Umetnik

Prati umetnika

Pretraga

49. Majska izložba

Jedna od najstarijih manifestacija savremene primenjene umetnosti i dizajna, ugledna i izvan granica Srbije, regionalna do raspada Jugoslavije, u svom 49. izdanju okuplja 150 umetnika u redovnoj konkurenciji za nagrade, i 5 pratećih programa, u tri galerijska prostora u centru grada – SKC, Parobrod, Mala galerija ULUPUDS-a.


 


 


49. MAJSKA IZLOŽBA ULUPUDS, PREKO CRTE



Jedna od najstarijih manifestacija savremene primenjene umetnosti i dizajna, ugledna i izvan granica Srbije, regionalna do raspada Jugoslavije, u svom 49. izdanju okuplja 150 umetnika u redovnoj konkurenciji za nagrade, i 5 pratećih programa, u čak tri galerijska prostora u centru grada – SKC, Parobrod, Mala galerija ULUPUDS-a. Pod provokativnom temom „Preko crte“ postavlja se dvosmisleni izazov kreativcu u ovoj oblasti: da sledi avangardni duh, bilo u sadržaju ili tehnologiji, i prekorači pravila; ili ozbiljno promisli, možda se i duhovito poigra mogućnošću odlaska iz sredine. Sigurno, ne samo bukvalno – preko granice prema boljim materijalnim uslovima, već i iz poslovnog i stvaralačkog ambijenta u kome dolazi do procesa ubrzanog raslojavanja, što stvara osećaj ne samo životne teskobe, već i mnogo opasnije stvaralačke sputanosti, čak i pritiska elite. Pod elitom se ne podrazumeva samo političko – socijalna, u čijim je rukama kapital i moć, već i ona u struci suočena sa suženim prostorom za angažman i afirmaciju ... Prisustvo stranih agencija poput Saatchi and Saatchi, nikada nije bilo limitirajuće, naprotiv, doživljavamo ga, iz ove vremenske vizure, kao stimulativno za kompetenciju i afirmaciju mladih stvaralaca, uz stvaranje značajne zbirke savremene umetnosti. Velike multinacionalne firme, kao što je dugo očekivana IKEA, sigurno će doneti i podršku realizaciji nekih od ideja mladih dizajnera, dajući im priliku da iz projektnog pređu u novi nivo, iz zaštićenog perioda obrazovanja u produktivni proces... MAJSKA je jedna od retkih tačaka u kojima se ukrštaju problematika mogućeg i izmaštanog u kreativnom procesu, prodora u životnu sredinu i prezentacije inovacija, koje iz nekog razloga ostaju u ličnoj umetničkoj agendi. Prostorna dezintegracija postavke predstavlja nužnost za organizaciju izložbe ove sezone, ali je možda dobra za beogradsku kulturnu scenu i slavu same smotre.

Pred publikom će se naći, u prvom terminu, samostalna izložba prošlogodišnjeg laureata Velike nagrade dizajnera nakita Nenada Race u Maloj galeriji-popularnom malom Singidunumu. Posvećenost, stilska doslednost, primena tehnika visoke tehnologije i elitnog zanatstva, kao i vernost ciljnoj grupi emancipovanih dama savremenog duha, donela je priznanje prepoznatljivom žigu R. Najprovokativniji program odigravaće se pod krovom beogradskog SKC-a, u velikoj galeriji, „cirkusu “ – ulaznom holu i na „visokom“ nivou sale za tribinske programe. Ovde će se boriti za nagrade 150 član, iz svih 9 sekcija, profesionalnog udruženja koje 2018. obeležava pedesetogodišnjicu velikog izložbenog brenda kao i 65 godina postojanja. Uz centralni deo biće prikazana i intrigantna prateća manifestacija – konkursnih radova za vizuelni identitet ovogodišnje MAJSKE. Istorija i tradicija izložbe, retka i u evropskim zemljama – kolevkama kreativnog dizajna i modernog stila (Britanija, Austrija, Francuska), animira na kritičko razmišljanje, više nego što stvara raspoloženje za grandiozne svečarske poduhvate. Sa ugledom i statusom ULUPUDS ulazi u seniorsko doba ne rešavajući decenijama pitanje stalnog prostora izložbe koja predstavlja i jedinstvenu referentnu tačku za buduće istraživače primenjene umetnosti i dizajna, ali sa pratećim katalogom i programima koji predstavljaju standard kvaliteta i afirmativnog odnosa prema struci. Nažalost ili na sreću, ova godina će ostati upamćena i po kontraverzama u valorizivanju neuobičajenih formi kreativnog razmišljanja – stvaralaštvu syber generacije koje donosi i slobodu ironije prema tezi „preko crte“. Podsetimo se da je, u vreme socijalističke države i stroge kontrole „kulturne politike“, na talasu egzaltacije progresom i ideja visoke moderne, MAJSKA bila EKSPERIMENT, a njeni učesnici umetnici koji su doneli neke od najnovijih dostignuća tehnologije i forme u domaću industriju, arhitekturu, ambijent svakodnevnice.

