Izložba

Ju­go­slav Ocokoljić: Treći korak

Ostale Manifestacije

Izložba slika Jugoslava Ocokoljića, Habitus alhemije

Datum

16.12.2010.


Prikaz izabranih dela

Ju­go­slav Ocokoljić: Argo, zlatno runo

Ju­go­slav Ocokoljić: Din Baltazar Zlatous

Ju­go­slav Ocokoljić: Elementi u retorti

Ju­go­slav Ocokoljić: Isterivanje Arlafa


Strana:  1 | 2 | 3  ››  ›|   od 3
      

Prikaz svih dela

 

Lokacija

Opis

Galerija SKC
Novi Beeograd
16.decembar 2010.godine

Analiza alhemijskog opusa “Aureum Vellus” Jugoslava Ocokoljića

Ciklus alhemijskih putokaza pod nazivom “Aureum Vellus”, slikara Jugoslava Ocokoljića nesumljivo je vredan vodič u tajne posvećenih, koje su se vekovima iskazivale u pisanim i slikanim alegorijama i zagonetkama, i otkrivale se samo retkim pojedincima čije su unutrašnje iskre tinjale na putu umeća Velikog dela.

Ono što je zagonetno i nečitko neukima, postaje prosvetljujuće onima koji putuju. Neobična svetlost (Sol niger) biće viđena u mraku kada se uzajamno prožmu idejna slika tvari i sama tvar.

Tako i Jugoslav, prateći predanje drevnih rudoznalaca, poznatim vizuelnim simbolima unosi stare zakone suprotstavljanja i objedinjavanja, u prvobitnu tvar izazivajući haos da bi povratio sklad. Čitljivost slike s leve na desno ovde gubi svoj smisao, a redosled elemenata i boja dobija smisao samo onda dok se tvar obnavlja sopstvenom suštinom. Čudesna raznolikost likova i boja ne prati pojedinačne faze u stvaranju kamena mudrosti već, njihovim prisustvom unutar svake slike, autor daje jedan od mogućih načina za njegovo dosezanje. Svaka slika je jedna parabola, a ceo opus je Scala Philosophorum.

Preobražavajući tvar i vraćajući je u njeno prvobitno stanje, izvlačenjem njene suštine, kvintesencije, i sam umetnik se preobražava, kuvajući se u vatri svog ognja, izvlačeći suštinu svog bića, svoj duh zatočen u tvari. Udvajanje boja na slikama, sa naglaskom na crvenu, u skladu je sa procesom kuvanja do dobijanja esencije, kao i sa promenama toplote i isparenjima. Ovaj proces najbliskije prati prirodu i samo se u njoj može raspoznati. Truljenje ili klijanje, vlažno ili suvo, čvrsto ili isparljivo, ili sve objedinjeno, zadatak je onog koji putuje-peregrinatio. Tada hermetička posuda (vas Hermetis), pod uticajem zvezda i drugih nebeskih tela, preobražava svoj sadržaj i budi vatrenu vodu, ognjeni zrak koji Tvorac šalje inertnoj materiji.

Mitološka bića, kao što su bazilisci, salamandri, uroborosi i aždaje, suprotstavljaju se racionalizovanim predstavama o zakonima prirode, hemijskim formulama, kukurbitima, retortama i atanorima. Njihova prisutnost među koščatim likovima zašiljenih noseva priziva stare spise u kojima alhemičari opisuju neobičnu šaroliku pratnju svojih hemijskih procesa ili , po Jungu, projekcijske doživljaje laboranta. Mistici, pronalazači, mudraci ili radoznalci pribegavajući svojim racionalnim ili iracionalnim spoznajama, dostižući svoje prosvetljenje, svoj kamen mudrosti, dugotrajnim radom ili pak igrom slučaja, opisani su na Ocokoljićevim slikama. Jer ako se u drevna vremena verovalo u moć reči izgovorenih određenim tonom, onda i slika iskazana u svom sazvučju mora proizvesti određeni unutrašnji psihički sadržaj u posmatraču. Prisustvo zlata na slikama Ocokoljića, u vidu zlatoveza, novčića ili odsjaja drugog sveta podjednako je rečito. Kao simbol duhovne mudrosti, pohlepe za materijalnim bogatstvom ili umnožavanja dragocenih veština, zlato se javlja kao bitno obeležje izvora života kroz celokupnu ljudsku istoriju. Drevne žene, crvene kraljice podjednako izranjaju iz istorijske pozadine preplićući trenutke različitih vremena. Njihovo tkanje podređeno je alhemijskom opusu, a nežne crte lica i tanana linija tela sukobljavaju se sa snažnom čvrstinom koja izvire iz nadogleda zenica. Ruke otkrivene ili u belim rukavicama, opisuju faze procesa u kojima se prelamaju svesno i nesvesno kao i spremnost da se ponire u tajnu i istraje na putu spoznaje. Tada kralj i kraljica postaju Jedno iz kojeg klija seme budućeg života i novog preobraženog čoveka.

Kada se sozercava Ocokoljićev opus, posmatrač ili kritičar može se zapitati gde je umetnik? Da li je skriven u tajnama svojih slika ili tajne prikrivaju njegovo telo, njegovu spoljašnju ljusku? Tako, na slici Pictor imaginarius, portret umetnika izranja iz crne pozadine ogrnut plaštom noći. Njegove ruke prekrivaju knjigu tajni ispisanu na pergamentu. Pod velom lude koja prikriva znanje (desna ruka preko leve) čita se vekovna mudrost koja je odbijala šarlatane i neznalice. Njegova seda brada i prirodan pogled simbolizuju arhetip mudraca. Crvena udvojena boja koja dominira njegovim telom odozgo na dole (marama, bluza, rukavi, traka na knjizi) formirajući obrnuti trougao, simbol je rađanja. Sa leve i desne strane nalaze se Adam i Eva, a ispod su mesečeve mene. Tako preobraženi smrtnik, postaje mudrac, novi Adam, čije se ime može tumačiti kao krvavo-crvena zemlja, a stvoren je u raju od svojih praroditelja. Crvena marama na bradi i prikrivena, donja crvena bluza otkrivaju stepen njegovog umeća-rubedo, i on se rađa preobražen, kao što je preobraženi crveni kralj iznenadio svojom lepotom Sunce i Mesec.

Svet simbola, vizuelnih i mentalnih slika, kao znak, pečat ili varljiva stvarnost vezan je za najprijemčivije ljudsko čulo-vid. Po uzoru na stare alhemičare, koji su se pozivali na antičke mudrace, i ovaj prikaz se poziva i završava Platonovim rečima: “Uman čovek će se, međutim (…) da oči dvaput otkazuju poslušnost i da to čine iz dva razloga: jednom, kada iz svetlosti ulazimo u mrak, a drugi put, kada iz mraka izlazimo na svetlost. ”

Dr Violeta Cvetkovska Ocokoljić

Pretraga

Izdvajamo

 

 

 Stalna postavka Arte Galerije

 

Sredidom


Nameštaj je važan faktor kod uređenja naših domova, ali nije i jedini. Vašem domu je potrebna individualna nota, a nju ne čini samo nameštaj.

Posetite nas i pronađite pored nameštaja i ideje za jednostavno i efikasno uređenje doma.

Imate konkretno pitanje? Pitajte našeg arhitektu! Dobićete konkretan odgovor za Vaš problem. Kliknite ovde

Nameštaj za Vaš dom - sredidom.com