Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Doubletree Requiem

U utorak, 11. novembra u Art klinici u 20 časova otvora se izložba – Doubletree Requiem, autora Metropolita Metodi Zlatanova iz Makedonije.

 


Metodi Zlatanov, pesnik koji ima antologijsko mesto u makedonskoj književnosti kao predstavnik  tzv. vizuelne poezije, u kojoj ravnopravno s  tekstom i vizuelnošću, kaligramska, kriptogramska i kaligrafska rešenja zajedno učestvuju u sačinjavanju simboličko–značenjskog koda pisma. U tom smislu, u okvirima poetskog izraza intermedijalno učestvuju književnost, vizuelna umetnost, grafički dizajn. U njegovom najnovijem ostvarenju, rekvijemu, ravnopravno učestvuju poezija, muzika, teologija, vizuelna umetnost, discipline koje osim eventuelne kompleksne izvedbe, spaja ogromna erudicija autora, metatekstualnost, poznavanje teorije i istorije kulture, teologije i umetnosti. U tom smislu Doubletree rekvijem je i istorija i gnoseologija žanra.


Pesme u delu Doubletree Requiem, mogu da se čitaju na dva nivoa. S jedne strane to su  partiture Zlatanovog složenog interdisciplinarnog dela, rekvijema, a s druge strane, u tekstualnim okvirima, u obliku ove knjige poezije, mogu da se čitaju kao još jedan vredan rukopis vizuelne poezije u kojoj je Zlatanov neprikosnoven u našem kontekstu. Kao vizuelna poezija, optičko-grafsko-litografsko delovanje je barokno, polifono, heteroglasovno. Kaligram se sastoji iz tri dela: kompjuterska grafika(suština, notni zapis), i dve vrste tekstualnih kodova, stihovi i zapisi trajanja muzičkog stava. Kaligram je u ikoničko-metaforičkon okviru ujednačen, minimalistički, asocijativan, interaktivan. To su tipografski oblici koji upućuju na hrišćansku simboliku, ali mnogo puta vizuelni element je potpuno ekspresivan, improvizovan i funkcioniše kao alegorija koncepta, kao namera da se izrazi, da se dokuči nedokučivo, nepojmljivo, Bog, i u tom smislu komunikacijska moć kriptograma zavisi isključivo od znanja čitatelja.

Posebna vrednost ove knjige Metodija Zlatanova je mogućnost da se kreativno upotrebljavaju najnovija dostignuća radi iskazivanja i opevanja iskonske situacije čoveka, bogomišljenje. U tom smislu, govorimo o direktnoj metafori uspostavljene vertikale, alfa-omega. Kulturološki, ona vrši pastirsku ulogu u preispitivanju makedonske kreativne elite da i medij pože da postane poruka i ključ, ali da nije apriorno e(ste)tički obojen.


Rođen u Berovu, Makedoniji, 28 dana posle stravičnog zemljotresa u Skoplju 1963. prenatalno iskustvo ovog apokaliptičnog fenomena utiče na njegovo usmerenje ka savršenoj meri reda, koja je ontološka premisa lepote. Iz tog razloga prihvata univerzalnu formu Tvorca – da bude pesnik, sveštenik i pedagog.

Zajedno sa svojim bratom blizancom, Kirilom, ikonopiscem, posvećuje paralelni život njihovog rada "umetnosti koja dolazi odgore".


 


 


Datum objavljivanja: 10.11.2008.