Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Jevgenije Jufit: Život tokom smrti

Izložba Život tokom smrti- kratki filmovi Jevgenija Jufita upoznaje posetioce sa delatnošću osnivača nekrorealizma u oblasti filmske umetnosti.

 



 


Izložba Život tokom smrti- kratki filmovi Jevgenija Jufita upoznaje posetioce sa  delatnošću osnivača nekrorealizma u oblasti filmske umetnosti. Naziv nam govori i o dobu u kom je nastao, a to je period poslednjih nekoliko godina  postojanja Sovjetskog Saveza i pre svega ukazuje na postupno i neumitno umiranje jedne imperije. I prvi Jufitovi filmovi, na ovaj ili onaj način, govore upravo o tom procesu.



Nekrorealizam kao umetnički pravac, većim delom je nastao zahvaljujući  nezaustavljivoj  želji  Jevgenija  Jufita, njegovog osnivača, da snimi film. Tu  želju najbolje ilustruju prvi koraci Jufita u filmskom žanru – zapravo, bili su to ne više, do narativni materijali za amaterske eksperimente mladog lenjingradskog umetnika. Nekako u to vreme, u ruke mu je dopao, prvi put i priručnik iz sudske medicine austrijskog lekara Edvarda fon Hofmana i, kako se to obično kaže, poslednji delić slagalice se uklopio. Ilustracije iz ovog priručnika su nadahnule Jufita da stvori „zombi šminku“ – nezamislivu kombinaciju napravljenu od zavoja, kečapa i drugih dostupnih materijala pomoću kojih se lice glumca preobražavalo u oblik o kome najbolje govori sam naziv ove maske u koju se pretvara glumac. Taj naziv nas upravo i zanima. Pozajmljen iz zapadne popularne kulture, ovaj naziv pomaže Jufitu da naglasi, pre svega činjenicu da snima filmove koji ne pripadaju „mejnstrimu“.  On na taj način koristi leksiku zapadne pop-kulture, za koju, moramo priznati, građani SSSR-a gotovo da nisu ni znali. A  označeni su kao filmovi „produkcije B kategorije“. Drugim rečima, Jevgenije Jufit  je prvi sovjetski „B movie“ režiser.



Artem Ušan, autor teksta i kustos izložbe



 



Jevgenije Jufit (1961-2016) bio je ruski režiser, slikar i fotograf. U Lenjingradu, gde se rodio, od ranih osamdesetih bio je deo eksperimentalnih umetničkih praksi. Proslavio se prvim filmovima koje je radio u svom filmskom studiju „ Mzhalalafilm”, koji je bio prvi nezavisni filmski studio u Sovjetskom Savezu. Ti rani makabristički kratki filmovi bili su začeće umetničkog pokreta poznatog kao nekrorealizam i samim tim, Jufit se smatra osnivačem tog umetničkog pravca. Godine 1991. snimio je prvi igrani film za koji je dobio glavnu nagradu na filmskom festivalu u Riminiju. Njegovi filmovi su prikazivani na izložbama širom sveta u muzejima poput: MoMA u Njujorku, Narodni muzej u Sankt Petersburgu, Holandski filmski muzej u Amsterdamu itd.



Artem Ušan je ruski filmski kustos, živi i radi u Berlinu. Ušan je u svet savremene umetnosti ušao krajem devedesetih godina prošlog veka, kada je upoznao na Moskovskom univerzitetu članove kolektiva RADEK. Učestvovao je u raznim akcijama i projektima Radek grupe pre nego što je započeo samostalnu karijeru 2004. godine . Od 2010. godine Artem Ušan se seli u Berlin i počinje da radi sa pokretnim slikama kao umetnik i kustos. Na Univerzitetu umetnosti u Berlinu u februaru 2015. godine odbranio je tezu na temu „Aspekti filmske kustoske prakse“. Osnivač je WIPE festivala amaterskog filma čija je premijera bila u Oktobru 2016. godine.


 





 



 


Datum objavljivanja: 11.12.2017.