Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

Apstraktni kabinet

U ponedeljak, 23. februara u 19 sati u Kontekst galeriji, Kapetan Mišina 6a, održaće se predavanje uz slajd projekciju, Alfred Barr, saradnik Muzeja američke umetnosti, Berlin, "Apstraktni kabinet i priča o modernoj umetnosti".


 


Priča Alfreda Barra se odnosi na nastanak i konsekvence različitih koncepcija moderne umetnosti polazeći od slučaja Apstraktnog kabineta. Ovaj kabinet je 1928. godine osmislio i realizovao sovjetski avangardni umetnik El Lisicki, na poziv direktora Provinzial muzeja u Hanoveru Aleksandra Dornera. Kabinet je bio specijalno dizajnirana soba u kojoj je po prvi put u jednom klasičnom evropskom muzeju izlagana apstraktna umetnost. Ubrzo nakon otvaranja, Kabinet je postao jedna od najznačajnijih postavki muzeja u Hanoveru. Alfred Barr je povodom toga izjavio: "Galerija apstraktne umetnosti u Hanoveru je verovatno najčuvenija soba umetnosti XX veka na svetu." Ovaj Kabinet je kasnije uticao na promišljanje izlagačke prakse među muzejskim profesionalcima širom sveta.

Nakon dolaska nacional-socijalista na vlast i sprovođenja nacionalističke ideologije u kulturi, Kabinet biva demontiran 1936 godine. Već naredne godine većina radova iz Kabineta završava na izložbi Degenerisna umetnost a sam Dorner emigrira u SAD.

Tek nakon jedne decenije nakon rata sećanja i narativi o modernoj umetnosti su ponovo počela da oživljavaju u Evropi. Međutim, u Njujorku je upravo kanon o političkom i umetničkom značaju apstrakcije koji je uspostavio Muzej moderne umetnosti (MoMA) predvođen  Alfredom Barrom, očuvao svest o važnosti Kabineta. U Evropi se znatno kasnije vratilo sećanje na Kabinet i tek 1962. je predstavljen sa dve velike fotografije na izložbi Dvadesete godine u Hanoveru (Die Zwanziger Jahre in Hannover) u Kunstverein Hanover. Kabinet je rekonstruisan 1968. u originalnom prostoru, međutim bez originalnih radova. Instalacija je kasnije prebačena u Šprengel muzej u Hanoveru, gde se i danas nalazi.

Ovo izlaganje je pripremljeno povodom nedavno otvorene izložbe Kabinet apstrakcije – original i kopija (Kabinett der Abstrakten - Original and Facsimile) u organizaciji Muzeja američke umetnosti u Berlinu i Halle fur Kunst Luneburg. Na izložbi je izvedena delimična rekonstrukcija samog kabineta ali i šireg konteksta u kome je on nastao a zatim i nestao.

U radu sa kopijama uništenih dela, prati se Dornerova ideja o originalu i kopiji kao i misao Valtera Benjamina da su "kopije sećanja". Da bi se kreirao kompleksan prostor sećanja, izložba uključuje različite vrste referentnog materijala i izloženih eksponata kao što su platna, knjige, katalozi, filmski snimci i zvuk.  Kako je Valter Benjamin rekao: "Artefakti na ovoj izložbi nisu umetnicki dela. To su pre suveniri, izabrani uzorci našeg kolektivnog pamćenja."

Muzej američke umetnosti u Berlinu je obrazovna institucija posvećena sakupljanju, očuvanju i izlaganju sećanja prevashodno na modernu američku umetnost, koja je predstavljena u Evropi tokom Hladnog rata. Radi se o izložbama koje su doprinele uspostavljanju prvog posleratnog  zajedničkog kulturnog identiteta u Evropi baziranog na individualizmu, internacionalizmu i modernizmu. Muzej je baziran na čuvenoj izlozbi Kubizam i apstraktna umetnost Alfreda Barra iz 1936. godine, izložbi koja je istorizovala modernu umetnost po prvi put prema internacionalnim pokretima a ne prema nacionalnim školama.

http://whatismodernart.de/


 


 



Datum objavljivanja: 17.02.2009.