Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Grafike Biljane Miljković

U petak, 14. maja 2010. godine u Galeriji Narodnog muzeja u Vranju, u okviru manifestacije „Noć muzeja“, otvorena je samostalna izložba grafika Biljane Miljković. Izložba traje do 10. juna.

 


Autentičan likovni rukopis Biljane Miljković izdvojio je njenu poetiku kao jedinstvenu umetničku pojavu u beogradskom grafičkom krugu. Dosledna izgrađenom stilu ali istovremeno prateći svoj istraživački senzibilitet, ona svakom grafičkom listu prilazi kao novom izazovu na koji treba odgovoriti. Sa sadržajne strane umetnica se opredeljuje za apstraktno-asocijativna i geometrijska likovna rešenja koja impliciraju različite nivoe iščitavanja. Navedene odrednice idiom su autorkine umetničke fizionomije u kojoj je jedina realnost – realnost njene razigrane mašte.


Posmatrane pojedinačno, svaka od ovih grafika je nezavisna kompoziciona celina koja je priča za sebe ali je takođe sinhroni deo izložbenog ansanbla.  Zajednički imenitelj svih radova je studioznost i ona odlikuje ceo proces nastanka grafičkog lista, od ideje do realizacije. Analitički pristup se, između ostalog, ispoljava kroz preplitanje različititih formi, tehnika i postupaka. Vešto vladanje grafičkim tehnikama povod je za raskošan likovni izraz koji pleni svojom raznovrsnošću. Sagledano u celini, plastične vrednosti kreću se u rasponu od krajnje svedenih, minimalistički tretiranih površina, preko onih čija se organizaciona struktura bazira na geometrijski postavljenim elementima, do grafika u kojima su kombinovane ispošćene i zasićene površine, taktilne i linearne vrednosti. U tom kontekstu treba posmatrati i čestu pojavu kruga kao univerzalnog simbola kojim se označava sveukupnost, celovitost, jednovremnost i prvobitno savršenstvo.


U osnovi, izloženi radovi se grubo mogu podeliti na dve celine. Neke kompozicije su raščlanjene na nekoliko determinisanih površina koje svaka za sebe imaju vizuelno-značenjsku autonomnost ali su istovremeno podređene celini kao imperativu. Precizno artikulisanje elemenata ima svoje likovno utemeljenje, a do perfekcije dovedena egzekucija dodatno pojačava opšti utisak. Nasuprot ovako tretiranim radovima, postoje grafike u kojima se akcenat stavlja na "nekontrolisani" potez koji se manifestuje u slobodno raspoređenim linijama različitih vrednosti i plohama satkanim od njih. Međutim, nezavisno od pojavne datosti, reč je isključivo o kontrolisanoj i od početka do kraja pažljivo realizovanoj ideji. Primer za to su grafički listovi u kojima se kombinuju, ovi na prvi pogled, suprostavljeni pristupi.


Sve to ukazuje da zahvaljujući osećaju za kompozicioni raspored Biljana Miljković može sa uspehom da radi kombinovanja različitog tipa. Taj svoj senzibilitet ka permutacijama prenela je i na slaganje boja. Delikatne hromatske relacije povremeno su intonirane akcentima intenzivnog kolorita, što zajedno sa opozitno postavljenim odnosima, pojačava vizuelni efekat dela. Osećaj ravnoteže, pokreta, dinamike i lirske senzibilnosti prožima kompoziciono tkivo čineći ga živim organizmom koji pulsira unutrašnjim ritmom. Na taj način postignuta vizuelna dramatika od posmatrača traži aktivno participiranje u rešavanju semantičkih zagonetki. Za njihovo iščitavanje važnu ulogu imaju svojevrsni kaligrafski zapisi koji su metafora emocija iskazanih na taj način. 


Olivera Vukotić




Biljana Miljković, završila Višu školu Likovnih i primenjenih umetnosti u Beogradu 1988. godine. Diplomirala na Akademiji umetnosti u Novom Sadu na odseku za grafiku, 1996. godine u klasi prof. Milana Stanojeva i Halila Tikveše. Magistrirala na FLU u Beogradu na odseku za grafiku 2000. godine u klasi profesora Velizara Krstića. Član ULUS-a. Učestvovala na 270 grupnih izložbi od kojih su 76 međunarodne. Samostalno izlagala 9 puta. Dobitnik 11 nagrada za grafiku.


 


 


Datum objavljivanja: 24.05.2010.