Izložba

: Florin Tudor, Mona Vatmanu - Vacaresti

Umetnička galerija Nadežda Petrović

24. Memorijal Nadežde Petrović - Transformacije sećanja, politike slika

Datum

22.09.2007.


Prikaz izabranih dela

: Florin Tudor, Mona Vatmanu - Vacaresti


Strana:  1   od 1
      

Prikaz svih dela

 

Lokacija

Cara Dušana 6, Čačak

Opis

Fikret Atay, Yael Bartana, Michael Blum, Mariana Castillo Deball, Mounir Fatmi, Ghazel, Irena Kelečević, Irena Lagator, Moataz Nasr, Sean Snyder, Grupa Spomenik (Milica Tomić, Branimir Stojanović i Nebojsa Milikić), Milica Topalović, Florin Tudor i Mona Vatamanu, Urtica (Violeta Vojvodić, Eduard Balaž i Daniel Stevanović), Luca Vitone.

 Koncept  izložbe i izbor umetnika: Astrid Wege (Keln) i Miodrag Krkobabić (Beograd).

Pitanje kako se nosimo sa sopstvenom prošlošću, kako naša sećanja utiču na percepciju sadašnje stvarnosti i forme u kojima ova prizivanja prošlosti postaju vidljiva – to su neke od glavnih ideja 24. Memorijala Nadežde Petrović, najstarije bijenalne likovne manifestacije u Jugoslaviji. Osnovan 1960. godine kao priznanje Nadeždi Petrović (Čačak 1873-Valjevo 1915), jednoj od najuticajnijih umetnika u regionu početkom 20. veka, kao i  da podseti na jednu od prvih medjunarodnih izložbi u Srbiji 1904. godine, Memorijal se potvrdjuje kao platforma savremene umetnosti. Razmišljajući kako i do koje mere prošlost nadahnjuje vidjenje sadašnjosti koja se veoma često smatra kao realnost onih koji vladaju, Transformisanje sećanja bavi se temom koja ima mnogostruki odjek u društvenim i političkim stvarnostima našeg vremena; takodje ima odjeka u kontekstu nedavne istorije kao i u sadašnjosti u zemljama bivše Jugoslavije. Dok su obraćanja u politici na prošle dogadjaje često instrumentalizovana i prate logiku pojednostavljivanja motivisanu željom da osiguraju (ili odrede) sopstveni identitet i osećaj pripadanja, što kao rezultat može da dovede do isključivosti, Transformisanje sećanja deluje na pretpostavku da su trenuci imaginacije i projekcije uvek neraskidivo vezani sa prošlošću i tako u koncepciji sadašnjosti i budućnosti – sa opservacijom koja je presudna za mnoga umetnička dela. Na ovaj način oni svesno decentralizuju perspektivu posmatrača da bi stvorili prostore refleksije i da bi podigli svest za mehanizme amnezije.  
                                     
KALENDAR DEŠAVANJA – 24. MEMORIJALA NADEŽDE PETROVIĆ 
Subota, 22.09.2007– 18:00h – Otvaranje i dodela nagrade Memorijala 
Nedelja, 23.09.2007– 13:00h – Otkrivanje obnovljenog SPOMENIKA 4 VERE
  17–17:45h – Dom Učenika – Predavanje Prof. Dr. Ursula Frohne– 
  18–18:45h – Dom Učenika – Predavanje Prof. Dr. Beatrice von Bismarck 
Ponedeljak, 24.09.2007.-   11–13:45 h – Video program Thierry Destriez, Heure Exquise! Lille  
 
 DIREKTOR
· Milica Petronijević (Čačak, SR Srbija)
  Direktor Umetničke Galerije ”Nadežda Petrović”, Čačak
 UMETNIČKI DIREKTOR
· Miodrag Krkobabić (Beograd, SRB) 
KURATOR
· Astrid Wege (Keln, D) 
 VIZUELNI IDENTITET
· Mirko Ilić (Njujork, SAD)
 DOMAĆIN MEMORIJALA
 · Ivan Tasovac (Beograd, SRB)
o Direktor Beogradske filharmonije  
ŽIRI za dodelu nagrade 24. Memorijala Nadežde Petrović:
 ·   Prof. Dr. Ursula Frohne (Keln, D)
·    Prof. Dr. Beatrice von Bismarck (Lajpcig, D)
·    Prof. Mileta Prodanović (Beograd, SRB)

