbor grupnih izložbi:


2008.  Pariz, Galerie Gauche(ENSBA), „Salade“

          Pariz, Galerie Droite(ENSBA), „Atelier de Anne Rochette“

2007.  KURZFILME AUS BELGRAD, Kommunales Kino, Frajburg

          „Niš art foundation“,Niš, Beograd, Novi Sad

2006. „Device art“, Zagreb, Beograd, San Francisko u organizaciji            Blasthaus – San Francisco, Kapelica – Ljubljana, Kontejner –   Zagreb, O3one – Beograd

          Atina, Festival video umetnosti                                                    

  Beograd, SKC, „Aprilski susreti“

          Beograd, Paviljon „Cvijeta Zuzorić“, Izložba novoprimljenih      članova

          Novi Sad, Galerija „Izba”, “Slučaj Worhol“

          Novi Sad, Art clinika, „Erotska fantazija“

          Beograd, Paviljon „Cvijeta Zuzorić“, „Prolećna izložba“

          Beograd, Paviljon „Cvijeta Zuzorić“, “Jesenja izložba“

          Beograd, DKSG, „Park 4D TV  u Beogradu“

2005. Berlin, Sparwasser, “Logic of exchange“

 Beograd, SKC, „Aprilski susreti“

 Beograd, Galerija FLU, „Izložba nagrađenih radova“


 


Datum objavljivanja: 31.03.2009.