Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Grad: Budučnost tradicije / Tradicija budućnosti

Grad: Budučnost tradicije / Tradicija budućnosti, izložba letmje škole Univerziteta umetnosti u Beogradu, 19. februar – 2. mart 2019. Galerija FLU, Knez Mihailova 53.

 





Osamnaesta po redu Letnja umetnička škola Univerziteta umetnosti realizovana je od 12. do 19. jula 2018. u Leskovcu, uz podršku Grada Leskovca i Leskovačkog kulturnog centra. Grad Leskovac, jedan od prvih i najvažnijih centara industrijske revolucije u Srbiji – nekada poznat kao Mali Mančester, bio je inspiracija za studente iz širokog spektra umetničkih disciplina. Svekoliko urbano nasleđe, koje je iz različitih istorijskih razloga danas ugroženo, poslužilo je kao polazište za savremena čitanja i umetničke interpretacije, podizanje svesti o važnosti tog nasleđa i podsticaj za budući razvoj.



Radionice:                       



URBANI IDENTITETI – SAVREMENE INTERPRETACIJE

(Biljana Branković, docent i Mirjana Milakić, doktorand Fakultet primenjenih umetnosti)

Polaznici: Bogdana Živković, Ivana Kostić, Anna Rogoz, Anđela Vulić, Jefimija Mitić, Wenbo Chen, Mina Obradović, Maša Luković, Marija Mihajlović, Anđelija Cvetković, Vanja Ivković



Radionica je u fokusu imala urbani identitet Leskovca. Počev od istorije, nasleđa i gradskih priča, preko ličnog iskustva i doživljaja grada, studenti su istraživali karakter i osobenosti ove gradske sredine. Uz teorijsko i mentorsko vođenje i upoznavanje studenata sa savremenim tendencijama interdisciplinarnog delovanja u urbanom prostoru, učesnici su mapirali ključne elemente urbanog identiteta, kolektivnog sećanja, problema i potencijala života u javnom prostoru i identifikovali ih kroz dijagrame, dokumentarni materijal, video i audio zapise. Kao rezultat su nastale intervencije u javnom prostoru, koje su varirale od prostorno–ambijentalnih do konceptualnih umetničkih reakcija u različitim medijima – od maketa, preko fotomontaža, do kratkih filmova i dešavanja u prostoru.



 



NOVA PROŠLOST – GENIUS LOCI VUČJE

(dr um. Svetlana Volic, docent, Fakultet likovnih umetnosti)

Polaznici: Matej Hakar, Catarina Soeiro, Maryam Baniasadi, Tereza Koničkova, Angel Miov, Una Knežević, Milica Vesić, Yifu Xie, Dunja Ožegović, Lubica Mildeova, Dunja Ćorlomanović, Alisa Rujović, Yi Mao, Aleksandar Rakezić, Smiljana Čurić



Za scenu radionice vizuelnih umetnosti odabrano je mesto Vučje koje je udaljeno 17 kilometara od grada Leskovca. Centar varošice Vučje prepoznatljiv je po nizu objekata koji su do kraja Drugog svetskog rata pripadali tekstilnom industrijalcu Lazaru Teokaroviću, a izvedeni su po zamislima ruskog arhitekte Grigorija Samojlova. To su pogoni fabrike, upravna zgrada, porodična vila, zgrada Kolonija, spratni restoran i drugo. Vučje je bilo prepoznatljivo i po kombinatu "Porečje", nekada najuspešnijem poljoprivrednom kombinatu na jugu Srbije. Zapušteni, napušteni ili devastirani prostori svedoče o raskošnoj prošlosti i razvijenom industrijskom periodu, ali i o zaboravu i propadanju kulturne baštine ovog kraja. Nekada je Vučje imalo mnogo više zaposlenih u svojih sedam fabrika, nego što je imalo stanovnika, a danas je to mesto sa avetinjskim fabrikama i dimnjacima bez dima. Ovu varošicu izuzetnom čini i Hidroelektrana Vučje iz 1903. godine, za čiju izgradnju je zaslužan fizičar prof. Đorđe Stanojević, kao i prvi dalekovod u Kraljevini Srbiji.