Realnost ovogodišnje postavke je da kreativno opstajanje ne znači i hrabrost, ali i kroz „korektnost“ primenjeno stvaralaštvo nam daje duh kritičkog sudelovanja u eri opterećenoj političkim previranjima i dekadencijom (post)tehnološkog sveta. Svake sezone neka od oblasti doživljava vrstu spontane valorizacije na MAJSKOJ, a ove je to – fotografija. Živost, dokumentarnost, fikcija pomešana sa realnošću, visoka estetizacija modnih i reklamnih primera, bez mnogo filozofije i kritičnosti, uvodi nas u problematiku sredine, sa nekim od najvisprenijih reakcija na temu „preko crte“. Modni dizajn je, uz nekolicinu primera, doneo svežu autorsku alternaciju komercijalnim smotrama, uz tumačenje starih i novih „zelenih metoda“ – tradicionalnih tehnika – filcanja, reciklaže, oblikovanja „bez ostatka“, sa kojima ćemo se upoznati i u sklopu pratećih programa u prostoru Parobroda. U njemu će se prezentovati i inovacije u oblasti vitraža, „primenjeni“ perfomans i obeležavanje dva jubileja – jedne knjige i Oktobarske revolucije. Uz minuciozne primere alternativnog nakita, skulptura i keramoskulptura na postavci granaju se kroz dva toka – kontinuiteta sa visokom modernom i istraživačkog. U njihove metode se ulivaju i upotreba tresh materijala, integrišu medijski i industrijski fragmenti u trodimenzionalni objekat, uz renovaciju kritičkog duha „pop arta“... Kvalitetna arhitektura za „obične“ – običnih potreba, bez statusnih pretenzija, dominira i ove godine, uz nekolicinu glamuroznih kreacija autora koji, zasluženo, imaju propusnu „crtu“ ispred i iza sebe. Slično je i sa scenografijom i kostimografijom, oblašću koja se prilagođava domaćem ambijentu i novim produkcijama, dajući avangardni pečat u uslovima materijalne oskudice. Vidljiv je pad interesovanja za upečatljive i skupe prezentacije na izložbi, čiji sjaj pamtimo i tokom teških devedesetih. Kao da reprezentativnost prelazi u dokumentarnost potpomognutu novim medijima, uz trend novog eklekticizma – mešanja rečnika umetnosti, stvaranja hibrida između dela tradicionalne metode i neumetničkih procedura, što je i istorijska matrica na prelomu vekova. Dobitnik Tarnerove nagrade na izložbi u Novom Sadu daje uvid u finale ovog procesa – tapiserija sa sadržajem stripa i bulevarske štampe i fotoromana, uz ironiju ali i ljubav prema „novom vrlom svetu“.

