Kalendar dešavanja  ::   11.09.2015.

Nikola Žigon: Dodekatlos
10.09.2015. - 05.10.2015.

Nikola Žigon: Dodekatlos


U četvrtak, 10. septembra u 20. sati i UP Cvijeta Zuzorić, otvara se samostalna izložba slika autora Nikole Žigona, pod nazivom, "Dodekatlos (Dvanaest zadataka)". Izložba traje do 5. oktobra, 2015. godine.

 

DODEKATLOS
Izožba slika Nikole Žigona

Na stvaralačkom putu beogradskog slikara Nikole Žigona sasvim novu etapu predstavljaju slike nadahnute grčkim mitovima. Četrdesetpet platna velikih dimenzija, nastalih tokom protekle dve i po godine, objedinjenih naslovom „Dodekatlos (Dvanaest zadataka)“, Žigon premijerno predstavlja u Paviljnonu „Cvijeta Zuzorić“.
Opredelivši se 2013. godine da počne da se bavi likovnom interpretacijom grčkih mitova, Žigon je tada u građenju slike prvi put krenuo od teme, odnosno, narativnog sižea. Tada je otkrio da zadatost teme na početku izvedbe znatno sužava prostor delovanja, no da u daljim fazama interpretacije i rada otvara brojne nove puteve i mogućnosti. Na ovim platnima crtež se povlači u drugi plan, mahom sveden na detalj, dok boja preuzima funkciju osnovnog konstruktivnog elementa slike. Tako se definišu dve grupe slika: one koje se u svojoj svedenosti približavaju geometrijskoj apstrakciji, ili slikarstvu bojenog polja, i druge, bliže apstraktnom ili kolorističkom ekspresionizmu.
Serija slika Dodekatlos - reč je o dvanaest zadataka koje je Euristej, gospodar Tirinta, Mikene i Mideje, zadao slavnom grčkom junaku Heraklu, ključna je u kojoj Žigon razvija i definiše, u njegovom opusu, nov postupak slikarske izvedbe. No pored Dvanaest zadataka, on je pojedina platna posvetio doživljajima: Afrodite, Hefesta, Odiseja, Bahusa, Bahatkinja, Prometeja, Here, Hektora, Ahila, Tezeja, Krona, i još nekih mitoloških likova.
U tekstu kataloga ove izložbe, naslovljenom „Prizori civilizacijskog detinjstva“,  istoričarka umetnosti Danijela Purešević ukazuje da je slikar ovom izložbom „iz poetskog prostora intimnog i ličnog, zakoračio u sferu kolektivnog, osvestivši vlastiti težnju za spoznajom arhetipa“, i objašnjava slikarski proces: „U inicijalnoj formulaciji pojedinačnih kompozicija, Žigon polazi od narativnih elemenata određenih mitoloških priča, postavljajući ih kao ilustrativnu konturu. Potom, on takvu osnovu razrađuje, odnosno, počinje da je razara. Zaodeva je u likovno ruho tako što slika krupnim, ekspresivnim, širokim namazima špahtle ili četke, katkad stvarajući monohromatske površine. Polazne figurativne forme ponekad zadržavaju svoju prepoznatljivost, no, često ih on razgrađuje do apstraktnog, do sasvim ogoljene ekspresije. Slike nastaju brzo, u jednom dahu, i one prevashodno reflektuju slikarev doživljaj određenog mitološkog predloška, u čijoj interpretaciji boja stiče ključnu ulogu“.


Nikola Žigon je rodjen 13. jula 1958. godine u Ljubljani, u umetničkoj porodici.  Diplomirao je na Fakultetu Likovnih Umetnosti 1991. godine. u Beogradu odsek slikarstvo. U prvom periodu svog stvaralaštva bavi se crtežom, koji smatra najvažnijom likovnom disciplinom, video artom i umetničkim instalacijama koje je izlagao na izložbama u Studenskom Gradu 1992. godine i u Salonu Muzeja Savremenih Umetnosti 1995. godine. U tom periodu sa svojim projektima učestvuje na Malom Sterijinom Pozorju 1993. godine, na Festivalu kratkog metra, i Oktobarskom Salonu 1994. godine. Dvehiljadite godine živi i radi u Parizu u kome se u potpunosti posvećuje slikarstvu. Na svoje dve pariske izložbe i na izložbi u Beogradu 2001. godine po povratku iz Pariza, Nikola Žigon se pokazao kao autor koji je  pronašao svoj likovni izraz. Lirsko stanje duše i umetničke dileme su pretočene u sliku – u likovni trag, koji nije ništa drugo do jedna vrsta psihograma. Njihov osnovni ton je unutrašnji život. Zahvaljujući tim izložbama od 2002. godine, postaje ekskluzivni član prestižne Prom Galerije u Minhenu.  Njegove slike otkupilo je više nemačkih muzeja i prisutan je u brojnim privatnim kolekcijama širom Evrope i Amerike. Na izložbama u Minhenu 2004. god. i 2009god. u Portugalu 2005. godine, u Beogradu 2006god. i 2007.godine, Nikola Žigon prikazuje svoje bele slike, koje sadrže umetnikov stav pomeranja granica izdržljivosti materije boje.Emocije su te koje odredjuju sve, od spleta linija, prostranog kretanja plohe do igre raznobojnih površina. Rafinirana uskladjenost prostora i medjuprostora podstiče pojavu fantastičnog kao obaveznog pratioca Žigonovih slika.

 

 

objavljeno07.09.2015.

Pretraga




Prijava na mail listu

Unesite vašu e-mail adresu

Unesite kod

Nečitljiv kod? Generišite novi

Zašto se prijaviti?

Garancija privatnosti.