Aktuelno

Selma Đulizarević Karanović: Nevidljiva
23.10.2014. - 10.11.2014.

Selma Đulizarević Karanović: Nevidljiva


U četvrtak 23. oktobra u 19 časova u Prodajnoj galeriji Beograd na Kosančićevom vencu,otvara se samostalna izložba autorke, Selme Đulizarević Karanović, pod nazivom, "Nevidljiva". Izložba traje do 10. novembra, 2014. godine.

 

Kompleksna umetnička produkcija Selme Đulizarević (1967) čini je jednom od najautentičnijih predstavnika ženskog pisma u savremenoj srpskoj umetničkoj produkciji poslednjih godina.  Opus umetnice  zasnovan je na kreiranju specifično ženskih odevnih predmeta, modnih aksesoara i rekvizita koji postaju predmet i metafora preispitivanja statusa žene  u savremenom socio-političkom  okruženju.  U novom ciklusu autorka eksploatiše formu korseta kao metaforu sputanosti, podređenosti i ,,ukalupljivanja" žene u obrasce koje nameću društvene norme opšteprihvaćenog izgleda i ponašanja. U kontekstu pitanja rodnog identita autorka svojim radovima referira na status žene u svim segmentima rada i života i poziva na poštovanje temeljnih principa humanizma i političke ravnopravnosti.  Umetnički predmeti koji čine postavku podvlače jasne  istorijske analogije sa različitim umetničkim i modnim tokovima i ujedno propagiraju demokratizaciju i popularizaciju likovnih umetnosti i njihovo bliže povezivanje sa zanatima.
                               
                    

Slikarska evolucija Selme Đulizarević, započinje u tematskom polju portreta. Ali u toj drevnoj oblasti, koju izuzetno poznaje, nju više od prenošenja vizuelnih podataka zanima relacija slikara i portretisanih osoba. Zato su ciklusi njenih ranih portreta bili posvećeni parovima ili porodicama iz najbližeg intimnog okruženja. Druga važna dimenzija u slikarstvu Selme Đulizarević od samih početaka jeste dekor – slikarka portretisane ličnosti smešta u pažljivo promišljene ambijente i kostimira ih tako da okruženjem i odećom podvlači karakter prikazanih osoba. U ciklusima koji su usledili Selma Đulizarević odlazi i korak dalje: kao podlogu za svoje radove koristi odevne predmete i aksesoare čime svoje polje delovanja proširuje na instalacije, kreirajući jedan sveopšti ambijent skoro scenografskog karaktera. Skoro da je nemoguće izbeći utisak da je tu došlo do izvesne inverzije – najednom se sve ono što je činilo ustalasanu i bujnu „okolinu“ njenih portreta slilo u samo jezgro rada i našlo na obući, odeći i raznovrsnim modnim objektima. Selmine „slike za odevanje“ imaju otud izrazito ugušćenje i dekorativnost.
Mileta Prodanović, vizuelni umetnik (iz predgovora kataloga)

                                
Funkcija isticanja svakog novog prizora, za razliku od dvodimenzionalnosti slike, za umetnicu je premetnuta ka novim korsetima, nadmašujujući odevni izbor intimnog i skrivenog kalupa ženskog torza u iskušenjima druge decenije 21. veka. Stvoreni novi korset je kaleidoskop mogućnosti i sondiranje  zasenčene okolnosti, stila i društvene uloge.  Motivska pozivanja u slikanim, vezenim i načinjenim predmetima umetnica  aktivira za malene senzacije i granice prekršaja. Oslobađajuća energija samostalnih  umetničkih pomeranja granica, datirana u liberalnom zamahu šezdesetih godina otpočela i promišljanjem buduće uloge istraživački odvažnog umetnika u izmenljivim društvima ere Vodolije. Ciklus ili slikarska povest korseta nastaje u intuitivno pronađenom  shvatanju usred globalnih pomicanja i razotkrivenosti, kada je tajnovitost tela razvejana i otrgnuto korišćena. Po merilima i analizama, ukazivanje na korsete u prepoznatljivim granicama ženske uloge, otvara opšti fantazam protivrečnih poruka, poput sputanosti i slobode, a jednako i  dominacije i podređenosti.
Nikola Šuica, istoričar umetnosti (iz predgovora kataloga)

 

objavljeno21.10.2014.

Pretraga




Prijava na mail listu

Unesite vašu e-mail adresu

Unesite kod

Nečitljiv kod? Generišite novi

Zašto se prijaviti?

Garancija privatnosti.