Ljubitelji umetnosti imaće priliku da vide ekskluzivnu postavku dela likovne grafike koja nam dolazi iz dalekog Japana i upozna se sa savremenim tokovima japanske umetničke grafike kroz otiske realizovane različitim tehničkim i umetničkim pristupima.
„Radi se o grupi od 60 likovnih stvaralaca, članova Udruženja japanskih grafičara, umetničke formacije koja je osnovana još 1931.godine, i od tada veoma aktivne, nastupajući na izložbama svuda po svetu sa ciljem promocije japanske umetničke grafike na međunarodnom nivou, a status jedinog japanskog udruženja profesionalnih grafičara dobilo je 2013. godine“, objasnila je autorka projekta dr um. Snežana Petrović sa Akademije umetnosti u Novom Sadu, dodavši da izložba ima za cilj promociju japanske kulture grafičkog lista.
Publika će postavku izložbe moći da pogleda od 09. do 18. novembra 2020. godine u Galeriji „La Vista” u Novom Sadu (Mite Ružića 2) gde će imati prilike da se upozna sa savremenom japanskom likovnom scenom i grafičkim delima manjeg formata izvedenih u tehnikama visoke, duboke, ravne, propusne i digitalne štampe.
„U vremenu kada digitalna komunikacija određuje i oblike umetničke povezanosti, grafika malog formata, kao materijalno umetničko delo, predstavlja jedan od najaktuelnijih načina uspostavljanja kreativnog dijaloga na internacionalnom planu. U prilog tome govori i postavka šezdesetoro japanskih grafičara, koji nam se predstavljaju svaki sa po jednim radom“, navodi se u predgovoru istoričarke umetnosti prof. dr Jasne Jovanov napisanog za katalog izložbe.
Sagledavajući izložbu u celini uočava se mnoštvo različitih poetika od figurativnog do apstraktnog izraza. „Krećući se između znakovnih, simboličkih, asocijativnih, geometrijskih, stilizovanih ili realističkih prizora, japanski grafičari makar u minijaturnom segmentu svog rada zadržavaju barem mrvicu tradicionalnog, najočiglednijeg u hvatanju fragmenta, trenutka, kratkog isečka iz realnog ili izmaštanog univerzuma“, zaključila je Jovanov.
Saradnja sa japanskim Udruženjem i ova postavka grafike malog formata, do koje je došlo zahvaljujući angažovanju novosadske grafičarke Snežane Petrović, oslanja se i na višegodišnju tradiciju novosadske grafičke škole koja je i u današnje vreme prisutna i aktuelna.
Svečano otvaranje zakazano je za ponedeljak, 09. novembra 2020. u 19:00 časova u Galeriji „La Vista“, Mite Ružića 2, Novi Sad. Radno vreme galerije tokom trajanja izložbe svakim radnim danom, od ponedeljka do petka, od 17:00-22:00č
Savremena japanska grafika 09-18.11.2020.
iz predgovora kataloga izložbe:
U vremenu kada digitalna komunikacija određuje i oblike umetničke povezanosti, grafika malog formata, kao materijalno umetničko delo, predstavlja jedan od najaktuelnijih načina uspostavljanja kreativnog dijaloga na internacionalnom planu. U prilog tome govori i postavka šezdesetoro japanskih grafičara, koji nam se predstavljaju svaki sa po jednim radom. Radi se o grupi umetnika, članova Udruženja profesionalnih grafičara Japana, umetničke formacije koja je začeta 1931, i od tada veoma aktivna, a u današnjem obliku formirana je 2013. godine. To je upravo vreme kada su poetički elementi tradicionalne japanske grafike i dalje u velikoj meri uticali na slikarski izraz različitih i mnogobrojnih evropskih, pa čak i nekih srpskih autora, posebno intimističke orijentacije. Prisećajući se značajne grupe autora koji su rado posezali za tematskim i kompozicijskim elementima sa importovanih japanskih estampi i interpretirali ih svako na svoj način, ne možemo da se otrgnemo utisku da je vreme učinilo svoje: došlo je, u izvesnom smislu, do povratnog uticaja sveukupne savremene umetnosti, grafičke, slikarske, apstraktne, figurativne, na razmišljanje japanskih umetnika. Zapravo, približilo je poetičke vrednosti japanskih tradicionalnih tehnika umetničke štampe, savremene tendencije u umetnosti Japana i globalna umetnička kretanja. Ovaj fenomen je u izvesnoj meri došao do izražaja u izboru grafičkih tehnika u slučaju šezdesetoro umetnika čije radove smo u prilici da posmatramo, ali i među ostalim članovima Udruženja: i dalje je prisutan drvorez kao izvorno tradicionalni postupak oblikovanja vizuelne zamisli, ali su isto tako prisutni i postupci bakropisa i bakroreza, akvatinte, mecotinte, litografije, suve igle, kolagrafije, digitalne štampe i kombinacije navedenih postupaka, otiskivanje u jednoj boji, postizanje lazurnih kolorističkih preliva, kombinacije jakih kontura i intenzivnih bojenih partija. Ipak, specifičnosti vekovne umetničke tradicije i poseban način življenja, kao i posvećenost svakodnevnim malim stvarima, učinili su da u tematskim okvirima, ova grafika ostane privržena udaljenom, za nas i dalje egzotičnom delu sveta. Krećući se između znakovnih, simboličkih, asocijativnih, geometrijskih, stilizovanih ili realističkih prizora, japanski grafičari makar u minijaturnom segmentu svog rada zadržavaju barem mrvicu tradicionalnog, najočiglednijeg u hvatanju fragmenta, trenutka, kratkog isečka iz realnog ili izmaštanog univerzuma. Saradnja sa japanskim Udruženjem i ova postavka grafike malog formata, do koje je došlo zahvaljujući angažovanju novosadske grafičarke Snežane Petrović, oslanja se i na višegodišnju tradiciju novosadske grafičke škole koja je i u današnje vreme prisutna i aktuelna.
prof. dr Jasna Jovanov
istoričarka umetnosti