: Stalna postavka salona

: Stalna postavka starija istorija

: Stalna postavka

Strana:  1 | 2  ››  ›|   od 2

Subotićeva 1

Umetnički deo stalne postavke obuhvata dva segmenta – likovnu i primenjenu umetnost.

Deo zbirke likovne umetnosti izložen u stalnoj postavci po značaju predstavlja jednu od najvrednijih zbirki u Vojvodini a po sadržini presek onoga što se periodu od XVIII do kraja XX veka na umetničkom planu zbivalo u Vojvodini i šire, sa posebnim akcentom na Banat i velikobečkerečke slikarske ateljee. Najstariji eksponati Likovne zbirke svrstani u Stalnu postavku potiču iz prve polovine XVIII veka i radovi su tzv. zografa, domaćih, uglavnom anonimnih, u manastirskim radionicama obučenih slikara. Među takvim radovima od posebnog značaja su ikone Šerbana Popovića iz 1744. godine. Prateći, dalje, hronološki tok, i u doba baroka, klasicizma, bidermajera, romantizma, realizma i u modernim pravcima XX veka pojavljuju se poznata imena kao što su: Dimitrije Popović, Nikola Nešković, Arsenije Teodorović, Nikola Aleksić, Konstantin Danil, Đura Jakšić, Novak Radonjić, Pavle Simić, Uroš Predić, Stevan Aleksić, Aleksandar Sekulić i dr.

Posebno je značajno ime velikobečkerečkog slikara Konstantina Danila, najznačajnijeg predstavnika srpskog bidermajer slikarstva.

Posebnu celinu Stalne postavke čine legati: Uroša Predića, Pauline Sudarski, Tivadara Vanjeka, Zlate Markov Baranji, Ljubice Tapavički i dr. Najvredniji je Legat Uroša Predića, u kome se čuvaju slike, crteži, skice, inventar iz ateljea, lična prepiska, beleške, fotografije, dokumenta i sl. ovog poznatog umetnika iz doba akademskog realizma.

Deo zbirke primenjene umetnosti predstavljen u Stalnoj postavci čini zaokruženu celinu Umetničkog odeljenja Narodnog muzeja obuhvatajući predmete sakupljene od samog osnivanja Muzeja 1906. godine. Kolekciju sačinjavaju eksponati od porcelana, fajansa, stakla, metalni predmeti i komadi stilskog nameštaja. Ovaj deo postavke donosi presek plemićkog, ali pretežno građanskog enterijera sa predmetima pokućstva Vojvodine u vremenskom rasponu od XVIII do kraja XIX veka. Stilske osobenosti eksponata uklapaju se u barok, klasicizam sa njegovom građanskom varijantombidermajera. Na mnogim su uočljive eklektički transponovane stilske pozajmice ranijih stilova, posebno u periodu razvoja industrije, koja je uticala na opadanje umetničkih zanata (poslednjih godina XIX veka i početkom XX), pa se na tim predmetima gubi stilsko jedinstvo. Najveći broj eksponata predstavlja import, najčešće iz Austrije, Mađarske, Češke, ali i iz Nemačke, Francuske i Italije, dok je vrlo mali broj rad lokalnih radionica.

Etnološki deo stalne postavke obuhvata pet prostorija u kojima je prezentovan seoski enterijer s kraja XIX i početka XX veka, a u ostalim prostorijama nalaze se nošnje naroda i narodnosti srednjeg Banata, predmeti povezani sa seoskim zanatima, zemljoradnjom i stočarstvom. Zrenjaninski Narodnoi muzej je zavičajnog tipa i etnološka postavka pokriva područje srednjeg Banata i samim tim predstavlja suživot u kojem se ogledaju sličnosti, razlike i međusobni uticaji svih naroda koji žive na ovim prostorima.

Deo stalne postavke Istorijskog odeljenja – novija istorija pod nazivom „Zrenjanin (Veliki Bečkerek, Petrovgrad) od početka poslednje četvrtine XIX do kraja prve polovine XX veka“ prikazuje i pokazuje (muzeološkim principima i praksom) ekonomski, društveni, politički, kulturni, jednom rečju javni život u današnjem Zrenjaninu. Postavka se sastoji od originalnog materijala: umetničkih slika, trodimenzionalnih predmeta, razne provinijencije, originalnih dokumenata (ili njihovih faksimila i fotokopija), fotografija i drugog materijala iz fonda Istorijskog odeljenja Narodnog muzeja Zrenjanin.

