Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Enformel i posle enformela

U sredu, 17. septembra 2008. u 19 sati u Likovnoj galeriji Kulturnog centra Beograda održaće se tribina na temu Enformel i posle enformela.

 


Razgovor na temu enformela u srpskoj i jugoslovenskoj umetnosti posleratnog modernizma, organizuje se u okviru monografske izložbe Branislav Protić, radovi 1956-1966.  i u okviru projekta posvećenog slikarima beogradskog enformela koje je Lazar Trifunović predstavio na istoimenoj izložbi u Galeriji Kulturnog centra Beograda, aprila 1962.


Kako je novo slikarstvo apstraktne orijentacije - slikarstvo "izvan forme", "slikarstvo materije" bazirano na radu sa pigmentima i neslikarskim materijalim - koje su tad izložili mladi umetnici  Zoran Pavlović, Branko Protić, Živojin Turinski i Vladislav Todorović, usred estetike modernizma pariske škole, predstavljalo radikalni bunt protiv tradicionalnog slikarstva, razumljivo je ad je izazvalo burne reakcije, pre svega provocira je reakcije među slikarima starijih generacija, ali su se podjednako uzburkale strasti i građanske elite, a nije izostala i reakcije političkog establišmenta. 


Iako je novo  "slikarstvo destrukcije" trajalo kratko, ovaj avangardni koncept u srpskoj umetnosti javio se u isto vreme kad i na internacionalnoj sceni i taj radikalni čin hvatanja koraka sa aktuelnom umetnošću u svetu umnogome je odredio budući tok razvoja umetnosti na domaćem terenu. Burne polemike koje su se vodile „za i protiv enformela“ ostavile su snažan pečat na razvoj srpske likovne kritike tog vremena, prevashodno metodologije dnevne novinske kritike i analitičke kritike u časopisima u čije pisanje su se, pored Lazara Trifunovića, kao ideologa pokret i, Zorana Pavlovića i nekolicine slikara, uključili i mladi stručnjaci, školovani istoričari umetnosti. Status avangarde koji je enformel izborio u vladajućoj kulturnoj i političkoj atmosferi tog vremena, sa atributom angažovanog slikarstva nasuprot tradicionalnog slikarstva i građanskog ukusa, promovisalo je nezavisni status umetnosti u odnosu na ideologiju i nacionalni identitet. Kada će se samo nekoliko godina posle ovih istorijskih događaja neki od protagonista enformela - Z.Pavlović, B.Protić i Ž.Turinski naći u ulozi predavača na beogradskoj likovnoj Akademiji koncept ovog slikarstva naći će se i u programima škole.


Nove recepcije istorijskog nasleđa enformela kojima teži ovaj projekat, pored valorizacija u duhu novih saznanja, pokreće i druga važna pitanja kao što je datovanje nastanka ličnih umetničkih eksperimenata sa materijom i javne promocije enformela kao pokreta u našoj sredinii. U slučaju Branka Protića aktuelno je i pitanje prisustva njegovog dela u vojvođanskoj umetnosti tog vremena, i tumačenje enformela u vojvođanskim avangardama šeste i sedme decenije XX veka. 


Učestvuju: Bojana Burić, umetnički direktor FLU u Beogradu, dr Zoran Gavrić, prof. FPU u Beogradu, Sava Stepanov, direktor Galerije "Zlatno oko" u Novom Sadu, dr Jerko Denegri, autor koncepcije izložbe i Gordana Dobrić, koautor i kustos izložbe.


Razgovor se vodi uz video projekciju.


Portfolio Kulturni centar Beograda


 


 


Datum objavljivanja: 16.09.2008.