Izložba pod nazivom "U lavirintu" osvrnuće se na jedno od ključnih skulptorskih pitanja – a to je odnos površine i unutrašnje mase, šta je spolja, a šta iznutra. Autor govori i o stanju duha savremenog čoveka i civilizacije. Čoveka koji je zarobljen u ličnom kavezu, onespokojen strastima, gubitkom kontrole, nemanja odgovornosti; čoveka koji ne menja svoj prostor već traži izlazak iz lavirinta.
Izložba je otvorena do 22.1.2022.
"Od svojih stvaralačkih početaka, sredinom 70-ih godina proteklog veka, u fokusu Popivodinog interesovanja bio je čovek i proces njegovog otuđenja. U svom skulptorskom radu on se slobodno kretao u širokom polju između figurativnog, asocijativnog i apstraktnog, neretko reciklirajući i rekontekstualizujući vlastita ostvarenja, često ponavljajući pojedine elemente kao što su: kavez, lavirint, šiljci, rukohvati, „pakovanja“. Aktuelnom izložbom on u svoj umetnički vokabular uvodi još jedan značajan elemenat – ogledalo/odraz. (...) savremeni čovek zarobljen je u virtuelnom kavezu raznorodnih globalnih ograničenja i nesloboda. Transparentnost tog kaveza čoveku pruža iluziju slobode i svemoći, istovremeno mu smanjujući ili ukidajući nelagodu klaustrofobije. Vešto uspostavljajući neočekivane odnose punog/praznog, vidljivog/nevidljivog, transparentnog/mutnog, bojenog/prozirnog, tamnog/svetlog, organskog/neorganskog, Popivoda zapravo stalno iznova postavlja jedno od ključnih skulptorskih pitanja – a to je odnos površine i unutrašnje mase, šta je spolja, a šta iznutra. I stalno iznova, uvek novim sredstvima i zahvatima, on istražuje i teži da otkrije suštinu fenomena ljudske (ne)slobode i determinisanosti."
Danijela Purešević u predgovoru kataloga izložbe
BIOGRAFIJA
Rajko Popivoda rođen je 1953. godine u Beogradu. Na vajarskom odseku Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu diplomirao je 1976. a magistrirao 1978. godine. Član je ULUS-a od 1977. Od 1976. godine izlaže na kolektivnim i grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu.Učesnik međunarodnih simpozijuma skulpture: Bor, Kikinda, Prilep, itd. Autor je više skulptura za javni prostor.
Samostalne izložbe
1979. Beograd (sa Srđanom Vukajlovićem), Rajko Popivoda – Srđan Vukajlović: skulpture, Galerija Doma omladine / Tekst bez naslova u formi dijaloga Rajko P. i Srđan V.
1986. NJujork, Rajko Popivoda, Jugoslovenski informativni i kulturni centar
1987. Beograd (sa Radom Selaković), Selaković Popivoda, Galerija Kolarčevog narodnog univerziteta/ tekst: Jovan Despotović
1988. Beograd, Rajko Popivoda, Salon Muzeja savremene umetnosti / tekst: Jovan Despotović
1992. Pariz, (sa Radom Selaković), Selaković Rada & Rajko Popivoda, Jugoslovenski kulturni centar
1993. Beograd, Rajko Popivoda skulpture, Galerija ULUS / tekst: Irina Subotić
1994. Beograd (sa Radom Selaković), Rada Selaković – slike, Rajko Popivoda – skulpture, Sala kolegijuma – Galerija GSP
1997. Budva, Rajko Popivoda skulpture, sa Radom Selaković slike, Moderna galerija Budva / tekst: Dragana Ivanović
2000. Beograd, Crteži i skulpture, Galerija „Haos“ / tekst: Bojana Burić
2001. Norden, Kulturni centar, Skulpture i radovi na papiru, sa Radom Selaković
2003. Oslo, Rajko Popivoda, Kulturni centar pri ambasadi
2005. Beograd, Rajko Popivoda: Stezanje praznine, Kulturni centar Beograd / tekst: Bojana Burić
2006. Beograd, Rajko Popivoda – Pakovanje, Galerija centar za savremenu umetnost „Strategie Art“ / tekst: Jovan Despotović
2009. Beograd, Rajko Popivoda: Remake 78-09, Galerija ULUS / tekst: Miško Šuvaković