Različiti prostori Vučja sa svojom kompleksnom istorijom, mesta koja istovremeno pripadaju i prošlosti i sadašnjosti, realnom i imaginarnom, bili su osnov za umetničko istraživanje i susret sa duhovnim pejzažima učesnika radionice. Taj dijalog imeđu unutrašnjih i spoljašnjih prostora rezultirao je zanimljivim ostvarenjima u mediju fotografije, videa, digitalne grafike, prostorne instalacije, performansa itd. Navedena „mesta sećanja“ su učesnicima radionice pružila mogućnost za savremeno čitanje kulturne baštine i interakciju sa prostorom. Radionica je istraživala kreativni dijalog sa vidljivim i nevidljivim premisama prostora, reanimaciju prostora, ukazala na potrebu revitalizacije i reaktivacije devastiranih objekata i njihovog ogromnog potencijala za razvoj kulturnog turizma i kreativne industrije kao pokretača lokalnog ekonomskog razvoja.



GRADSKA PESMA MEĐURATNOG LESKOVCA – NOVO ČITANJE

(dr um. Branka Popović, docent, Fakultet muzičke umetnosti)

Polaznici: Mira Milosavljević, Predrag Radisavljević, Tijana Nikolić, Nikola Barać



Polaznici radionice kompozicije istraživali su karakteristike tradicionalnog muzičkog izraza leskovačkog kraja, kao i njegove moguće transformacije u savremeniji zvuk. Polazna osnova za rad bila je Leskovačka pesmarica, zbirka peasama nastalih obradom zapisa koje je u ovom kraju zabeležio etnomuzikolog Miodrag Vasiljević. Na osnovu obrade izabranih napeva iz Pesmarice studenti su stvarali nove kompozicije i nove obrade pesama u aranžmanu za dečji hor „Zvezdice“. Na radionici je istraživan princip varijantnosti, dominantan u folklornoj muzici, kao i mogućnosti različite harmonizacije istog napeva, zvučni potencijal i bogatstvo tekstura koje nudi specifičan medij dečjeg hora, što je u rezultatu dalo nekoliko novih muzičkih tkanja, obojenih lokalnim muzičkim koloritom leskovačkog kraja.



LESKOVAC – SEĆANJA KOJA OTVARAJU HORIZONTE BUDUĆNOSTI

(dr Milena Dragićević Šešić, red. prof. i Jovana Karaulić, doktorand, Fakultet dramskih umetnosti)

Polaznici: Elisa Stowe, Jovana Đokić, Xiaoyu Yang, Antonina Kovačević, Xuxing Li, Huizhu Pan, Xinbin Liu, Na Liu



Zamisao radionice je uspostavljanje nove kulture sećanja grada Leskovca, sa posebnim fokusom na period od njegove integracije u srpsku državu 1878. do početka Drugog svetskog rata. Ključna pitanja na koje je radionica pokušala da odgovori odnose se na analizu procesa oblikovanja kulturnog života u gradu u navedenom periodu i interpretaciju prepleta različitih identiteta. Studenti su uočavali ključne aktere umetničkog i intelektualnog života (nosioce promena), postavljajući sebi zadatak da pronađu metode da se nasleđe i sećanje na njega učine živim i delatnim, a sve u cilju integralnog razvoja održivog grada, onog u kom su podjednako važni i materijalno i nematerijalno nasleđe i institucionalna i nezavisna scena. U okviru radioničarskog procesa razmatrane su teme među kojima su: Kulturološko značenje grada – identitet grada i njegova simbolična vrednost (prirodno i kulturno nasleđe - materijalno i nematerijalno, kao sredstvo razvoja); Strategije gradskog razvoja i strategije kulturnog razvoja; Kulturna pismenost i čitanje grada (razumevanje značenja gradskih struktura, gradskih ikona i gradskih elemenata – symbol bearers); Kultura kao faktor u stvaranju identiteta grada; Politike sećanja i razvoj identiteta grada; Uloga usmenih istorija i ličnih sećanja u očuvanju autentičnosti urbanih celina; Rodna istorija – mesto ženske istorije u praksama sećanja; Participativne umetničke prakse u javnim prostorima – kao odgovori na moguća pitanja iz radionica. Učešćem u radionici, polaznici su dobili priliku za timski rad i stvaranje sopstvenog narativa. Radionica je analizirala kulturni kapital grada Leskovca sa ciljem uspostavljanja nove kulture sećanja na značajne momente preoblikovanja identiteta grada, a posebno na period njegovog industrijskog uspona između dva svetska rata.



 



Letnja umetnička škola 2019. realizovana je zahvljajući podršci Grada Leskovca i Leskovačkog kulturnog centra.



Rukovodilac LUŠ:   prof. Mileta Prodanović, prorektor Univerziteta Umetnosti

Koordinator LUŠ:    Jasmina Milovanović, Rukovodilac Kancelarije za međunarodnu saradnju UU


 



Datum objavljivanja: 18.02.2019.