Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Epska ilustracija

Izložba „Epska ilustracija. 100 godina od prvog izdanja knjige Srpske junačke narodne pesme (sa slikama)“ prvi put održana je u UK Parobrod 2022. godine kako bi se priređenom kulturnom manifestacijom obeležio vek trajanja prvog ilustrovanog izdanja pomenute knjige.


 


Izložba pripada širem autorskom projektu Marije Ristić pod nazivom ,,Teorija ilustracije" kojim se uspostavljaju metode izučavanja ilustracije u okviru istorije umetnosti, te se naslovom izložbe ustanovljava i termin „epska ilustracija“ a postavkom problematizuje priroda ilustracije spram slikarstva. Ove godine projektu je dodeljena bijenalna nagrada Aleksandar Deroko, dok je Ministarstvo kulture i informisanja Srbije izložbu ocenilo A kategorijom od nacionalnog značaja predvidevši njeno prezentovanje u Srpskom kulturnom centru „Ivo Andrić“ u Pekingu tokom marta naredne godine. Iako je knjiga izdata posle Prvog svetskog rata (1922), ilustracije su mahom nastajale oko 1914. godine za 36 pesama od ukupno 71.izveli su tada uveliko afirmisani umetnici Paja Jovanović, Uroš Predić, Nadežda Petrović, LJubo Babić, Vladimir Becić, Josif Lalić, Borivoje Radenković, Hinko Smrekar, Branko Popović, Dragomir Glišić i Saša Šantel. Kao omaž umetnicima koji su doprineli dignitetu ilustracije tokom prvih decenija dvadesetog veka, istaknuti savremeni ilustratori podržali su ovaj jubilej 2022. godine ilustrovanjem pesama koje su u izdanju1922. ostale bez ilustracija. Jana Adamović ilustrovala je pesmu Zidanje Skadra, Iva Atoski Mali Radojica i Ženidba Iva Golotrba, Siniša Banović Početak bune protiv dahija i Četiri uskoka, Senka Vlahović Carica Milica i Vladeta vojvoda, Aleksa Gajić Banović Strahinja, R. M. Gera Marko Kraljević poznaje očinu sablju, Borivoje Grbić Ženidba Maksima Crnojevića, Selena Danilović Ženidba od Zadra Todora, Kosta Milovanović Rastanak Karađorđa sa Srbijom, Sabahudin Muranović Piperi i Tahir paša, Dušan Pavlić Bolani Dojčin, Jovan Ukropina Propast carstva srpskoga. Ove godine projekat su podržali i umetnici Marija Maša Jovanović i Rajko Čučak, dok je Tamara LaciKrstić kreirala vizuelni identitet. Prvobitnom izložbenom postavkom isticalo se problematizovanje ilustracije spram drugih umetničkih disciplina kroz istoriju, posebno na njeno permanentno tumačenje u okviru diskursa slikarstva. Pojedine ilustracije bile su uveličane na dimenzije koje premašuju format stranice knjige, ali je približavaju slikarskom platnu. Ovogodišnja postavka ilustracije predstavlja kao uramljene crteže, dok se zadržava izlagački postupak da svaka predstavljena ilustracija ima prateći „QR kod“ kojim se očitava narodna pesma koju ilustruje. Time se javnost podseća da je ilustracija neodvojiva od teksta i da ne treba da se sagledava kao umetnička slika. NJena dvojna priroda, likovna i primenjena, rezultirala je stvaranjem zasebne umetničke discipline, sa svojim posebnostima i pravilnostima, koje su se danas razgranale na mnoštvo srodnih oblasti. LJubaznošću Arhiva SANU izložbenu postavku, pored novonastalih radova savremenih ilustratora, čine i printovi ilustracija objavljenih 1922. Proslavljajući jubilej ovog izdanja i prateći teorijsku misao uvaženih kolega, priređena izložba podseća na širi kulturno – umetnički značaj predstavljenih ilustracija i njihovu neizostavnost u okviru srpske umetnosti.



Izložbu možete pogledati od 3. do 18. oktobra u Maloj galeriji Doma vojske.


 



 


Datum objavljivanja: 05.10.2023.