Kalendar dešavanja  ::   28.03.2013.

POGLEDI 2013.
28.03.2013. - 08.04.2013.

POGLEDI 2013.


U četvrtak, 28. marta 2013. godine sa početkom u 19 časova, biće otvorena tradicionalna izložba Galerije`73 pod nazivom POGLEDI 2013.

 

Grupna izložba Galerije ’73, pod nazivom Pogledi 2013, ove godine okuplja devet umetnika. Autori se izražavaju u raznim tehnikama. Radove na izložbi Pogledi 2013 predstavljaju: Dagmara Antić,  Ivana Aranđelović,  Milena Bekmaz,  Ana Ivić, Milutin Mićić, Pavle Plamenac, Milica Rakonjac, Milica Salaški, Svetlana Spasić Glid.
    Izložba će biti otvorena do 09. 04. 2013. godine

Introvertnost i vapaj za slobodom prikazan kroz malo stvorenje koje gleda svet iz perspektive iza rešetaka, kao da strahom izaziva divljenje. Životinjsko lice obučeno u dečiju igračku, pozorišnu lutku ili lik iz filma, svojom minuciooznošcu izaziva strahopoštovanje. Obzirom da je reč o trodimenzionalnom objektu u ograđenom prostoru, mašta umetnice, proistekla je iz doživljaja straha. Ipak, to malo stvorenje obučeno u personifikaciju proisteklu iz mašte Dagmare Antić, Kaziu de Bubu, predstavlja izraz jedne ljudske empirije.

Kada jednom prođe, bol, zaboravlja se. Bol boli, jačina, intenzitet osećaja boli, ostaje kao naznaka. Ta urezana naznaka, uvek inicira novu seriju utisaka, koji evociraju neko vreme, nova promišljanja o onome što je prošlo. Ilustracija stanja, gradacija i stepen teskobe, jesu direktni produkt tvorbe te naznake, sada, kao povoda crteža umetnice Ivane Aranđelović. Danas, kada savremena medicina  insistira na permanentnom preispitivanju boli, nas grešnika koji bi tako snosili svu krivicu nemara i zaborava o njenom postojanju, koje smo ignorisali ili gajili svakog dana, pitamo se, šta uopšte osećamo ili treba da osećamo?  Bojimo se potmule i pritajene boli, skloni da je pretačemo u jedinice muke, da merimo, sumnjamo, projektujemo joj  izgled, formatiramo intenzitet i kajemo se ako smo nešto propustili...

Ivana Aranđelović promatra zarobljenu bol u plućima, koja pokušava da izađe vani i uspeva u vremenskoj instanci od sedam dana. U predstavljenoj skicen belešci, polazi se od najtežeg stanja, kroz transparentnost transponovanog osećaja nemira, manifestaciju gromoglasnog jecaja koji dopire iz tišine i izlazi, probija se, nasrtljivo i teško, te se odvaja od duše. Tada se javlja jedan celokupni prekid, jak rez, koji protutnji celim bićem. Kada osvane sedmi dan/skica, retrospektiva osećaja, dedukcija svesti ima sledeću razvojnu liniju: osećaj nemoći i besa, stanje inertnosti i letargije, jenjavalo je i ostavljalo svoje lepljive korake na putanji ka ozdravljenju/sedmom danu/sedmoj skici. Kao rendgendski snimak, svaki crtež koncentrovane promene, opisan je i utisnut naumom ove umetnice koja je bila medij, te uprošćavala i usitnjavala signale svesna svoje prolazne mučnine. Evokacija težine trenutaka oivičenih u seriji od sedam dana/crteža njenog stanja,  radoznalom oku, daje nadu o njihovom ograničenom trajanju kroz ispisane narative, male dopisane paramedicinske izveštaje. Na taj način upotpunjuje celinu, jednostavnim eksplikativnim sentencama, uz skicu doživljene promene, koloristički dramatizovanu,  te provodi posmatrača kroz ciklični redosled koji ova  bolest diktira. Sedmi crtež je simbolična vizuelizacija nade da je svaka bolest kao loša misao koja se ipak zaboravi, i koja, u prvom redu, stoji kao podtekst ovih slikovnih varijacija.

