U ponedeljak, 4. novembra 2019. godine, u 19h, u galeriji "Бартселона" otvara se izložba fotografija Lazara Lekovića pod nazivom "Tourist - Digitalne impresije"
U traganju za sopstvenim izrazom pretežno se bavim graničnim, tehnološki prevaziđenim područjima fotografije ili kako tu vrstu često nazivaju eksperimentalnom analognom fotografijom. Suprotno tome za ovu seriju fotografija, nastalu na putovanjima tokom 2019 godine, odabrao sam rad „pametnim telefonom“, spravom koja je obeležila početak 21.veka, koja je promenila način gledanja na svet, način razmišljanja i skoro u potpunosti odredila savremeni način komunikacije u svim ravnima od poslovne, preko privatne do „umetničke“. Fotografisanje digitalnim aparatom, a naročito „pametnim telefonom“, često se od ljubitelja analognih tehnika i tzv. „fine art“ fotografije prezire kao površno i nepromišljeno škljocanje koje „ubija dušu fotografije“, ali zapravo jeste najprimereniji način rada za nekog ko se našao u hordi turista u gradovima koji pod pritiskom enormnog broja ljudi to prestaju da budu. Najatraktivniji delovi tih gradova postaju kulise, iza kojih ne živi više niko osim onih koji nemaju izbora. Svi ostali su se povukli, prepuštajući trgove, ulice i zgrade trgovcima svuda istom kineskom robom i prodavcima brze hrane. Mogućnost kvalitetnog boravka na tim mestima nestaje istom onom brzinom, kojom nestaje i njihova autentičnost, a pokušaj da se fotografijom dosegne ono što su ti gradovi bili i što predstavljaju u našem „kulturnom kodu“ deluje uzaludno, što zbog gomile koja se neprekidno tiska, što zbog toga što zgrade i ulice ne čine grad. Ono što preostaje razočaranom fotografu-turisti i svedoku svakojake devastacije (turističke - u kontekstu gradova i „digitalne“ - u kontekstu stvaralaštva) jeste prepustiti se „radostima digitalnog doba“ i raditi upravo ono što velika većina posetilaca radi... obilaziti znamenitosti i u prolazu fotografisati „pametnim“ telefonom. I pored prihvatanja tog načina rada pokušao sam da zadržim neki sopstveni izraz i to u vidu specifičnog postupka produženih ekspozicija koji je u digitalne zapise uneo manir impresionizma. Tim vizuelnim efektom, verujem da sam bar delom uspeo da u fotografije upišem „sublimisane poruke iz prošlosti“ i malo poetike koju tehnički savršena fotografija 21.veka inače ne nosi sa sobom. Izložba se sastoji od 14 fotografija štampanih digitalnom tehnikom „ink džet“ štampe na arhivskom Epson foto papiru.
Autor - Lazar Leković