Milan Marinković Cile: Koncert u Madlenijanumu

Milan Marinković Cile: Luciferov akt i sova

Milan Marinković Cile: Nevenove Mašne

Strana:  1 | 2  ››  ›|   od 2

Botićeva 6

„ Raj je lep, ali Getsemen je ipak lepši“ Van Gog, Pisma Bratu.

Krajem ludih, šezdesetih godina proteklog stoleća, Beograd je još imao sposobnost da prepozna velikog, istinskog umetnika. A tog umetnika su, što je jako važno, istovremeno prepoznala oba Beograda – i onaj intelektualni i onaj Beograd običnih, „ljudi sa ulice“. Beograd je posle tu sposobnost izgubio, ali je nastavio da prati svog umetnika, da se raduje njegovim uspesima, nagradama i da ga često, jer je postao gotovo legenda, vraća u sopstveni grad. Dvadesetak godina kasnije Srbija i Jugoslavija, Francuska i Svet otkriće u slikama-parodijama tog hiper senzibilnog mladog umetnika univerzalne poruke sudbine čoveka na kraju veka i prepoznaće na njima sunovrat duhovnih vrednosti u jednom, u istoriji ljudske civilizacije, nezapamćeno materijalizovanom i mehanizovanom svetu. Već četrdeset godina slike Cileta Marinkovića su najbolji primer do čega dovodi blizak život sa civilizacijom. Jer, upravo o toj duhovnoj tragediji pričaju nam lica, tela i maske Cileta Marinkovića. Namerno kažemo lica, tela i maske a ne slike, jer bez njih na Ciletoviim platnima ne bi ostalo ništa. Ta lica hipertrofiranih čula, isplaženih jezika – u stalnoj potrazi za nečim - beskrajne povorke besprizornih, deformisanih bića koja liče na raščerečene marionete, deca ozbiljnog lica koja su izgubila svaku nevinost, te prilike neizvesnog pola, nafrakane drolje, podnadula lica koja nose tragove loših navika, pripadnici polusveta sa pogledima divljih zveri, iscerene Lolite, gvozdene žene, aveti, seni, utvare – samo prepisujemo deo «inventara» Ciletovih slika onako kako su ga videli pedantni hroničari i kritičari, ali i sam autor. Mada akademski obrazovan Cile od samog početka svog rada, po cenu usamljenosti i nerazumevanja od strane aktuelnih umetničkih krugova, slika nagonski, instinktivno, iz dijafragme a ne mozga. Zato se svaka potraga za uzorima i pretečama u Ciletovom delu pokazala manje-više uzaludnom. Postoje preteče i koreni koji još nisu rođeni. Kao kod svih velikih, autentičnih umetnika, duhovni svetovi su nepoznati i daleki, pronalaze se teško i neočekivano, ponekad u drugim epohama i nekim drugim oblastima. Boje na platnima Cileta Marinkovića deluju na vas kao i reči Mohave Indijanaca koji nastavljaju da govore i onda kad se sagovornik već odavno oprostio i otišao, jer veruju da njihove reči stižu do sagovornika i kad ga više nema na vidiku.

Raskošne i čulne, Ciletove boje biju vam u glavi još dugo i kad prestanete gledati njegove slike. Sa druge strane, na Ciletovim bezizražajnim, ponekad začuđenim licima, kao da prepoznajete glas Danila Harmsa : „Šta vam je? Zanima me samo ružna strana života, besmislica, samo ono što praktično nema nikakvog smisla. Herojstvo, patos, neustrašivost, čojstvo, higijena, moral, patetika i hazard – mrski su mi i kao reči i kao osećanja. Ali potpuno razumem i uvažavam: zanos i ushićenje, nadahnuće i očaj, strast i uzdržanost, raspusnost i čednost, tugu i nesreću, radost i smeh.“

Naravno, ne dopada nam se uvek i ne svima način na koji Cile, prema sopstvenim rečima, slika tuđe, odnosno naše živote, izglede, svetleće glave, zelene maske, iscerene Lolite, gvozdene žene, ali budimo iskreni i zapitajmo se: nisu li to naša prava, istinska lica? I ne zavaravajmo se i ne tražimo previše! Umetnik nema zadatak da spašava svet, i takve kakve su, Ciletove slike bude ljubav, one su iznad svega duboko osećajne i iskrene a to danas znači hrabre. I nemojmo biti usamljeni usred gomile ljudi, jer parafrazirajmo pesnika: I groteskan čovek, još uvek je čovek, I iskeženo lice, još uvek je lice.