U ponedeljak, 5. maja u 19 sati u Galeriji FLU, Knez Mihailova 53., otvara se izložba doktorsko - umetničkog projekta autorke Elizabete Matorkić Bisenić, pod nazivom "Oponašanje prirodnog crteža ljudske kože".
OPONAŠANjE PRIRODNOG CRTEŽA LjUDSKE KOŽE
Tehnike vizualizacije nevidljivih otisaka
Koža kao fenomen uključuje niz pojmova kao što su inteligencija kože, erekcija kože, stidljivost kože, sećanja i mašta kože, karakterni oklop, treperenje kože, pamćenje kože, debelokožac. U njihovom značenju, sve ih povezuje jedna zajednička nit - komunikacija kožom. Koža komunicira putem „cteža“ koji se može videti na njoj : urezane linije, crtice, tačke, kanali, komplikovani sistemi linija, treperenje, svetlucanja... To je prirodan crtež, kako ga naziva i opisuje anatomija.
Osnovna osobina prirodnog crteža na koži je kretanje , neprestano preobražavanje. Pojedina kretanja na koži međusobno pokazuju veliku oscilativnost u ispoljavanju različitih oblika, brzina i učestalosti i to zbog razlika među uzrocima pokretljivosti kože. Svedeno na najjednostavniju formulu, pravi uzroci ukupne pokretljivosti kože su nedeljivog psiho-somatskog porekla, sve očigledno vidljivo na koži samo je slikovit izraz nevidljivog.Pravi uzroci kretanja jesu navala: navala života, navala suza, navala polnih nagona, navala moralnih zapreka navala strasti, navala, navala oduševljenja, agresivnosti, navala vazduha, migracija ćelija.
Tehnike vizualizacije nevidljivih otisaka podrazumevaju sa jedne strane materijalne , ručno izvodljive postupke vizualizacije korišćenjem slikarskih materijala, ono što se može videti očima u završnom delu umetničkog projekta, na slikama i crtežima – objektima. Sa druge strane pojam tehnika u ovom istraživanju podrazumeva i nematerijalnu veštinu zamišljanja nevidljivosti kao i sposobnost njene verbalizacije .
„Jastučići“ su crteži- objekti od sunđera ispunjeni vazduhom . Njih sa kožom povezuju reči kao što su: Vazduh i snovi, Sećanja i mašta kože, Svaki kontakt ostavlja trag, Princip razmene, Pokretljivost otiska, Življenje, Disanje, Kruženje vazduha, Kašljanje, Pulsiranje, Udari srca, Treperenje tela, Grebanje češanje trljanje, Dermografizam, Lice sna, Dijalog, Obraz, Ozleda, Moral. „Suzno jezerce“ je naziv za slike koje se mogu okrenuti na bilo koju stranu i kojima odgovaraju pojmovi vezani za kretanja na koži kao što su: Unutrašnje kretanje, Imaginacija i pokretljivost , Udubljeno posmatranje, Realizam nestvarnog, Materijalna imaginacija, Hormoni imaginacije, Dimenzije vazduha, San oetenju,Ljupkosti sna o letenju, Istinska krila , Vazdušni duhovi, Let-pad-let , Želja za bacanjem uvis , Nastajuća svetlost, Boja leta, Plavo kretanje, Boja daha, Oblikovani polet, Radost puna pare, Dinamična jasnoća i razgovetnost, Ultrastrukturni detalji, Jedna neprekidna ćelija, Taktilni zavojci, Kvržice, Ispupčenja, Orgazmička potencija. „Linije od latica šišarki koje se ne mogu povući ni na jedan drugi način“ je naziv za crteže-objekte od latica šišarki koje u svojoj osovini sadrže kretanje u kontinuitetu , jedan potez, jedan zamah- jedan zanos. One se nikada ne mogu postaviti na isti način. Za njih se vezuju reči i pojmovi kao što su: Vremenski detalji, Potez, Mikroskopska anatomija, Rožnate ljuspice, Svakodnevnica jedne ćelije, Građenje kože, Spoljašnje kretanje, Unutrašnje kretanje, Energija kretanja, Plastični osećaj kretanja, Ogled o imaginaciji kretanja, Hodograf, Istinska krila, Oblikovani polet, Taktema i Erotema, Linija života, Krivulje orgazmičke potencije, Radost, Kontinuitet. „Prolećna glavobolja“ ili „Rojevi“ su slike kojima odgovaraju reči: Zvezdana okupljanja, Širenje duše , Samoorganizovanje, Kolektivno kretanje, Hrliti, Samohodna čestica, Ostavljanje traga, Ukupna dinamika , i Navala kao ključna reč za kretanja na koži.
Elizabeta Matorkić Bisenić
Elizabeta Matorkić Bisenić je rođena u Beogradu 1964.godine. Studirala je medicinu i slikarstvo. Na FLU u Beogradu, u klasi prof.Čedomira Vasića diplomirala je slikarstvo 1991. i godine 2000. magistrirala . Na FU-u u Nišu predaje Plastičnu anatomiju. Učesnik je grupnih izložbi. Dobitnik je „Zlatne palete“ Prolećnog salona ULUS-a za 2008.godinu.
Samostalne izložbe:
1993. Beograd, Galerija Andrićev venac, crteži
1996. Beograd, Galerija DOB-a , slike
2000. Beograd,GalerijaFLU,„Presvlačenje košuljice“,slike
2000. Beograd, Media centar, slike
2006. Beograd, Gal. DOB-a, „Maco ti mnogo pokazuješ osećanja“
2008. Smederevska palanka, Galerija moderne umetnosti, slike
2008. Velika Plana, Galerija DOB-a, crteži
2009. Niš,Paviljon u tvrđavi (sa Dobricom Bisenićem),slike
2009. Prokuplje, Narodni muzej, slike
2009. Gornji Milanovac, Moderna galerija KC, slike
2010. Beograd, gal. zadužbina Kolarca, „Suzno jezerce“, slike
2010. Negotin, dom kulture Stevan Mokranjac, crteži
2011. Kruševac,Narodni muzej,Gradska galerija, slike
2012. Smederevo, gal.savremene umetnosti, „Lice sna“ slike
2012. Novi Sad, KC Novoga Sada, Suzno jezerce“, slike
2013. Niš, Galerija NKC, „Anatomski crtež“
2013. Požarevac, Narodni muzej Požarevac, slike
Radovi:
“Ja sam preglavni”, 18 crteža- objekta od sunđera, 25h28cm
“Ja sam se zarekla”, 18 crteža- objekta od sunđera, 25h28cm
“Ja sam iz Beograda”, 3 crteža- objekta od sunđera, 25h28cm
“Ovo može ovo ne može”, 10 crteža- objekta od sunđera, 25h28cm
“Suzna jezerca”, triptih, komb.teh. na platnu 170h300cm
“Lice sna”, diptih, grafit na platnu 170h200cm
“Prolećna glavobolja, navala br.1”, komb.teh. na platnu120h90cm
“Navala, br.2”, komb.teh . na platnu 120h90cm
“Slikarska pantljičara”, poliptih, komb.teh. na platnu
360h100cm ili 180h200cm
“Krivulje koje se ni na jedan drugi način ne mogu povući”, 105
crteža- objekta od latica šišarki, dužine od 10-13cm