Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Beleške iz peščare

U Galeriji Dar - Mar, Kralja Petra 44, otvorena je izložba slika Aleksandra Cvetkovića, pod nazivom "Beleške iz peščare". Radovi se mogu pogledati do 11. januara.

 


IZ BELEŽNICE




"Paradoksalna je pozicija slikarstva u epohi multimedijalnosti. Sa jedne strane jasno je da slikarstvo zauzima značajan deo umetničke scene iz čega bi se mogao izvesti zaključak da je prošlo vreme dominacije transponovanih umetničkih sadržaja putem superiornih tehnologija ili stare dobre fotografije, te da su na sceni svi postupci harmonično zastupljeni, što bi značilo da umetnik, prema potrebi, legitimno bira najadekvatniji tehnički i mentalni postupak, odnosno strategiju reprezentacije. Ali, sa druge strane, i unutar samog slikarstva stvorilo se veoma široko polje diskurzivnosti tako da je danas veoma teško, u poplavi retro i futro postupaka ili potpuno personalno konstruisanih svetova umetnosti kakav je najčešće slucaj kod nas, odrediti koje je to slikarstvo danas u koje se može imati poverenja, a da se ne naruši logički integritet istorije umetnosti i umetnosti same. 0 slikarstvu Aleksandra Cvetkovica, koji se na ovoj sceni pozicionira kao relativno usamljeni reprezent načela visoke moderne, ne može se govoriti a da se ne pomenu i kontinuitet i neke od pozicija na kojima je Cvetković razvijao svoj stil i menjao sopstvene paradigme.



U smislu kontinuiteta Cvetković već više od dve decenije gradi slikarsku konstrukciju koja se razvija od ekspresivnosti bojenog polja, kojom je još početkom osamdesetih načinio raskid sa slikarstvom hiperrealističkog i novorealističkog diskursa, pa sve do novih monohromatskih slika i crteža potpuno specifično kontekstualizovanih. Unutar ovakvog kontinuiteta Cvetković je dozvolio sebi da istražuje u svim smerovima oko centralne strateške ose, da preispituje istoriju umetnosti kao i sopstveno delo u njoj. Ali, iako se u formalnom smlslu njegovo slikarstvo ponekad naglo i skokovito menjalo, on je zadržao tu slobodu da sa svojim delom komunicira u svim njegovim fazama pa je tako, baš u času raskida sa specifičnom hiperrealističkom orijentacijom, iskoristio upravo motiv iz ciklusa "formiranje oblaka" kao autocitat u narednom ciklusu "Njujorške impresije". Tako će i danas u snažnoj ekspanziji monohromije, kao potrebe da se jezik slikarstva pročisti iznutra, iskoristiti ideologiju jednog starog ciklusa, ciklusa ,"Iz dnevnika konkvistadora" kako bi obezbedio kontekstualni bekgraund novog ciklusa. Zato se danas, nakon tri prethodne izložbe (Jutarnji pregled štampe, Još jedno leto, Auriga) i ove najnovije {From the Notebook} koju umetnik sada iznosi pred svetlo javnosti, može mnogo jasnije sagledati u kome smeru se kreće slikarstvo Aleksandra Cvetkovica i koji su to konceptualni okviri koje ono pokriva. Ono što predstavlja sindrom slikarstva na početku milenijuma, dakle najširi spektar diskurzivnosti, na izvestan način, karakterisaće i novije slikarstvo Aleksandra Cvetkovića, s tim da se programske dimenzije koordinatnog sistema prostiru gotovo isključivo unutar samog opusa autora i unutar istorije umetnosti. To samo govori o tome da autor čvrsto stoji na pozicijama autorefleksivnosti i metajezičnosti kao glavnim karakteristikama visoke moderne čiji je on nesumnjivi predstavnik. Zato je razumevanje poslednjeg ciklusa autora "From the Note Book" olakšano za sve one koji su pažljivo pratili razvojne linije ovog umetnika i njegove pojedinačne cikluse. Kao direktni link koji ova izložba uspostavlja može se navesti jedan od prethodnih ciklusa "Jutarnji pregled štampe" koji je autor realizovao tokom 2003.godine.To je forma programskog crteža koja se realizuje u kompaktnom izložbenom nizu i koja je, zapravo, u autorskom i muzeološkom, dakle reprezentativnom smislu, nedeljiva celina. Osnovna ideja ciklusa "From the Notebok" u tesnoj je vezi i sa strategijom umetnika koja je sprovedena u ciklusu "Iz dnevnika konkvistadora" sredinom sedamdesetih. Naime, polazeći od hipotetične situacije umetnika-naučnika-istraživača koji je u isto vreme i oko i uho i hroničar i analitičar ekspedicije, Cvetković konstruiše "prvi" pogled na područje neistraženog. Tako su nastali crteži-frotaži "Iz dnevnika konkvistadora". Na jedan sličan način, ali sada kao dijalog unutar same umetnosti, Cvetković simulira hipotetičke ambijente i situacije kroz pogled i dnevničke zabeleške njujorškog umetnika Marka Rotka. Iz tog simuliranog pogleda, a što je evidentno na samoj izložbi, može se sagledati svet umetnika Rotka. A taj svet Marka Rotka je svet umetnosti i sama umetnost