Stalna postavka prirodnjačkog odeljenja sastoji se od dve celine: dioramskog prikaza živog sveta Banata i 3D postavke fosilnih ostataka, murala i minijaturne skulpture mamuta.

Dioramski prikaz je savremen način izlaganja. Dermoplastični (trajni preparati) riba, gmizavaca i sisara, postavljeni su u prostoru koji je uredjen tako da predstavlja njihova prirodna staništa. Ovakvim načinom prezentacije dobija se utisak trodimenzionalnosti i prirodnog okruženja izloženih eksponata. Osnovna ideja pri odabiru i izlaganju eksponata, bile je da se posetiocima prikažu dermoplastični preparati životinjskih vrsta koje su odavno nestale ili su veoma retke na našim terenima. Na primer: beloglavi sup Gyps fulvus (Hablizl, 1783), vuk Canis lupus Linnaeus iz 1758. godine, pelikan Pelecanus crispus Bruch iz 1832. godine, droplja velika Otis tarda Linnaeus iz 1758. godine... Danas se sve ove vrste mogu videti samo u nekim muzejima.

Postavka fosilnih ostataka ima za osnovnu ideju da fosilizovane kosti budu izložene u tri dimenzije. Fosilizovane lobanje mamuta Mammuthus primigenius i stepskog bizona Bison priscus postavljene su u prostoru da bi se prikazala prirodna veličina ovih vrsta. Ostale kosti skeleta mamuta Mammuthus primigenius, stepskog bizona Bison priscus i džinovskog jelena Cervus megaceros postavljene su na tlo da bi predstavile njihovo prirodno nalazište. Starost svih fosilnih ostataka procenjuje se na 10.000 do 30.000 godina. Mural “Lov mamuta” je savremena interpretacija slika praistorijskih ljudi koji su verovali da će im naslikane scene lova i plena učiniti lov uspešnim. Minijaturna skulptura mamuta prikazuje morfološku gradju, boju krzna i kljova i proporcije tela. Visina mamuta Mammuthus primigenius bila je oko 5 metra, dužina do 3,5 metara a težina oko 7 tona.

Arheološko odeljenje stalne postavke
Arheološki fond Narodnog muzeja u Zrenjaninu raspolaže sa oko 10.000 arheoloških predmeta i spada među najbogatije zbirke u Srbiji. Koncepcija stalne postavke zasniva se na hronološkom predstavljanju epoha od najstarijeg vremenskog perioda 6.400 godine pre naše ere do srednjeg veka i obuhvata sledeće epohe: neolit – starčevačka, vinčanska, potiska kultura, eneolit, bronzano doba, rimsko-provincijska kultura i sarmatska kultura, seoba naroda i srednji vek (XII-XIII vek). Na postavci je izloženo preko 500 eksponata. Stalna postavka za razliku od prethodne (koja je ukljonjena 2003. godine) postavljena je na nov način, sa novim materijalom i novim vizuelnim identitetom.

Istorijsko odeljenje – starija istorija
Stalna postavka istorijskog odeljenja – starija istorija obuhvata i prikazuje period od početka XIV veka, od nastanka grada, do druge polovine XIX veka. Cilj postavke je da, pre svega, na edukativan način prikaže ovaj period iz istorije našeg grada, ali i da pokaže bogatstvo naših zbirki kao i njihovu raznovrsnost. Stoga je odabran materijal po raznovrsnosti, istorijskom, kulturnom i estetskom značaju, ukomponovan u određenu prostornu celinu, čini nam se sa merom. Važno je naglasiti da je gotovo osamdeset procenata izloženih artefakata po prvi put dostupno našim posetiocima.

Na postavci se može videti originalni prepis Povelje Marije Terezije iz 1769. godine, kojom se u ondašnjem Bečkereku reguliše čitav društveno-ekonomski život, a koja je bila preduslov da bi Bečkerek stekao status grada. Vezano za kulturni razvoj grada značajna je izložena Povelja iz 1847. godine kojom se odobrava osnivanje štamparije u Velikom Bečkereku. Značajno mesto u Postavci zauzimaju svakako dobro očuvani primerci mačeva iz XI-XII veka, ukrasni predmeti, pečati, originalna zastava Torontalske županije i vatreno i hladno oružje iz XVIII i XIX veka. Pored već pomenutog edukativnog karaktera napravljen je trud da Postavka ima i estetski karakter, koliko je to moguće kod istorijskih postavki.