Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Izometrije

Blok galerija - Izložba "Izometrije" u delu Save Halugina, autorski projekat Radmile Savčić. 24. oktobar - 5. novembar 2008. Otvaranje u petak, 24. oktobra u 19h. Gradska opština Novi Beograd, Bulevar Mihajla Pupina 167.

 


Izometrije


"Koncept serija izložbi pod naslovom Izometrije, sadrži ideju da se sa dvostrukom (višeugaonim) vizuelnom distancom sagleda komunikacijski odnos između umetničkog dela i ambijenta (estetskog, istorijskog, društvenog, urbanog). U formalnom smislu skulptralno delo fukcioniše pojedinačno kao deo uslovne celine (izložbe) u otvorenom (javnom) prostoru ili zatvorenom (galerija). U suštinskom smislu funkcioniše posebno, a u kome  postoji važan momenat, ambijent. Taj ambijent je kompleksna tvorevina sažeta od estetskog, istorijskog, urbanog i društvenog karaktera. Time se otvaraju ogromni procesi skulpturalnog delovanja u kojima umetnikova stvaralačka svest ne zadire toliko duboko i daleko, ali će argumenti koji slede upravo potvrditi suprotno. Najbolje Izometrije definišu Sava Halugin, Ana Bešlić, Mladen Marinkov, Oto Logo, Slobodan Kojić, Olga Jančić, Miodrag Živković, Miodrag Mića Popovič  i drugi, a zatim i Alksandar Zarin, Jovan Soldatovič, Jovan Kratohvil, Nandor Glid, koji su obeležili savremenu  epohu.  Umetničko delo bilo u malom (galerijskom) i velikom (postavljeno u javnom prostoru) formatu jednako učestvuje na vizuelno  kreiranje ambijenta.

U društveno istorijskom ambijentu ovi umetnici su konstantno svojim delovanjem bili prisutni bez obzira na društvena prelamanja. Njihov umetnički rukopis ostao je poseban autentičan još od polovine dvadesetog veka. Oni su jednakom enerijom realizovali i ona dela koja oslikavaju trenutni društveni stil kao što je spomenička plastika, naročito spomenici iz NOB-a. Ova dela, odgovorna naručiocu, kao i dela koja su permanentno bila izlagana na kolektivnim i samostalnim izložbama imaju karakter pojedinačnog i opšteg kretanja u savremenoj skulpturi. Estetski ambijent kao opšta kategorija promena u savremenoj skulpturi sastoji se od dela ovih umetnika u kojma je njihov individualni stil.

Naročito je važno da se u tom dugom vremenskom rasponu vizuelno promenuo urbani ambijent. Pre svega dela ovih umetnika još uvek postoje u urbanom prostoru i jesu deo urbane celine, a bez njih bi bila praznina. Dela spomeničke plastike (skulpture u javnom prostoru) imaju ideološku i nacionalnu simboliku kreirala su urbani ambijent i nadalje snažno uticala i obezbedila da postavka dela aktuelne skulpture u javnom prostoru doživljavaju kao deo svakodnevnice.

U ovom izometrijskom miljeu stvara Sava Halugin. Ogroman opus sastoji se od brojnih skulptura u mermeru i bronzi, skulptura u javnom prostoru, fontana, spomenika i bista (desetak u Novom Kneževcu, Subotici, Čantaviru, Aleksi Šantiću, Somboru, Aran|elovcu, Vrbasu, Apatinu, Novom Sadu, Obrenovcu). Uz to bogata izložbena aktivnost dokazuje da je Halugin prisutan decenijama na našoj likovnoj sceni. Ali i zbog toga što su njegova dela autentičnog likovnog izraza. Pre svega po konceptu skulpturalne forme, koja je objedinjena u osnovnom statičkom elementu oko koga (unutar ili na) razvejava druge koje označavaju dinamički sadržaj. Iz nje izviru čudni zakošeni, šiljati, uvijeni i zavijeni  oblici. Ovaj odnos statičkog i dinamičkog  nije u sukobljenom formatu već u varajacijski trenutak koji se iz svakog posmatračkog ugla menja. Skulptura je kovitlac različitih oblika koncentrisanih prema središtu dela iz koga se po koji nenadano otrgne i izdvoji silovitom untranjom snagom. Ako je prema zahtevima materijala, u mermeru, ovaj odnos izražen definisanjem masa, u skulpturama u bronzi, on se još više eksponira i na površinama kao razuđeni ekspresivan gest. Skulpture Save Halugina su maštovite zadiru u daleku sferu mitskog i paganskog. Asocijativno figurativne iduhovite. Svaka bi mogla biti inspiracija za jednu priču. A umetnikova inspiracija je vizuelno i taktilno iskustvo, nagomilano sećanje. Zato se ova dela doživljavaju kao organizam u kome su tkiva predanja, vizuelna sećanja i njihovo oživljavanje  kao osećanje. "


Radmila Savčić


Halugin Sava, vajar (Novi Kneževac, 1946) Završio i magistrirao na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu. Član ULUS-a i ULUV-a  od 1975. godine. Član Akademije nauke i umetnosti Vojvodine.

Izlagao na velikom broju kolektivnih izložbi u zemlji i inostranstvu a samostalno : Beograd (1979, 1982, 1988, 1991, 1995); Segedin (1979); Novi Sad (1981, 1989, 1992, 1996); Pančevo (1986); Subotica (1987, 1996); Zagreb (1988); Niš (1988); Sarajevo (1988); Budimpešta (1988,  1998); Novi Kneževac (1990, 1996), Sombor (1991), Apatin (1989); Zrenjanin (1992); Aranđelovac (1992); Sremski Karlovci (1992); Vranje (1993); Pariz (1995); Pirot (1995); Kanjiža (1997).

Učestvovao na vajarskim simpozijumima i kolonijama: Umetnička kolonija "Ečka", Međunarodni vajarski simpozijum "Tera", Kikinda; Likovna kolonija "Magnohrom" Kraljevo; Umetnička kolonija "Bakar" Bor; Likovna kolonija u Senti; Međunarodni simpozijum skulpture "Beli venčac" Aranđelovac; Vajarska kolonija "Di Svilato" Svilajnac.

Nagrade: Nagrade za stvaralaštvo ULUS, ULUV, ULUK, Beograd (1978); nagrada fonda "Moša Pijade", Beograd (1982); nagrada SIZ kulture, Subotica (1982); nagrada "Jovan Popović" Novi Sad (1984); nagrada SIZ kulture Vojvodine (1986); Oktobarska nagrada grada Subotice (1986); nagrada "Zlatno dleto" Beograd (1988); otkupna nagrada na izložbi jugoslovensko bijenale maleplastike, Murska Sobota (1989); nagrada Studija B, Beograd (1991); godišnja nagrada ULUV, (1991); nagrada senćanske kolonije "Akvarel na Tisi" (1992); nagrda "Zlatno dleto" Beograd (1993); otkupna nagrada bijenale jugoslovenskog crteža, Likovna jesen, Sombor (1994); nagrada oktobarskog salona, Beograd (1995); otkupna nagrada 300 godina senćanske bitke (1997).

Bavi se pedagoškim radom.


Adresa: 24000 Subotica, Borisa Kidriča 15/8


Portfolio Blok Galerija


Datum objavljivanja: 18.10.2008.