Vojna Baštovanović: Beli pas

Vojna Baštovanović: Dalamtinac

Vojna Baštovanović: Pas

Vojna Baštovanović: Samojed

Strana:  1 | 2 | 3  ››  ›|   od 3

Tadeuša Košćuška 28

Vojna Baštovanović rođena je 1974. godine u Beogradu. Diplomirala je na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu 1997. godine. Iste godine postaje član Udruženja likovnih umetnika Srbije. Magistrirala je 2000. godine na odseku za zidno slikarstvo- mozaik u klasi profesora Branka Miljuša. Izlagala je na brojnim grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu.

Nagrade

- Nagrada za mozaik JIK BANKE D.D. - 1996. godine.
- Specijalna nagrada žirija Karlovačkog salona mladih umetnika '98 - 1998. godine.
- Plaketa na izložbi Mozaik malog formata III, 2008. godine, koju dodeljuje Umetnička grupa Ametist u saradnji sa Galerijom Feniks, za umetnički doprinos savremenom mozaiku
- Počasna (prva) nagrada na izložbi Mozaik malog formata IV, 2009. godine, koju dodeljuje Umetnička grupa Ametist u saradnji sa Galerijom Feniks, za umetnički doprinos savremenom mozaiku

Samostalne izložbe

Magistarska izložba - Galerija FLU, Beograd 2000. godine.
Opstanak, izložba slika i mozaika - Galerija '73, Beograd 2000. godine.

„Umetnički debi Vojne Baštovanović ostaće u trajnom sećanju posetilaca njenih izložbi po mozaicima čija tema su životinje iz roda zveri. Realistički rađeni totali i krupni planovi bengalskih tigrova, kao motivi ne bas prilični tehnici mozaika, zrače dvostrukim dejstvom: fascinantnom prirodnom ubedljivošću i metaforičnim značenjem. I laiku je, naime, jasno da Baštovanovićeva ne može da se kvalifikuje kao puki animalista. U tumačenju sopstvenog dela, ona sam se poziva na čuvenu rečenicu Dostojevskog koja govori o zverskoj ljudskoj okrutnosti koja po zlu prevazilazi sve što je dato u prirodi životinjskog sveta. Pokrenuta tom mišlju, mašta posmatrača mozaika Baštovanovićeve evocira biblijski mit o " Velikoj zveri" kao motiv eshatološkog straha koji je mučio dušu čoveka srednjeg veka. Čovek modernog sveta otkriva da pandan tog čudovista nije antički Minotaur ni srednjevekovni Levijatan. Lišen mitske aure, taj monstrum pokazuje sasvim drugo lice. Kao što Bog, za svog kratkog boravka na ovom svetu, uzeo lice čoveka, tako i Satana uzima isto lice. I šta se pokazalo: da taj lik u svom izgledu uopšte nije strašan!...
Ali, pogled Baštovanovićeve nije usmeren u tom pravcu. Ona indirektno aludira na nevidljivu strahotu Velike zveri, koju savremeni čovek otkriva u sebi. Kako divno i plemenito izgledaju likovi snažnih kraljeva džungle na mozicima Baštovanovićeve! Treba ih samo uporediti sa fizionomijama "ljudi našeg vremena" koje je naslikao Fransis Bakon.
Da bi se obrađivala ovako ozbiljna tema potrebno je suvereno vladanje tehnikom mozaika kakvo je Baštovanovićeva delom stekla na svojim studijama, a delom sama otkrila i dovela do perfekcije. Ova mlada umetnica svojim radom rehabilituje klasičnu slikarsku tehniku, danas zapostavljenu i gotovo zaboravljenu.
I onda kada slika uljem na platnu, Baštovanovićeva se izražava na sličan, realističan i metaforičan način. Teme njenih slika su, jednostavno rečeno, priroda i čovek. Slikarski gest Baštovanovićeve ima u sebi neku robusnu snagu koja se ne očekuje od njenog ženskog bića. Motivi njenih slika su ispunjeni gotovo euforičnom atmosferom koja odgovara predstavi o prirodi pre svesti o ekološkoj katastrofi koja je u toku. Kao sto predeli Baštovanovićeve predstavljaju jedan već gotovo nepostojeci svet, tako da i njene ljudske figure odaju izgled fantomskih supstituta čoveka. Baš zato što su tako bliske prostom, spoljnem izgledu stvarnosti, te slike opominju na fatalnu, unutarnju promenu ljudskog sveta. Aktuelnoj ekološkoj katastrofi analogna je antropološka katastrofa. Strahota te drame ne vidi se na slikama Baštovanovićeve već se oseća u indiferentnim prizorima, neumitne, uvek sebi slične svakidašnjice...“

Đorđe Kadijević