Prikaz izabranih dela

Miloš Bajić:

Miloš Bajić:

Strana:  1 | 2 | 3 | 4 | 5  ››  ›|   od 5

Prikaz svih dela

Lokacija

Opis

“U dragocenom tekstu o slikarstvu Miloša Bajića pisanom početkom šezdesetih godina a potom objavljenom sa nizom drugih likovnih kritika i eseja pod nazivom „Savremenici“ Miodrag B. Protić je, rekao bih, precizno postavio osnovne repere između kojih je, u tom trenutku, egzistiralo Bajićevo stvaralaštvo. U rečenom zapisu postavio je tri tačke oslonca: Sećanje na strahote rata u Mauthauzenu, dramatični ekspresionizam i apstrakciju. Rekao bih da ta tri repera stoje i danas kada se retrospektivno posmatra njegovo delo i da oni stalnim pulsacijama nespokoja u sebi, svrstavaju Bajića u red stvaralaca uznemirenih spolja i iznutra. Uznenirenih sećanjem na zlo i stradanja koja je čovek pripremio čoveku-temom koja se, u svome slikarstvu, vraćao često. Uvek kada bi u sebi osetio duboka podrhtavanja proizašla iz stalnog susreta sa smrću kojoj je izložen logoraš-čovek broj-u kome, uprkos svemu, nisu uspeli da unište nadu u izbavljenje i pravo da bar na trenutak potraži u sebi lelujavi plamen voštanice kao znak da u njemu još uvek podrhtava suštanstvena duša i nagon da u sebi pronađe sebe. Valjalo se tada pripremiti za otpor vremenu surovosti u kome se zateklo.
...Potreba za transpozicijom dihotomije podrazumevala je i nepristajanje na samo jedan način izražavanja. Podrazumevala je i Bajićev vrlo brz i hrabar otklon od estetike socrealističkog realizma i ulazak u red stvaralaca koji su početkom pedesetih otvarali nove puteve u srpskoj savremenoj umetnosti. To je značilo spremnost za otvaranje i dodirivanje sa poetikama koje su se tih godina, profilisale na evropskoj likovnoj sceni-u Parizu u kojem je boravio početkom pedesetih godina. Pre svega sa postkubizmom i različitim vidovima enformela u aktuelnoj umetničkoj praksi.
...U elaboraciji apstraktnog iskaza Bajić demostrira dva načina egzekucije. Jedan, neka nam ne bude zamereno nama bliži, podrazumeva impulsivnu, brzu realizaciju iskaza, ekspresivnu, sa enformel strukturom u sebi, blisku slikarstvu akcije. To je trenutak kada se otvara unutrašnji prostor duše i emocija počinje da poput vulkana izbija na belinu platna ostavljajući kolorističke tragove i praskove za sobom. Drugi vid elaboracije apstraktnog iskaza je potpuno drugačije postavljen. Odlikuje ga kontrolisani slikarski postupak što rezultira delima koja su na drugom kraju vretena apstrakcije. To su dela u kojima je promišljen do najsitnijih pojedinosti čitav postupak građenja slike od pripreme preko rada do krajnjeg rezultata.
...Rečju Miloš Bajić spada u red stvaralaca što svoje delo grade između dve realnosti-one kojom smo okruženi, na koju reagujemo iskazujući svoj stav prema svetu u kojem nam je dato da živimo i one druge realnosti što je nosimo duboko u sebi-u najdubljim lagumima sopstvenog bića. Čitav njegov opus je zapravo oblik dodirivanja te dve realnosti. Belina platna je za njega prag na kome se one dodiruju i prožimaju. Belina platna prekrivena vizuelnim znacima i hromatskim strukturama je kreativno iskustvo proizašlo iz susreta spoljašnjeg i unutrašnjeg oblika stvaraočevog bivstvovanja...“

Srđan Marković

Pretraga

Izdvajamo