Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Gala Poras – Kim – redefinisanje kulturnog nasleđa kroz postavke

Utorak, 19. septembar 2023, u 19h SKC Beograd, Kralja Milana 48, Velika sala
Ciklus: Umetnost i dekolonizacija Tema: Gala Poras – Kim – redefinisanje kulturnog nasleđa kroz postavke Projekcije dokumentacije radova sa razgovorom Kroz radove Gale Poras vodi Stevan Vuković


 


Rad Gale Poras – Kim istražuje institucionalne okvire koji određuju, legitimišu, i očuvavaju kulturno nasleđe. Ona to čini sa akcentom na globalnu cirkulacije prekolonijalnih artefakata koji su uklonjeni sa mesta na kojima su bili postavljeni i prebačeni su u muzeje i druge institucije koje na Zapadu služe za čuvanje, prikazivanje i tumačenje kulturnog nasleđa. Ona pokušava da otkrije načine na koji su oni nekada služili, uglavnom u obredne svrhe, u nadi da se može inicirati neka vrsta reanimacije tih njihovih zapostavljenih funkcija. Uglavnom je fokusirana na predmete koji su u muzeje stigli iz pretkolumbijskog perioda Latinske Amerike.



Gala Poras Kim je tokom 2019 i 2020 bila rezidencijalna umetnica u Pibodu arheološkom i etnološkom muzeju na Harvardu, istražujući zbirke tog muzeja, sa fokusom na one koji su tu dospeli sa Jukatana u Meksiku, a stvoreni su u okviru majanske kulture. U pismu koji je pratio njenju konkursnu dokumentaciju za tu rezdienciju, ona je napisala da je zainteresovana za "predmete čija originalna funkcija ili svrha je suspendovana, te se skladište u zbirkama te institucija kao puki nosioci istorijskih narativa". Tokom procesa rada, koji je na kraju rezultovao izložbom održanom od feburara do juna 2022, ona je obrađivala njihovu funkciju u okviru svetog mesta pod nazivom Čičen Ica, koje je po majanskom verovanju bilo portal za ulazak u duhovni svet, i bilo je posvećenu Čaku, bogu kiše. U istraživanju koje je sprovela utvrdila je da su ti predmeti bili nelegalno prisvojeni od strane Edvarda Tompsona, američkog diplomate, i da su bili predmet pravnih sporova o repatrijaciji još od počpetka treće deceni

je prošlog veka. Njena izložba otvoreno postavlja pitanje šta raditi sa tim artefaktima u doba dekolonizacije i masovnog vraćanja predmete koje su muzeji na Zapadu stekli iz krajnje sumnjivih izvora.



https://skc.us17.list-manage.com/track/click?u=fc862aa2eedcd5b398297db3e&id=a4be278ca6&e=4f461fd84e



Ovo je prateći video izložbe Gale Poras Kim u Hamer muzeju u Los Anđelesu 2016. godine, u kojem je govorila o svom pristupu zbirkama, kako umetničkim i etnografskim u okviru institucija, tako i neformalnim, u privatnim posedima i na ulici, u sponatno prikupljenim gomilama predmeta na raznim buvljačkim tezgama. Ona tematizuje potencijalno poreklo pojedinačnih predmeta, shodno informacijama koje o tome može da sakupi, da oživi kontekste iz kojih su oni preuzeti, te im nalazi adekvatne forme izlaganja, bilo kao originalnih predmeta, bilo kao motiva na njenim crtežima koje pravi svaki put kada obrađuje neku zbirku. Budući da je rođena u Bogoti, i da je detinjstvo provela u Kolumbiji, fokus njenih radova obično bivaju predmeti koji su poreklom iz centralne i južne Amerike, često iz pretkolumbijskog perioda, kao i niz konteksta kroz koje su oni prošlči da bi dospeli u neku zbirku u Sjedinjenim Američkim Državama.



Gala Poras Kim je svoju umetničku praksu izvela iz rada umetnika Čarlsa Gejnsa i Majka Ašera, te se mogu svrstati u četvrti talas institucionalne kritike. Uglavnom kao predmet uzimaju artefakte i umetnička dela iz javnih i privatnih zbirki, istražujući načine na koji su oni u te zbirke dospeli, kao i kontekste njihovog prikazivanja u odnosu na kontekste u kojima su nastali i imali svoju primarnu (ritualnu) funkciju.


 



Datum objavljivanja: 19.09.2023.