  LISTA UMETNIKA: 
1. Fikret Atay (Batman,Turska)
2. Yael Bartana (Tel Aviv/Amsterdam, NL)  
3. Michael Blum (Beč, A)
4. Mariana Castillo Deball (Meksiko/ Berlin, D)
5. Mounir Fatmi (Maroko/ Pariz, F)
6. Ghazel (Teheran/Pariz, F) 
7. Irena Kelecevic, (Beograd, SRB)
8. Irena Lagator (Cetinje, MN)
9. Moataz Nasr (Kairo, EG)
10. Sean Snyder (USA/Berlin, D) 
11. Grupa Spomenik – Milica Tomić, Branimir Stojanović i Nebojsa Milikić (Beograd)
12 Milica Topalović (Roterdam, NL)
13. Florin Tudor i Mona Vatamanu (Bukurešt, RO)
14. URTICA – Violeta Vojvodić, Eduard Balaž, Daniel Stevanović (Novi Sad, SRB)
15. Luca Vitone (Milano, I)

FIKRET ATAY 
 Video “Bang Bang” (2003) prikazuje četiri dečaka kako se “igraju” rata na železničkoj stanici. Nestabilna kamera, “iz ruke”, u stilu izveštaja iz rata uživo i sa posebnim osećajem za kadriranje – prati dva tabora dok nišane jedni na druge pištoljima igračkama kao igrači u video igricama. Deca nisu profesionalni glumci i ne obraćaju pažnju na umetnika. Aludirajući u svom naslovu na pesmu Nensi Sinate “Bang, Bang (Moj dragi me je ubio)”, ovaj video prikazuje svakodnevnu dokolicu dečaka širom sveta. Prema pozadini politički nabijene realnosti Betmena, Fikretov rodni grad blizu turske granice sa Irakom, dobija se drugo značenje – istovremeno se ističu modeli i šifre koji su zajednički za sve nas. 

YAEL BARTANA 
Film “Vreme drhtanja” (2001) je snimljen u Tel-Avivu sa nadvožnjaka na autoputu na Dan sećanja na vojnike. Kao što Yael piše, “film opisuje kako je vidjen minut ćutanja u saobraćaju za vreme oglašavanja sirena u celoj zemlji. Memorijali koje organizuje država, ceremonije i vojni dogadjaji odredjuju tradiciju i oblikuju nacionalni identitet. Oni su moćni i stoga opasne pojave koje ovekovečuju modele lojalnosti i neznanja. Interesuje me energija države koja propisuje sistem vere i osoba koja to prihvata.” Prikazan u Čačku, film “Vreme drhtanja” nailazi na odjeke i u nedavnoj prošlosti bivše Jugoslavije: ovde se nekada saobraćaj usporavao kada se minutom ćutanja odavala počast Titu na dan njegove smrti. 
 
MICHAEL BLUM  
U radu “Trač ili kako je Samanta Foks pomogla Čačku da stekne slavu” (2007), Michael Blum prati nejasne pravce priče koja je objavljena u novinama, websajtovima i blogovima. Prema njima, postojao je projekat da se podigne statua nekadašnjoj devojci sa duplerice i pevačici Samanti Foks u Čačku, pošto je prihvatila da se pojavi u gradskoj koncertnoj hali, očigledno sledećI trend posvećivanja spomenika medjunarodnim zabavljačima u bivšoj Jugoslaviji, kao što su Brus Li u Mostaru i Silvester Stalone u Žitištu. Blumova istraga u Čačku pokazala je da objavljena priča nije baš sasvim tačna. Ali umesto odbacivanja trača kao nepouzdanog i trivijalnog, Michael Blum ga prihvata kao simptom našeg vremena i posvećuje mu spomenik koji treba da završi mašta posmatrača. 

