Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Grafički kolektiv - tradicija za budućnost

Grafički kolektiv - tradicija za budućnost , otvara novu Galeriju u ulici Dragoslava Jovanovića 11. Svečani događaj u četvrtak, 30. juna u 20 sati Tim povodom otvara se Majska izložba grafike i dodeljuje nagrada Veliki pečat


 


Majska izložba grafike 2022. „Otisak vremena“ 124 autora




Prva Majska izložba grafike otvorena je 1952. godine (28 izlagača), u Galeriji na Obilićevom vencu 27, a ovogodišnja, posle 70 godina, otvara se u novoj Galeriji Grafičkog kolektiva, na adresi Dragoslava Jovanovića 11. U svojoj dugoj istoriji izložba svojom koncepcijom predstavlja vitalnog čuvara ognjišta umetničke grafike u nacionalnim okvirima.

Na svečanosti se dodeljuje nagrada Veliki pečat za 2022. godinu kao i diplome prethodnim laureatima ovog relevantnog priznanja. Ovo relevantno priznanje ustanovljeno je 1963. godine na Majskoj izložbi grafika. Žiri za ovogodišnju 59. nagradu Velikog pečata Grafičkog kolektiva radi u sastavu: Jelena Jocić, grafičarka, laureat Velikog pečata 2021. godine, Sava Ristović, istoričar umetnosti i Vladimir Milanović, grafičar.

Nakon četiri godine realizovanja izlagačkih i virtuelnih projekata u uslovima nomadskopandemijskog života kao Galerija u pokretu, Grafički kolektiv danas u svom novom Domu, reprezentativnom prostoru (350m2) u srcu grada, Majskom izložbom grafike obeležava početak nove/druge faze vidljivog profesionalnog delovanja i u osnaženom izdanju nastavlja kontinuitet kulturne misije afirmisanja vizuelnih umetnosti sa novim programskim konceptom, stvaralačkom energijom i elanom. Obiman poduhvat investicionog održavanja galerijskog prostora omogućen je zahvaljujući podršci Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije, a u međuvremenu, prostoru od Restitucije do Nove Galerije, Grafički kolektiv ima podršku velikog broja umetnika, prijatelja, publike, medija, kolega i ustanova.

„Grafički kolektiv je kulturna i moralna nacionalna baština i svojim delom predstavlja tradiciju za 21. vek, ili rečnikom današnjice, svojevrsni umetnički brend. Poznata Umetnica je insistirala da umetnik mora biti Lep, a danas, u post/kovidnom vremenu, i da umetnik mora biti Zdrav, a iz galerijske prakse sledi iskustveno da umetnik mora da ima i svoj Dom... Ova izložba je tokom decenija menjala svoje ime ali ne i suštinu, jer afirmacija i podsticanje grafičkog stvaralaštva, promovisanje najnovije produkcije i održavanje kreativne tenzije su i danas njene osnovne formule...

Tokom sedam decenija, od 1952. do danas, ovaj ustaljeni godišnji pregled grafičke produkcije je mesto najave i prohodnosti ideja za generacije umetnika koji stasavaju i svoje prve radove promovišu upravo na majskim izložbama grafike. Izabranim delima pozicioniraju se i najavljuju nove stvaralačke refleksije, promovišu se pojedinci jakih kreativnih impulsa, a moguće je i hronološki prati liniju pojedinih stvaralačkih opusa. U isto vreme, izložba je i svedočanstvo o kontinuitetu beogradske grafičke škole u kojoj se različite autorske pozicije dodiruju, nadovezuju, preklapaju, a povremeno hrabrije konfrontiraju i/ili provociraju ustaljene sheme i shvatanja.

Istoriju pišu umetnici u svom matičnom Domu, sada i na novoj adresi sa imenom Dragoslava Jovanovića (1886–1939). Ovaj pravnički ekspert, bio je rektor beogradskog Univerziteta (1936–39), a njegov sin Bogoljub Boba Jovanović (1924–2021), jedan je od korifeja likovne scene druge polovine 20. veka u Srbiji. Posle prve izložbe u Grafičkom kolektivu 1953, Jovanović je ponovo izlagao u istoj galeriji 2006. godine, po povratku iz Njujorka. Nagradom „Stojan Ćelić“ 2014, kao i izložbom i monografijom u Muzeju Cepter 2016. godine, istorizovana je Jovanovićeva stvaralačka osobenost kao i dozirana prisutnost na likovnoj sceni. Sudbinski dodiri istorije i umetnosti.“ Iz teksta Ljiljane Ćinkul


 



Datum objavljivanja: 22.06.2022.