Galerija savremene umetnosti Kulturnog centra Pančeva Vojvode Živojina Mišića 1, Pančevo izložba grafika GRAFIKA KAO LIKOVNA PROVOKACIJA Risto Antunović od 20. septembra do 4. oktobra 2022. Otvaranje: 20. septembra, u 19.00
Koncept izložbe u suštini je izvorna i reproduktivna grafika. Crtež je osnovna ideja i predložak za grafiku. U poslednjoj fazi svog rada istražujem formu i odnos površina, koje slede na matrici. Kod grafike je reč o ekonomiji istraživanja. Od odbačenog grafičkog otiska, odbačenog papira i odbačenih matrica vršim rekompoziciju grafičke slike i stvaram novu grafičku kompoziciju. Mogućnost novih grafičkih disciplina laserprinta i digitalprinta.
Izložba se sastoji od eksponata nastalih od 1972. do 2021. godine (manja retrospektiva). Prvi grafički otisci i otisci iz različitih vremenskih faza s akcentom na poslednji vremenski period. Pored grafike, izloženi su i crteži i kolaži. Crteži su rađeni na papiru pomoću ugljena, kreona, olovke, tuša, krede, itd. Grafike su rađene u tehnici bakropis, akvatinta, suva igla, linorez, drvorez, litografija, sito štampa i druge tehnike, rađeni od
probnih grafičkih otisaka.
mr Risto Antunović, akademski grafičar
RISTO ANTUNOVIĆ rođen je 1952. godine u Berkovićima. Akademiju likovnih umjetnosti (odsjek grafike) završio je 1978. u Sarajevu. Godine 1980. završio je postdiplomske studije grafike na Akademiji za likovnu umetnost u LJubljani, a 1987. godine boravio je u ateljeu Cite Internationale des Artes u Parizu, kao stipendista Fonda Moša Pijade iz Beograda. Član je Saveza likovnih umetnika Jugoslavije od 1979. Od 1992. godine član je Udruženja likovnih umetnika Srbije. Živi i radi u Beogradu.
rantunovic@verat.net
SAMOSTALNE IZLOŽBE
1983 – Galerija Roman Petrović, Sarajevo
1984 – Klub galerija, galerija jugoslovenskog portreta, Tuzla
1985 – Likovni salon, Opuzen
1985 – Muzej grada Zenice, Likovna galerija, Zenica
1989 – Zorin dom, Karlovac
1989 – Zavičajni muzej, Rovinj
1993 – Mali likovni salon, Novi Sad
1994 – Galerija Grafički kolektiv, Beograd
2001 – Galerija Čigota, Zlatibor
2005 – Galerija Bosanski kulturni centar*, Tuzla
2005 – Likovna galerija grada Zenica, Zenica
2005 – Galerija Čigota, Zlatibor
2006 – Gradska galerija, Bihać
2006 – Galerija Milenko Atanacković, Bijeljina
2006 – Francuski kulturni centar, Mostar
2006 – Galerija ULUS, Beograd
2006 – Galerija Bosanski kulturni centar (B. Kućanski i R. Antunović), Tuzla
2009 – Galerija Beogradske tvrđave, Beograd
2009 – Galerija ULU Vladislav Maržik, Kraljevo
2010 – Virtuelna galerija ITN, Beograd
2010 – Galerija Stara kapetanija, Zemun
2010 – Galerija Čigota, Zlatibor
2011 – Muzej Hercegovine, Trebinje
2012 – Narodni muzej – izložbeni prostor Jokanovića kuća, Užice
2012 – Gradska galerija Mostovi Balkana, Kragujevac
2012 – Galerija Udruženja likovnih i primenjenih umetnika, Kraljevo
2013 – Kuća kralja Petra I, Beograd
2014 – Galerija Studentski kulturni centar, Novi Beograd
2014 – Galerija Kulturnog centra, Jagodina
2014 – Galerija Narodnog univerziteta, Vranje
2019 – Galerija Narodnog muzeja, Vranje
2019 – Narodni muzej, Užice
2019 – Blok galerija, Novi Beograd
2019 – Galerija Stara kapetanija, Zemun
2021 – Galerija Božidarac 1947. (S. Mojsilović i R. Antunović), Beograd
2022 – Galerija Metodi Meta Petrov, Centar za kulturu, Dimitrovgrad
KOLEKTIVNE IZLOŽBE
Učesnik oko 250 izložbi u zemlji i inostranstvu.
NAGRADE
Dobitnik više nagrada iz oblasti grafike, crteža, kolaža i proširenih medija.
UČESNIK LIKOVNIH KOLONIJA
Učesnik oko 20 likovnih kolonija u zemlji i inostranstvu.
U eri nanovijih savremenih visokorazvijenih tehnologija i masmedijske kulture sa svim prednostima i posledicama razvoja i odjeka u oblasti umetnosti likovnog stvaralaštva,
Risto Antunović doživljajem toga istovremenog sveta nastoji da ostvari i zadrži kompaktan, duboko ličan i duhovno objedinjen prostor svog grafičkog ciklusa.
U okvirima serija njegovog grafičkolikovnog konteksta dominiraju proizvodne vrednosti tokom vremena akumuliranog doživljaja koji se ne smanjuje, vec nasuprot, postaje autorov cilj, ikonografija ličnog i otvorena vizija prema spoljašnjem životu. Emocionalno ponet sa interesovanjem koje se ograničava na bakropis akvatintu, dakle, isključivo jednu grafičku tehniku, on izdvaja one pojave i bira one motive koji nose naboj i ekspresiju dodatnog značenja i proširenog smisla. Iz ambjenta starog hercegovačkog zavičaja Antunović se tako fokusira na tragove vremena vidljivih predmeta (pluga i točka kao osnovno simboličkih) i svih pojava koje ga naročito kreativno podstiču.
Savršen primer.
Jasnom idejom i razradom osnovne, od banalnog predmetnog sveta stvara se originalno i novo.
Konstruktivistički siguran Antunović neguje potez koji svedoči o izvanrednom crtaču.
Čistota realizacije, osećanje ritma, tamne zemljane boje sa isticanjem osetljivosti za formu i dijapazon od redukcije do osnovnog oblika predmeta podvlači bravurozno poznavanje tehnike umetnosti grafike.
Izvan u širem smislu uobičajenih tokova i u postmodernističkim okvirima ova izložba je sinteza kreativnih dostignuća u tehnici ciju moć autor naglašava, koristi mogućnosti i razvija njena svojstva. Pred nama zato nisu samo pasivne forme, vec predmeti sa svim predodredjenostima dominirajući u Antunovićevom delu.
U pravcu sveta realne stvarnosti i u funkciji željenog umetničkog iskaza i lepote i najviših kvaliteta ukupnog grafičkog dela Riste Antunovića, tokom jedne izuzetno bogate, kontinuirane i trajne umetničke aktivnosti, on je sledio isključivo lične puteve sveautorske osobenosti i jasne prepoznatljivosti.
Jasminka Plavšić Đerković / Beograd, avgust 2006.