MARIANA CASTILLO DEBALL 
Na osnovu svog istraživanja u Čačku, Mariana Castillo Deball postavlja pozorišni komad u Domu kulture. Koristeći stil dečje priče ona upućuje na tri karakteristike: mašina za ubrzano starenje papira u Narodnoj biblioteci u Beogradu koja čini da papir izgleda starije, ogroman fikus u Domu kulture, i arheološki ostaci rimskih kupatila u Čačku. Svaki objekat će ispričati svoju sopstvenu priču. Mešajući različite slojeve i perspektive, Deball nudi alternativnu formu kazivanja istorije. Ovaj pozorišni komad će biti prikazan u Domu kulture na otvaranju. Dodatno umetnica predstavlja umetničku knjigu u prostoru Galerije, opet u stilu dečje knjige priča. 
 
MOUNIR FATMI 
“Manipulacija” (2004) je krupan plan dve šake koje se neprestano igraju sa Rubikovom kockom, dok pokušavaju da svaku stranu kocke pretvore u jednu boju. Postepeno kocka gubi svoje boje. Od milijardi mogućih kombinacija konačno ostaje samo jedna. Crna zamenjuje prethodne boje, a kockast oblik takodje nas podseća na Kabu, jedan od najmoćnijih simbola na svetu. Pretvorena u crnu kocku igra prestaje da bude interesantna. 

GHAZEL 
U radu “Urbani pejzaži” (2007) Ghazel stavlja jedan pored drugog dva “portreta”: Jedan predstavlja uličara tinejdžera iz crnačkog geta, ikonu mladića crnca u današnjem zapadnom svetu. Drugi pokazuje jednu urbanu situaciju, ružnu stambenu zgradu u getu. Ovaj mladić je postavljen u stilu klasičnog portretisanja, predstavljajućI ga u položaju moći i ugleda, njegov pokret i pogled ukazuju na njegov značaj. Prikazani kao slike u zamračenom prostoru sa obojenim zidovima – aludirajući na salon iz 19. veka – video ekrani odslikavaju konstrukciju slika moći i dvosmisienosti identiteta. Oni konfrontiraju kodove samopredstavljanja sa urbanom stvarnošću pokazujući mane zapadne civilizacije i njenu istoriju kolonijalizma. 

IRENA KELEČEVIĆ 
“Senke prošlosti” (2007) započinju u posebnom trenutku istorije Čačka i bivše Jugoslavije koja je materijalizovana u Spomeniku četiri vere. Na inicijativu Antiratne organizacije žena PŽS FIDAC u kojoj je jedan od osnivača bila i Nadežda Petrović, spomenik je posvećen svim vojnicima koji su poginuli u ovom regionu za vreme Balkanskih ratova i u Prvom svetskom ratu i spaja simbole četiri vere kojima su pripadali ubijeni vojnici (pravoslavna, katolička, islam, judaizam). Pod okupacijom nacista za vreme Drugog svetskog rata, jevrejski i islamski simboli su uklonjeni. 66 godina kasnije Irena Kelečević inicira obnovu spomenika. Ovim činom ona sprečava da izbledi sećanje na sudbonosne istorijske dogadjaje.  

IRENA LAGATOR  
“Izvan sećanja” je knjiga koja se sastoji od novčanica od 200 dinara na kojima je slika Nadežde Petrović. Ova novčanica sama po sebi je omaž jednoj od najuticajnijih umetnica ovog regiona početkom 20. veka. Projekat Lagatorove spaja nekoliko slojeva značenja spajajući nove i starije novčanice koje pokazuju tragove njihove upotrebe kroz vreme. “Posle sećanja” nije samo spomenik Nadeždi Petrović  njenim idejama “Povezivanja” i “Različitosti”, već takodje odražava nedavnu istoriju “Jugoslavije”, odnosno Srbije: na primer, na novoodštampanim novčanicama reč “Jugoslavija” je nestala. 

