Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Kolektivne prakse i fotografija u regionu

Kolektivne prakse i fotografija u regionu u okviru projekta Fotodokumenti 2017. Od 9. novembra do 7.decembra, 2017, 12-20h. Galerija ARTGET, Kulturnog centra Beograda.


 


U savremenoj fotografiji na teritoriji bivše Jugoslavije, u periodu nakon njenog raspada, mogu se naći vrlo osobene taktike kolektivizma, koje često odražavaju političke, kulturne i ekonomske podele na ovom području u poslednjih dvadeset pet godina. U današnje vreme umetnici koji koriste objektiv kao sredstvo izražavanja obično ne poštuju uspostavljene principe institucionalne saradnje, razvijene u ogromnim mrežama foto-kino klubova, toliko koliko referišu na modele određenih uticajnih interdisciplinarnih umetničkih grupa kao što su Exat 51 iz Zagreba (1950–1956) ili FV112/15 iz Ljubljane (1981–1990); međutim, oni su te modele prilagodili specifičnoj društvenoj, kulturnoj i ekonomskoj stvarnosti novog doba, bez obzira kako je nazivamo – demokratija ili tranzicija. Dakle, taktike su veoma raznolike; neki umetnici koriste kolektivizam kao modus operandi na nivou projekta gde je svaka saradnja prolazna i privremena jer se za svaki novi poduhvat biraju novi saradnici (Peter Rauch, Davor Konjikušić); neki umetnici čine koherentnije grupe koje dugoročnije, ili čak stalno, rade zajedno (Marin i Rušt, Kamerades, Belgrade Raw, Ni Foto, Iza ekrana); iz nekih grupa umetnika i stvaralaca postepeno će se razviti institucije čija je uloga da omoguće uzajamnu podršku za stvaranje ili da uspostave infrastrukturu za organizovanje javnih događaja, edukativnih i izdavačkih platformi ili festivala (Fotopub, Rostfrei Publishing, Organ Vida, Ured za fotografiju, Centar za fotografiju). Na ovaj način, u nedostatku institucionalnog okvira, savremeni fotografi sa Zapadnog Balkana čiji radovi nastaju i distribuiraju se prvenstveno u umetničkom kontekstu mogu da deluju živo i vibrantno, iako samo na poluprofesionalnom nivou. Multitasking, fragmentacija interesa i diskontinuitet umetničke produkcije nisu često nužno negativne pojave.



Iz teksta Kolektivizam u savremenoj fotografiji Mihe Colnera



SLOVENIJA:

Rostfrei Publishing

Robert Marin i Matjaž Rušt

Peter Rauch & Snabyrow

Jaka Babnik i Miha Colner

Fotosfera

Fotopub Celje

Fokus

HRVATSKA:

Davor Konjikušić

Ured za fotografiju (UzF)

Fotografska udruga Organ Vida

MAKEDONIJA:

CHKRAP!

SRBIJA:

Kamerades kolektiv

Belgrade Raw

Iza ekrana

Centar za fotografiju (CEF)

Ni Foto

Dislokacije: fotografska kolonija u Orlovatu

Fotodokumenti


 



 


Datum objavljivanja: 08.11.2017.