Iznad svega strukovna smotra koja prati nove tendencije, ali i stvaralaštvo koje, bez pretenzija da kritikuje ili menja „granice“, učestvuje u estetizaciji svakodnevnice, MAJSKA je ove godine otvorila debatu o problematici prezentacije i recepcije stvaralaštva mladih. Možda bi buduća paralelna scena MLADE MAJSKE i nakon pedesete, mogla da pruži odgovor na pitanje kakva je uloga velikih profesionalnih asocijacija u procesu odliva „kreativnosti“ i, da li smo i sami generatori dileme „unutar“ ili „preko“ crte?



MIRJANA BAJIĆ,

istoričarka umetnosti i kustos ULUPUDS-a, maj 2017







Majska izložba ULUPUDS-a predstavlja jednu od retkih specijalizovanih manifestacija na polju primenjenih umetnosti i dizajna koje se približavaju pedesetogodišnjem jubileju. Čuvajući strukturu i formu prezentacije limitiranu na konkurs otvoren za članstvo ULUPUDS-a, ovogodišnja 49. majska izložba sa tematikom “Preko crte” je popularna ali i elitna manifestacija, koja se konstantno otvara izazovima novog doba, kako strukturom tako i formom. Centralna izložba, nagradnog karaktera, biće otvorena 14. juna u Galeriji SKC-a gde će 150 stvaralaca izložiti sudu javnosti svoja dela izrađena u prethodne dve godine i trajaće do 30. juna, a ujedno će se u istom prostoru biti izloženi radovi prispeli na Konkurs za vizuelni identitet 49. Majske izložbe ULUPUDS-a – PREKO CRTE, ukupno 33, kao jedan od pratećih programa izložbe.

Ostali Prateći programi će se odvijati u Maloj galeriji ULUPUDS-a, izložba Nakit Nenada Race, dobitnika velike nagrade, od 6  17 Juna, kao i u KC Parpbrod (tribune i tematske prezentacije) od 16 – 30. juna: izložba ZELENOM LINIJOM u trajanju od 16 – 30 juna, otvoriće prateći program modnim perfomansom na otvaranju 16. Juna od 19 časova. Performans i radionoca: Vesne Nikolić, ART IS AN EMPTY HEAD (ARTIST, DO YOU KNONJ YOUR DEBT) održaće se 20. jun u 19 č. Desimir Denić i Slobodan Marinković autori izložbe NOVE METODE IMPLEMENTACIJE STAKLA U ENTERIJERU I EKSTERIJERU JAVNIH I PRIVATNIH OBJEKATA od 16 – 30 juna održaće predavanje 23. juna u 18 č. Izložba i predavanje 30 G. VUKA ZA POČETNIKE I 100 G. OD BOLJŠEVIČKE REVOLUCIJE U RUSIJI u trajanju od 16 – 30. juna, uz predavanje koje obuhvata obe teme će 27. juna u 18 č, zaokružiti prateći program ovogodišnje 49. Majske izložbe ULUPUDS-a – PREKO CRTE.







Sastav



dr Dijana Milašinović Marić (predsednik)

Pavle Vasev

Igor Matić

Nenad Raca

Jelena Stokuća



Velika nagrada 49. Majske izložbe



Larisa Županjevac Nikolić za kolekciju ženskih unikatnih tašni

kombinovana tehnika, 2017



Plakete



Dominika Morariu za meMORARIUm, digitalna štampa na kliritu, 2016

Bogdan Maksimović za delo Muza, digitalna tehnika, 2016

Biljana Novogradić za minđuše San o slobodi, srebro- patina- mesečev kamen, 2016

Filip Nikolić za skulpturu Misterija budućnosti, kombinovana tehnika, 2017

Željko Sinobad za fotografiju Mesto pod suncem, 2016



Pohvala



Radmila Milosavljević za knjigu Dizajn centar u Beogradu, Orion Art, 2016

Snežana Čomor za maketu Bagaž, 2017



Priznanje žirija Muzeja primenjene umetnosti

Mladenu Božoviću za



Mali klupski sto “Oštro pero”

Puno drvo, 2016



 


 


 


Datum objavljivanja: 14.06.2017.