Acceptance as true or valid umetnice Milene Bakmaz odrazava komunikaciju osoba između kojih ne postoji nikakva tačka oslonca, osim reči, predstavlja potpunu i kompletnu zrelost umetnice da ovakvim radom predstavi poimanje onoga što u današnjem svetu znači razgovor između dve osobe. Multiplikacijom dijaloga u muško-ženskim i prijateljskim odnosima, postiže se cilj doživljaja svakodnevne potrebe jedinke u društvu da svoje trenutke sreće, tuge i ostalih dnevnih emotivnih akumulacija podeli sa nekim drugim. Crna pozadina rada ističe obavljanje razgovora na svim nivoima i podvlači značaj izgovorenih reči, oslobođenog od bilo koje vrste današnjeg oblika komuniciranja. Vrednost ovakvog jednog dela sastoji se upravo u polazištu u jednoj svakodnevici normalnog sveta – načinu komunikacije, opštenja sa drugim ljuskim bićima. Raznolikost boje na odeći pojedinaca svedoči o prisutnosti različitih karaktera, a položaj odvijanja dijaloga -  na ustaljenu šemu dnevnih događaja.

Ana Ivić je preciznim  crtanjem anatomskog oblika tela Oca i deteta,  ukazala na značaj Domaćeg vaspitanja. Ispunjenost crtanih površina bojom otvara mogućnosti za maštu, međutim ravna linija u pozicija neba, podcrtana oštrom narandžasto-oker nijansom govori o ograničenim mogućnostima deteta i o poslušnosti, kao osnovnoj jedinici kućnog vaspitanja. Intenzitet boja, asocirajući na vežebe iz gimnastike, daju za pravo Ocu koji ukazuje na grešku deteta, da od njega traži nemoguće – svoj um. Fleksibilnost se ogleda opet u vaspitanju deteta koje pokušava da zadovolji očevu želju. Nekako, ta fina linija u kojoj dete poklanja svoju glavu Ocu, zaustavlja nam dah i scena odiše zadrškom, rezervisanošću i dubokim pitanjem: Da li je ovo moj sledeći korak?

Cilj slobode svakog čoveka iskazan u prvom planu slike kroz figuru osobe koje je oružano opremljena, kazuje nam o slobodi današnjeg umetnika, da predstavi angažovanu umetnost. Početkom prošlog veka u Americi, Velikoj Britaniji i još nekim zemljama sa razvijenijom kulturom, okarakterisana kao pop art, danas umetnost sadašnjice. Stvaralački aspekt posmatrane slike, predmet je posmatranja i nastajanja iz ugla mlade osobe, koja reakcijom na današnje stanje stvari, želi da se oslobodi stega  o umetničkoj slobodi. Precizno oblikovanje figuralnih predstava i upotreba jarkih boja, govori nam o talentu, trudu i sposobnosti Milutina Mićića da se sloboda na taj način iskaže u pravom svetlu. Kod nas, Patriotizam, uglavnom je izazivao gušenje slobode vekovima.

Skulptura Zmija mladog umetnika Pavla Plamenca u metalnom medijumu na postamentu, predstavlja ostvarenje vredno divljenja - slobodna u prostoru, nezavisna od bilo koje vrste svetlosne potpore, samodovoljna. Mudrost, ponos i dostojanstvenost umetničkog izraza neodoljivo obavija skulpturu, i stvara oreol oko tačke predmeta posmatranja. Impozantna snaga na figuri ovih dimenzija ostavlja mesta posmatraču i samom umetniku za zamišljanje okoline u kojoj je nastala predstava o postojanju Zmije. Srž mudrosti, inače viđen u očima, ovde je zamenjen u grudima i ne izaziva strah, već suprotno – produbljivanje fantazije. Realna dimenzija Zmije i njena boja, ostavlja prostora za upotpunjavanje umetnikove inspiracije i nastanke novih oblika iz prirode.