MOATAZ NASR 
“Eho” (2003) je dvokanalna video projekcija koja suprotstavlja scenu iz popularnog filma iz 1969. Al-Ard Yousefa Chahinea sa scenom snimljenom u uzavreloj današnjoj kafedžinici. Kratak monolog koji govori glavni junak filma je glavni deo Chahineovog filma snimljenog po romanu Abdel Rahman El Sharkawia, koji opisuje borbu Egipćana protiv britanske okupacije za vreme tridesetih godina 20. veka. U ovoj sceni filmski protagonista izražava svoje frustracije u odnosu na pasivan stav Egipćana. 2003. godine, mlada glumic izvodi uživo rimejk filma u sred kafedžinice u centru Kaira, sekvence su odzvanjaju jedna o drugu namećući pitanje da li sadašnja politička i društvena situacija stagnira kao i 1933. i 1968. godine.  

SEAN SNYDER  
Sean Snyderov rad se vrti oko izgradjenog okruženja i medija. Radeći sa fotografijom, videom i tekstom, on temeljno analizira ulogu ideološkog predstavljanja u konstukciji urbanog i medijskog prostora. Njegova praksa zasnovana na istraživanju koristi materijale koje sam proizvodi kao i one koji se ponovo preradjuju da bi otkrio pokazatelje koji funkcionišu kao simptomi ideološkog predstavljanja i rušilačkih kontrapunktova u odnosu na nadmoćno znanje. Snyder analizira implicitan vizuelni i tehnološki vokabular pravljenja slike i njenog širenja. Eksperimentišući sa raznim metodama reprodukcije sličnih stvari i digitalne slike, Snyder ističe konstruisanu prirodu medijskih dogadjaja i dovodi u pitanje ideju stvarnog. 

GRUPA SPOMENIK (Milica Tomić, Branimir Stojanović i Nebojsa Milikić) 
“Politika sećanja” je najnoviji segment projekta koji je počeo 2002. godine. Građanska inicijativa koja se sastojala od umetnika, teoretičara, arhitekta i pisca u Beogradu kritikovala je najavu lokalnih vlasti za podizanje spomenika posvećenog žrtvama ratova u bivšoj Jugoslaviji. Razmišljajući o složenosti pojma žrtve, “Politika sećanja” utvrdjuje kompleksne procese koji su pokrenuti kada ulaze u kako lično tako i u ideološki ispunjeno nabojem i osporavano polje javnog sećanja. Knjiga dokumentuje razgovor sa inicijatorima ovakvog spomenika u Beogradu, sa invalidima i veteranima ratova devedesetih i sa roditeljima koji su tamo izgubili decu. Stavljene na gomilu u galerijskom prostoru knjige se mogu uzeti – Grupa Spomenik podiže spomenik koji se raznosi.   

MILICA TOPALOVIĆ   
“Portret tridesetšestogodišnjaka” (2007) Milice Topalović je portret jedne zgrade, biljke i osobe gde se prepliću lična sećanja i kolektivna istorija. To je i arhiva priča koje odjekuju kao i arhitektonski pogled – deo kroz hol Doma kulture u Čačku sa ogromnim fikusom koji gleda na Centralni trg. Ono što najviše interesuje autora je revalorizacija ambiciozne modernističke intervencije u centru jednog srpskog grada kao i arhitekture zgrade 36 godina posle otvaranja – propadanje, ono što nedostaje i ono što je novo. Ponovo interpretirajući konvencije arhitektonskog vokabulara, Portret tridesetšestogodišnjaka dočarava razne slojeve prošlosti kroz seriju fotografija.  

FLORIN TUDOR & MONA VATAMANU 
Kritički odraz nasledja režima nekadašnjeg rumunskog vodje Nikolaja Čaušeskua igra glavnu ulogu u radu Mone Vatamanu i Florina Tudora. U “Vacaresti” (2006), oni dekonstruišu prošli režim podižući spomenik poraza – anti spomenik – koji postaje vidljiv samo dok traje predstava na videu. Na ogoljenoj livadi od zime, jedan mladić, Florin Tudor, hoda spoljnim linijama plana temelja manastira Vacaresti koji je srušen da bi se izgradila Čaušeskuova takozvana Narodna palata. Video pokazuje umetnikovu nemogućnost da tako ide dalje: istraživanje nesigurnog terena koji čini nedavnu prošlost rumunskog prisustva.   