2009. Beograd, Rajko Popivoda, Radovi 2006-2009, Prvi put s ocem na pecanje, Galerija RTS / tekst: Danijela Purešević
2012. Beograd (sa Jelenom Trajković), Dijalog, reljefi, crteži i slike, Galerija „Atrijum“, Biblioteka grada Beograda / tekst: Danijela Purešević
2012. Podgorica, Centar savremene umjetnosti Crne Gore, Rajko Popivoda: Prostor skulpture, Galerija „Centar“ / tekstovi: Bojana Burić „Prostor skulpture“, Miško Šuvaković „Savremena skulptura – I – politika metafore – alegorije“
2013. Niš, Rajko Popivoda: Licem u lice, Galerija „Art 55“
2014. Niš, Rajko Popivoda: Sedam smrtnih grehova, Galerija savremene umetnosti, Salon 77 / tekst: Jovan Despotović „Sedam smrtnih grehova po Rajku Popivodi“
2015. Beograd, Prodajna galerija „Beograd“ Rajko Popivoda, Sedam smrtnih grehova i senka / tekst: Danijela Purešević
2016. Gornji Milanovac, Rajko Popivoda: Mobilni kodovi, Kulturni Centar, Likovni salon / tekst: Danijela Purešević
2016 Kruševac, Rajko Popivoda: skulpture / politike metafore i alegorije, Narodni muzej – Umetnička galerija / tekst: Biljana Grković
2019. Kraljevo, Rajko Popivoda: Skulpture , Narodni muzej Kraljevo, tekst: Suzana Novčić
Nagrade
1975. FLU Beograd, Nagrada iz fonda Ilije Kolarevića vajara
1976. FLU Beograd, Nagrada iz fonda Sretena Stojanovića vajara
1980. Godišnje priznanje za najznačajnija ostvarenja iz oblasti kulture, Gradska samoupravna interesna zajednica kulture Beograd
1992. I nagrada na izložbi skulptura u slobodnom
prostoru „Prostor 92“, Beograd
1995. Nagrada za skulpturu na 36. Oktobarskom salonu, Beograd
1996. Specijalna nagrada žirija dodeljena za skulpturu na 4. Međunarodnom bijenalu umetnosti minijature u Gornjem Milanovcu
2002. Nagrada „Zlatno dleto“ Prolećna izložba ULUS-a, Beograd
2005. Prva nagrada za skulpturu, 8. Međunarodno bijenale umetnosti minijature Gornji Milanovac
2006. Nagrada na jesenjoj izložbi ULUS-a Beograd
2014. Specijalna nagrada žirija Svetskog bijenala crteža Skoplje, Galerija Osten
2014. Otkupna nagrada na drugom „Memorijal Bratislav Petrović“ Muzej rudarstva i metalurgije Bor
Otkupi i Kolekcije
Narodni muzej Kruševac, Muzej savremene umetnosti Beograd, Narodni muzej Beograd, Dom vojske Beograd, Muzej rudarstva i metalurgije Bor, Narodni muzej Kikinda, Muzej grada Beograda, Muzej Zepter Beograd, Narodni muzej Crne Gore Cetinje, Savremena galerija Crne Gore Podgorica, Narodni muzej Vršac, Savremena galerija Budva CG, Svetska galerija crteža Osten Skoplje Makedonija, Savremena galerija Niš, Narodni muzej Kraljevo.
Radovi se nalaze u privatnim kolekcijama u Srbiji, Crnoj Gori, Nemačkoj, Francuskoj, Švajcarskoj, SAD , Sloveniji.
Bibliografija / knjige
Milan Marović, Autoportret u crnogorskoj umetnosti, Moderna galerija, Podgorica, 1999, kat. br. 163.
Borka Božović, 10 godina Galerija za crtež – Haos, Beograd, 2005, 134-135.
Vesna Majher, Kazivanja i iskazi srpskih vajara, Beograd 2006, 444-458.
Istorija umetnosti u Srbiji 20. veka, prvi tom – Radikalne umetničke prakse, autor i urednik: Miško Šuvaković, Orion Art Beograd 2010, 614, 615.
Istorija umetnosti u Srbiji 20. veka, drugi tom – Realizmi i modrenizmi oko hladnog rata, autor i urednik: Miško Šuvaković, Orion Atr Beograd
2012, 650, 653.
Nikola Kusovac, Darovi umetnika XX veka manastiru Hilandaru, Beograd, 2012, 86.
Sava Ristović, Znakovi, biblioteka Kritika, Muzej Zepter, Beograd 2014, 125-130.
Borka Božović, 20 godina Galerija Haos, Beograd 2015, 78, 79.
objavljeno09.12.2021.