Dakle, u simuliranim beleškama ne mogu se naći ni njujorški predeli niti prizori iz metroa, noćnog života ili bilo kakvi drugi prizori spoljašnjeg sveta. Njegov svet je svet umetnosti, svet monohromije i taj svet očigledno ispunjava čitav mentalni i kreativni prostor autora.



Cvetković, u daljem sledu stvari, doživljava ovaj svet na dvostruki način. On ga doživljava lično, potpuno identifikovan sa ličnošću njujorškog umetnika, preispitujući na taj način i sebe i svoje delo, iz čega proističu crteži koji nisu kopija Rotkovih crteža već crteži koji su rađeni u duhu autora kao predmeti uživljavanja, duhovne simulacije. Ali, Cvetković u isto vreme primenjuje i jedan drugi pogled, pogled hladnog hroničara i analitičara koji u gotovo hiperrealističkom maniru prezentuje artefaktne materijale otkrivene kao dnevnička beležnica Marka Rotka. No, artefakti se ne predstavljaju kao fotografska dokumentacija, već kao naučničko-verističko predstavljanje pronađenog.



Upravo iz ove hibridnosti proističe poenta izložbe: Cvetković nas uvodi u svet umetnosti preko sveta umetnosti sa namerom da u svetu umetnosti i ostanemo. A to je sada njegov svet umetnosti koji nas na ovoj izložbi okružuje. Dakle, kombinujući imaginarno putovanje u svet istorije umetnosti preko njemu poetski bliske linije, koju je negovao Mark Rotko, sa sopstvenim svetom umetnosti koji živi i reallizuje danas, Cvetković nam nudi program dostojan ozbiljne pažnje.



Metajezičke strukture ove izložbe imaju za cilj da nam ukažu na realne linkove i potencijale slikarstva Aleksandra Cvetkovića koje sve više i više poprimaju odlike komplikovanih struktura i u mentalnom i u tehničkom postupku. A da bi ostvarivanje ovakvih struktura uopšte bilo moguće bilo je potrebno primeniti sve bogatstvo raskošnog talenta koje danas u svojoj zrelosti pleni svakoga ko se sa dobrom namerom približi ovom slikarstvu.


U drugom segmentu ove izložbe, koji će se predstaviti kao posebna celina, Cvetković će  izložiti jedan drugi vid hroničarskih beleški, više ne iz imaginarnog putovanja kroz istoriju umetnosti, vec beleški uslovljenih svakodnevnim susretom sa neposrednim životnim ambijentom. No, i u ovom slučaju teme su pre svega način vizuelnog doživljaja stvarnosti kroz dominirajuće monohromne strukture Deliblatske peščare."


Slavko Timotijević


Portfolio Aleksandar Cvetković

Portfolio Galerija Dar-Mar


 


Datum objavljivanja: 12.12.2008.