URTICA - Violeta Vojvodić, Eduard Balaž, Daniel Stevanović
Grupa za umetnička i medijska istraživanja, Urtica, predstavlja novu verziju projekta Social Engine v.5. Produkovan kao Internet aplikacija, baza KBPI - kulturoloških bihevioralno prenosivih informacija (tj. tekstualnih i vizuelnih poruka koje određuju naše svakodnevno ponašanje); Social Engine predstavlja kolektivni displej za inpute različitih autora. U Čačku, uzimajući fasadu galerije Nadežda Petrović za mesto svoje umetničke intervencije, Urtica kreira novi set KBPI koje referišu na specifično okruženje galerije: policiju, sud, crkvu i narodni muzej. Označavajući institucije kojima je poverena moć, kao “čuvarima” društvenog sistema, Utrica otvara pitanje “ko čuva cuvare”.http://urtica.org/socialengine 

LUCA VITONE
Zastave i transparenti su orjentaciona ideja i znak pripadanosti. Oni služe kao simboli za naciju, zajednicu ili ideju. U “Nulla da dire solo da essere” (2004/2007) Luka Vitone vezuje ikonografiju anarhističkog pokreta za ikonografiju Roma. Crveni točak se odnosi na njihov nomadski stil života, dok citati slobodnih mislilaca na nekima od transparenata odražavaju se na odnos individue i društva kao i na motiv pokreta i putanje. Izloženi u pešačkoj zoni Čačka, gde transparenti normalno služe kao nosači za reklamiranje komercijalnih proizvoda, Vitonove zastave mešaju se u javni prostor i istovremeno ga dešifruju. One stvaraju trenutna mesta i stvarnim i imaginarnim.      

HEURE EXQUISE !
\LE FORT – RUE DE NORMANDIE59370 MONS-EN-BAROEULFranceTel ++ 33 (0)3 20 432 432Fax ++ 33 (0)3 20 432 433 Mail : contact@exquise.orgOva adresa je zaštićena od robota. Potreban vam je Java-skripta da bi ste je videli. Web : www.exquise.org Created in 1975, Heure Exquise ! is specialized in the promotion of video art and video creation.

Starting with an essentially creative project, Heure Exquise ! has progressively set up its activities of distribution , screenings , documentation and training in video creation and electronic arts. 
IZBOR VIDEO PROGRAMA - THIERRY DESTRIEZ: 
Se faire des amis/Making Friends – Laëtitia Bourget – France/Australie - 2006
(selected excerpts – total  26 min.)
Episode 1 : Communiquer /To Communicate – 5 min.
 
Saana, passage en noir – Robert Cahen, 2007, 7 min. Prod: Boulevard des Productions
 
Tehran - Noemi Sjöberg, 2005 – Spain – 5:11 min. Battle of snow
 
Under Construction – Zhenchen Liu, 2007, France, 10 min. Prod: Studio National des Arts, Le Fresnoy
 
Digue Morand – France Dubois, 2003, France - 5 min. Blue sea side
 
N/E/S/W – Augustin Gimel, 2002, France – 4:45 min.
 
Le silence est en marche – Pierre-Yves Cruaud, 2001, France – 3:30 min. 
 
Cell – Volker Schreiner, 2006, Germany, 4:27 min.
 
Cinema-Dolls Trilogy – part 2 - Roxane BILLAMBOZ, 2007, 4:30 min.
(Gene Kelly and Cyd Charisse)
 
Se faire des amis/Making friends – Laëtitia Bourget - France/Australie – 2006
(selected excerpts – total  26 min.)
Episode 4 : Etre attentionné/Taking care – 4:30 min.

Pretraga

Izdvajamo

 

 

 Stalna postavka Arte Galerije

 

Sredidom


Nameštaj je važan faktor kod uređenja naših domova, ali nije i jedini. Vašem domu je potrebna individualna nota, a nju ne čini samo nameštaj.

Posetite nas i pronađite pored nameštaja i ideje za jednostavno i efikasno uređenje doma.

Imate konkretno pitanje? Pitajte našeg arhitektu! Dobićete konkretan odgovor za Vaš problem. Kliknite ovde

Nameštaj za Vaš dom - sredidom.com