Aktuelno

Vana Urošević & Zoran Todović: Le cadavre exquis
28.05.2015. - 15.06.2015.

Vana Urošević & Zoran Todović: Le cadavre exquis


U četvrtak 28. maja u 19 časova u Prodajnoj galeriji Beograd, otvara se izložba Vane Urošević i Zorana Todovića, "Le cadavre exquis". Uporedna povest o jednoj kući, jednom remek delu, jednoj čudesnoj delatnosti i jednom neprevaziđenom postupku.

 

 

U svom zajedničkom izložbenom projektu Vana Urošević (1961) i  Zoran Todović(1958) dovode u vezu predmetno sećanje, odabrane ambijente (enterijer kuće malteškog viteza iz La Valete), umetničke artefakte (tapiserija „Priča o Davidu“) i ezoterična učenja (alhemija), među kojima, kako veruju, postoji nevidljiva zagonetna veza. Izložba pod nazivom Le cadavre exquis zamišljenja je kao niz radova realizovanih na ručno slikanoj svili različitim postupcima - vezom, crtežom, akvarelom, kao i digitalnom štampom autorskih crteža ili fotografija. U radovima dvoje umetnika  nastajalim u različito vreme i na različitim mestima primenjen je princip nadrealističkog postupka  l kadavr ekskui (le cadavre exquis). Korepospondentne igre i zajedničko izvođenje radova u duhu nadrealizma za posledicu imaju strukture izlaganja u manjim i većim grupama, zidne i prostorne  instalacije u formi poliptiha, delove imaginarnog narativa koji u svakoj sledećoj situaciji rekreiraju novu vizuelnu celinu sa uvek drugačijim značenjem.

                                     

Ideja o stanju večitog  preobražaja i u materijalnom i u simboličkom smislu, mogla označiti kao zajednički imenitelj i spona  koja povezuje sudbine, povesti i migracije hronološki i prostorno udaljenih umetničkih predmeta i  ambijenata. Transformacija  kroz vreme artikulisana kroz istorijsko kolektivno sećanje, događa se i na individualnom planu, kada autori svojim autentičnim doživljajima i vizuelnim senzacijama pretočenim u seriju radova na svili  dodeljuju sposobnost da u različitim prostorno/vremenskim situacijama  tvore uvek iznova druge formalno-značenjske strukture.  Preobražaj se ovde ne doživljava kao traumatično iskustvo susreta sa nepoznatim, već se kao i u ezoteričnim učenjima  odvija kao prirodno, očekivano, na kraju  i priželjkivano stanje nastanka novooblikovanog smisla. 
           
(…) Kolizija više različitih nivoa jedne ili više realnosti prisutna u radovima avangardnih umetnika mogla bi biti bliska (anti)logici  primenjenoj u struktuiranju  pojedinačnih delova ovog ciklusa  u kompozicione celine, međutim, nadrealistička tehnika le cadaver exquis ovde nije doslovno sprovedena, već se pre svega podvlači ideja kolektivnog izvođenja, ili završetka započetog rada onog drugog. Mitovi modernizma -  ego umetnika, originalnost, autentičnost dovode se u pitanje, a kroz rad dvoje umetnika na istom delu događa se materijalno opredmećenje iskustva zajedništva u radu iniciranog evokacijom sećanja na konkretna mesta ili percepciju  nekada viđenog. Udaljenost, činjenica da Vana i Zoran izvode isti rad na različitim mestima i u različito vreme, ponovo relativizuje shvatanje o prostorno-vremenskim ograničenjima, a ujedno afirmiše ideju o stvaranju kao kolektivnom  procesu,  kompleksnoj igri preplitanja sadržaja  predstavljenog u formi  pitanje/odgovor u kome krajnji rezultat donosi neočekivane spojeve i začudne prizore.


Sanja Todosijević, istoričar umetnosti (iz predgovora kataloga)

 

objavljeno27.05.2015.

Pretraga




Prijava na mail listu

Unesite vašu e-mail adresu

Unesite kod

Nečitljiv kod? Generišite novi

Zašto se prijaviti?

Garancija privatnosti.