Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Drama u fotografiji?

DRAMA U FOTOGRAFIJI? Fotografska slika na Fakultetu dramskih umetnosti
i 50 godina Katedre kamere Galerija Artget | 19. godina Trg republike 5/I
Umetnički direktor Galerije Artget u 2020: Aleksandar Kostić 10.12.2020 – 21.1.2021.

 



 


* Usled trenutnih epidemioloških okolnosti neće biti priređeno zvanično otvaranje, već će izložbe biti otvorene za publiku od četvrtka, 10. decembra u 12:00.

Radno vreme galerija je svakog dana, osim nedeljom i tokom novogodišnjih i božićnih praznika, od 12:00 do 17:00.



Izlagači, studenti FDU

Vladislav Andrejević Aleksa Bartol

Milica Drakulić Boško Đorđević

Kosta Đuraković Ana Melentijević

Miroslav Mišić Milan Radojčić

Đorđe Stojiljković Mladen Teofilović

Đurđina Tomić Luka Trajković



Gostujući izlagači, studenti FPU

Una Laurenčić Jelena Žigić



Izložbu priredili

Aleksandar Kostić Vladislav Andrejević

Aleksa Bartol  Boško Đorđević  Mladen Teofilović



IMA LI DRAME U FOTOGRAFIJI?

Fotografska slika na Fakultetu dramskih umetnosti

i 50 godina Katedre kamere



Ima li drame u fotografiji? To zanimljivo pitanje uvek se otvaralo kad sam se predstavljao kao predavač fotografije na Fakultetu dramskih umetnosti (FDU), na Katedri kamere. Dok su na bratskom Fakultetu primenjenih umetnosti do fotografije dolazili preko slikarstva i likovnih tehnika, na FDU kao da su iz tada aktuelne filmske trake isekli jedan frejm, zabeležen u jednoj pedesetinki sekunde, jednu fazu pokretne filmske slike i vratili je njenom prapočetku, jer je fotografija šestdesetak godina stariji medij od filma. Po svom ustrojstvu, kada je prestala biti tehničko čudo, kada je prevaziđena početna fascinacija objektivnog beleženja stvarnosti i kada je utihnula rasprava o tome da li je fotografija jedina autentična reprodukcija realnosti ili pak, baš suprotno – da li je njena predstava lažna i izmanipulisana, ona je zakoračila u polje umetnosti, u njoj su se počeli pojavljivati elementi i vrednosti koji su krasili druge medije etablirane kao umetnost, pre svega slikarstva.



Fotografija po svojoj mehaničkoj i mimetičkoj prirodi sadrži postupak direktne interakcije sa svetom oko nas, prevazilazeći pitanje da li je taj svet kreiran i scenografski ili je realan i autohton, nedodirnut u zabeleženom pogledu, jer dodirnut i ograničen je upravo pogledom ili uokviravanjem formatom slike (što važi i za pokretnu sliku). Ako reč drama podrazumeva akciju, ona je sadržana i u beleženju fotografije i u pogledu koji usmerava i iseca deo realnosti, kao i u prepoznatom vizuelnom sadržaju, sve do uspostavljanja dramskih elemenata u odnosu protagoniste sa prostorom ili odnosa između samih likova, gde najbliže dolazimo do konvencija dramskog narativa unutar literarne fikcije. I sve to kroz vizure, poruke i emocije operatora (fotografa), spektruma (fotografisanog) i spektatora (posmatrača) (R. Bart).



Fotografija ili Fotografska slika je kao glavni predmet na Katedri kamere na FDU uvedena kasnije u odnosu na predmet Kamere ili Filmske slike i upravo je način vraćanja fotografskom mediju sa pozicije filmskog, koji se po mnogim aspektima može smatrati naprednijim ili bar više mimetičkim, oslobodio samu fotografiju na isti način na koji je ona svojom pojavom oslobodila slikarstvo. U procesu sagledavanja fotografske slike i pedagoškom pristupu njoj na FDU sadržani su mnogi elementi filmske slike i filmskog narativa, od tehničkih i produkcionih, do sadržinskih, diskurzivnih i teorijskih. Taj pristup se uskladio sa sličnim tendencijama u savremenoj autorskoj ili umetničkoj fotografiji. Tehnološko povezivanje ova dva medija unutar iste kamere i današnja demokratizacija postupaka beleženja statične i pokretne slike mobilnim telefonom, kao i popularizacija, umnožavanje slika i komunikacija slikovnim sadržajem putem interneta i društvenih mreža, potvrdili su aktuelnost edukativnog prosedea na FDU, koji nastavlja da istražuje, usvaja i razvija nove, izvedene vizuelne medije.



Katedra kamere na FDU ove godine obeležava pedeset godina od osnivanja i tim povodom pominjem predavače koji su predavali predmet Fotografija ili Fotografska slika, od Branimira Debeljkovića, Milana Miletina i Miladina Čolakovića, do današnjih predavača, Branka Sujića i Aleksandra Kostića.



Aleksandar Kostić



COVID-19:

* Galerije će biti otvorene od 12 do 17 sati, osim nedeljom. Posetioci moraju da nose maske sve vreme boravka u galerijskim prostorima, a dezificensi će biti u njima obezbeđeni. Broj posetilaca u prostoru će biti ograničen i biće potrebno poštovati fizičko rastojanje od dva metra.


 



Datum objavljivanja: 10.12.2020.