Nevinost dečije igre ogleda se u položaju tela devojčice koja igra „školicu“. To je  igra skakutanja nevine duše po poljima geometrijskog oblika brojčano označenih, iscrtanih kredom na asfaltu, koja iziskuje fizički napor, predstavlja osećaj ispunjenosti i zadovoljstva – opuštanja nakon zahtevnih školskih obaveza. Posmatrano sa aspekta umetnice, koja gleda na ovu dečju igru iz perspektive odraslog čoveka, izgleda kao da je veliki deo detinjstva ispunjen sa minimalnom  kritičnošću prema današnjem dobu. Realnost današnjeg poimanja nevine dečje igre ipak je prepuna opterećenja medijima ljudske komunikacije. Koloristika daje posebnu sferu osećaja blaženstva, a ispunjenost plavom bojom na slici osećaj osuđenosti na život koji nam je dat. Ovako realna slika nas dečjeg zadovoljstva i sreće / Slobodnog vremena, umetnice Milice Rakonjac nastala sofisticiranim pokretima četkice,  objašnjava potpuno ispunjenje slikarke osećajem slobode, sreće i rasterećenosti u periodu odrastanja, kao i zrelosti u rasuđivanju prema mlađim i starijim generacijama. Crveni cvetovi na tkanini haljine i belina sandala devojčice, asocira na  sopstvenu nevinost, a pravilno razdeljena kosa u dva bezmalo simetrična repa, na sklad i prelepu notu odrastanja / ostvarenja zamisli njene mašte.

Perfektno iscrtana perspektiva tunela govori o poimanju prostora kao nematerijalnog prava svakog čoveka na jednak tretman u društvu. Sa aspekta umetnice, ispunjavanje ovakve vrste zajedničkog odnosno nedeljivog pojma, a to je u ovom slučaju prostor, govori nam o razlikovanju realnog i metafizičog osećanja slobodne sfere postojanja. Svetlo na donjoj poziciji perspektive i blaga kolorisanost ljudskih kontura kazuje o kontemplativnoj vrsti inspiracije ove mlade umetnice i svesti o realnoj prolaznosti ljudskog iskustva. Život  počinje i završava se, no jedino pravo na posmatranje duhovne svetlosti zapravo prodire sa kraja tunela. Pojave materijalnog sveta /ljudi, svesno prisutni na ovom akvarelu, prodiru u srž razumevanja i spoznajnog procesa jednog ljudskog bića. Okruženost atributima fizičkog sveta zapravo daju podsticaj, hrabrost i iskrenu želju za intelektualnim napretkom u svakom smislu. Realna prestava Raskršća daje prostora mašti i slikama vazduha, odraza i ustalasanosti u zatvorenom obliku nematerijalnog nasleđa, prostoru. Milica Salaški o svojoj slici : ... Prizor je opustošen, bez vozova, automobila sa jedinim akcentom na telesnost i prisutnost dva čoveka koji u nepodnošljivoj situaciji, čekaju da im se ukaže spasonosno svetlo.Ideja je da slika alegorijski prikaže stanje duha, odnosa današnjeg društva i jedinke u velikoj masi...
U osnovi slike je ljubav prema umetnosti, duboko emocionalno tretiran sa aspekta  posvećenosti i marljivosti prema sopstvenom delu.

Umetnica Svetlana Spasić Glid je jednostavnom igrom svetla i papira na svom radu Hvatač svetla II uspela da dočara  prelamanje krivudavih ostrih linija i postigla efekat posmatranja planinskog pejzaža. Dimenzije ovakve papirne instalacije omogućavaju nezaustavljivu ekspanziju sunčevog svetla koja izvire izvan okvira slike. Fantastičan osećaj za igru prelamanja svetlosti i senke, uz, tek drhtavu ali umereno skladnu liniju rada srca, odaje nam utisak monumentalnosti i dostojanstvenosti. Titraj svetlosti prerasta u oštru liniju bezmalo oivičenu poput munje u olujnoj noći, te ostavlja snažan utisak na posmatrača i ostavlja otvorene mogućnosti za dalji razvoj izabrane predstave.

Snežana Nikolić, istoričar umetnosti
Vladana Kosić, istoričar umetnosti

18. mart 2013.

 

objavljeno27.03.2013.

Pretraga




Prijava na mail listu

Unesite vašu e-mail adresu

Unesite kod

Nečitljiv kod? Generišite novi

Zašto se prijaviti?

Garancija privatnosti.