Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Božidar Plazinić: Na tragu svetlosti

Umetnička galerija „Nadežda Petrović“ upriličila je 11. decembra u 18h otvaranje retrospektivne izložbe Božidara Plazinića, svakako najznačajnijeg savremenog umetnika iz ovog regiona.


 


Izložbu su otvorili direktor Umetničke galerije ,,Nadežda Petrović” Branko Ćalović, autor izložbe Božidar Plazinić, istoričarka umetnosti  Aleksandra Lazar, kustos izložbe Daniel Mikić i gradonačelnik Čačka Milun Todorović. Postavka u tri izložbena prostora sumira široki umetnički opus i fenomene Plazinićevog rada.



Тokom svog stvaralačkog postojanja Božidar Plazinić apsolvira tendencije kojima je izložen ceo umetnički svet i iz njega prima prvorazredan nauk. U sveopštem metežu sedme decenije XX veka, turbulentnom vremenu „hladnoratovske“ hipokrizije i manipulacija trendovskim kursom Plazinić je pronašao sopstveni ritam okrenuvši se značenjski koncipiranim artefaktima sa kojima ostvaruje najjaču dubinsku vezu i crpi lične ikonografske modele.



Plazinić je dosledan u podređivanju artefakata angažujući sopstveno telo, snagu i emociju u dovoljno jaku tvar da se nadigrava sa realnim. Referiranje na poneki deo svog rada isključivo je u službi valorizovanja ideje otpočete a neostvarene u punoj strukturi. Fenomen Plazinićevog rada prati se u kontinuitetu i gotovo je isključena mogućnost pronalaženja perioda života u kom ne stvara. Isto se može primeniti i u tematskoj problematizaciji. Blisko mu je sve što ga okružuje i svemu daje nove elemente narativnosti bez da je obezvredi profanim ili istrošenim ideogramima. Kamen, drvo, zlato ili  vatra, drvo, nebo ili krst fakturom je pretvoreno u paradigmu sintagme „da ovostrano nije onakvo kako ga mi gledamo već kako ono zaista jeste.“  Predajući se fluktuirajućim osećanjima lične i društvene ambivalencije od sebe stvara čoveka fantastične mogućnosti fokusiranja, smirenog rada i izdržljivosti. Interakcija Plazinićevog umetničkog, pedagoškog i organizacionog korpusa delovanja neodvojivo je tkivo njegovog stvaralaštva. Plazinić spada u one stvaraoce koji se kreću kroz umetnost, nikad oko umetnosti. Čak i najteže individualno-destruktivne tokove, pretvara u benefit umetničkih otkrića transformišući ga u umetnika prepoznatljivog stila, značenjski raznovrsnog, inspirativnog, energičnog i konsekventnog stvaraoca. I činjenica koju nikako ne bi trebalo izostaviti - tokom bogate karijere uspešno je pripremio 302 studenta.



Pored izvanredne umetničke karijere Plazinić je svojim angažovanjem u participativnim projektima, organizaciji i realizaciji mnogobrojnih izložbi, edukativnih i rezidencijalnih programa, konzervatorsko-restauratorskim radom, radom sa marginalizovanim i stigmatizovanim grupama i pojedincima, radom na revitalizaciji i ekološkom osvešćivanju lokalne zajednice, dostigao nivo nezaobilaznog činioca u kulturi našeg grada.



Retrospektivu prati obimna monografija sa više od dve stotine reprodukcija, analitičkom studijom Aleksandre Lazar, istoričarke umetnosti iz Londona, tekstom Daniela Mikića, višeg kustosa Galerije ,,Nadežda Petrović” o umetničkom i socijalnom aktivizmu Božidara Plazinića i obiljem dokumentarnog materijala. Monografija iz štampe izlazi u januaru, a biće prezentovana tokom trajanja izložbe.



Retrospektiva, postavljena u tri izložbena prostora, posetiocima je dostupna od 12. decembra do 26.januara po sledećem radnom vremenu:

Umetnička galerija „N.Petrović“ i Galerija „Risim“ utorak-petak  10-20h; vikendom 10-14h;

                                       Galerija Narodnog muzeja  utorak-petak  10-17h; vikendom 9-13h;

                                       Ponedeljkom izložbeni prostori ne rade za posetioce;


 


Božidar Plazinić je rođen 1954. godine u Guberevcima/Dragačevo. Osnovnu školu završava u Guči, a Srednju tehničku školu u Čačku. Uporedo se bavi fudbalom i atletikom. Fudbal i umetnost odvode ga u Sarajevo gde upisuje Akademiju likovnih umetnosti (1974). Studije nastavlja u Bukureštu nakon čega se vraća u Beograd gde diplomira na Višoj školi za konzervaciju i restauraciju zidnog i štafelajnog slikarstva (1980). Studije umetnosti okončava 1982. na Pedagoškoj Akademiji u Rijeci. Na restauraciji fresaka i ikonopisa radio je do kraja devedesetih godina prošlog veka (rad na 52 spomenika kulture u Srbiji, Crnoj Gori, BiH, u saradnji sa Republičkim i Regionalnim zavodima za zaštitu spomenika kulture kao i sa Zavodom u Kotoru). Zbog restauracije ikonostasa crkve Sv. Vaznesenja Gospodnjeg 1983. godine dolazi u Čačak gde osniva porodicu i trajno se nastanjuje. Do sada je realizovao 47 samostalnih i preko 550 kolektivnih izložbi na domadoj i internacionalnoj sceni. Dobitnik je važnih umetničkih i društvenih priznanja, angažovan u umetničkim savetima i žirijima značajnih domaćih i međunarodnih likovnih manifestacija, upravnim odborima ustanova kulture i kao savetnik za poslove kulture i umetnosti. Osnivač je ,,Centra za edukaciju’’, Centra za vizuelna istraživanja ,,Krug”, Međunarodnog simpozijuma ,,Umetnost i papir”, Međunarodnog bijenala vizuelnih umetnosti ,,Biblioteka - otvorena knjiga Balkana”, participativnog programa ,,Art dijalog” (Umetnost sa društvene margine), manifestacije ,,Dani kaligrafije”. Vodi školu pripremne nastave za upis na studije umetnosti i arhitekture. Najnoviji projekat kome je posveden je Međunarodni rezidens centar za savremenu umetnost u selu Tijanje, gde već par godina infrastrukturno oprema prostore za navedene delatnosti. Božidar Plazinić je zastupljen u skoro svim značajnim muzejskim zbirkama i privatnim kolekcijama na jugoslovenskom prostoru i u nekoliko muzeja i kolekcija u inostranstvu. Član je Razvojne akademije Srbije (RAS). Ima status istaknutog umetnika.

 „Od ranih sedamdesetih Božidar Plazinić studiozno stvara svoj jedinstveni vizuelni rečnik gestova, simbola i prirodnih materijala kroz sliku, crtež, frotaž, kolaž, objekat, asаmblaž, umetničku knjigu, skulpturu i interaktivne postavke u galerijskim i javnim umetničkim kontekstima, često podrazumevajudi saradnju sa umetnicima i društvenim grupama. Inkorporirajudi gestualnu apstrakciju, istočnjačku mitopoetiku, pravoslavnu duhovnost i ekološku antropologiju, umetnik konzistentno spaja sfere introspekcije, društvenog iskustva i složenog odnosa između društva i prirode...”

                                                                                                                                


(Izvod iz teksta Aleksandre Lazar)


 


 



 


 


Datum objavljivanja: 14.12.2021.