Aktuelno

Lidija Marinkov Pavlović - Virdžinijin metod
11.02.2016. - 23.02.2016.

Lidija Marinkov Pavlović - Virdžinijin metod


U četvrtak, 11. februara, 2016. godine u 19. sati u Galeriji '73, Požeška 83a, otvara se samostalna izložba radova autorke Lidije Marinkov Pavlović, pod nazivom, "Virdžinijin metod". Izložba traje do 23. februara.

 

Lidija Marinkov Pavlović je magistriralaje 2001. godine na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, na odseku za Slikarstvo, u klasi profesora Jovana Rakidžića. Izlagala na više od 20 samostalnih (Beograd, Novi Sad, Banjaluka, Kragujevac, Smederevo...) i napreko 100 kolektivnih izložbi u Srbiji i inostranstvu. Više puta je nagrađivana za radove iz oblasti slikarstva i proširenih medija. Članica je ULUSA-a i SULUV-a.  Zaposlena je na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, u  zvanju docentkinje na katedri za Slikarstvo.


 
"Serija crteža pod nazivom Virdžinijin metod nastajala je u proteklih nekoliko godina, a početna ideja potekla je iz čitanja eseja Sopstvena soba Virdžinije Vulf. Na početku eseja pripovedačica opisuje svoju nemogućnost da razume motive i argumente koje iznosi izvesni profesor fon X, autor knjige "Mentalna, moralna i fizička inferiornost ženskog pola". U toj nemoći, ona nesvesno projektuje i počinje da crta njegovo lice. Umesto da u povlašćenom prostoru akademske biblioteke napiše teorijski tekst, ona uviđa da je crtajući sprovela  "elementarnu vežbu iz psihologije" te da je „skica gnevnog profesora napravljena u gnevu“.

"To je prosto u ljudskoj prirodi, pomislih i stadoh da crtam zvezde i krugove oko gnevnog profesorovog lica dok nije počeo da liči na zapaljen grm ili plamenu kometu – u svakom slučaju, na spodobu bez ljudskog lika i značenja. Profesor je sada bio samo svežanj pruća koji gori na vrhu Hempsted Hita. Moj gnev je ubrzo bio objašnjen i ugušen; ali radoznalost je ostala. Kako objasniti gnev tih profesora?"

Ovaj marginalni postupak, koji se opisuje u tekstu VirdžinijeVulf, predstavlja zapravo odškrinuta vrata za uvođenje na scenu mnogih važnih pitanja: od izvođenja dekonstrukcije dominantnog patrijarhalnog diskursa, do mogućnosti da se o toj dekonstrukciji kao metodu govori. Crteži koji su nastali kroz prisvajanje ovog postupka predstavljaju, u osnovi, seriju portreta ličnosti iz javnog života Srbije (lekari, profesori, političari, režiseri, pravnici, likovni kritičari), koji više ili manje utiču na kolektivni, pa i na lični život pojedinca. I ako likovna interpretacija obuhvata svest o postupcima, govoru, mimici lica, kao i o kontekstu određenog kulturno-društvenog miljea kojem predstavljene ličnosti pripadaju, u ovim radovima ne treba tražiti eksplicitna značenja, niti direktnu kritiku društvenih vrednosti. Radi se o "elementarnoj vežbi" i njenim rezultatima i tragovima. Moglo bi se reći da su radovi nastajali u onom slobodnom prostoru između afekta i metode, u kretanju između toga da oni budu nešto predstavljeno i da predstavljaju nekog.

To je ujedno i razlog što ova serija portreta izlazi iz okvira konvencijalno shvaćenog žanra.  Osim toga, eksperiment sa izvođenjem postupaka - metoda izčuvenog eseja vodio je do određene vrste dekonstrukcije formalnih načela. Otuda su u ovim radovima namerno korišćene različite tehnike i izrazi, a predstavljene ličnosti su ostale neprepoznatljive. Nadam se da se u toj fragmentarnosti, stilskoj i svakoj drugoj, mogu prepoznati neki od principa "ženskog pisma".

Lidija Marinkov Pavlović

 

 

objavljeno09.02.2016.

Pretraga




Prijava na mail listu

Unesite vašu e-mail adresu

Unesite kod

Nečitljiv kod? Generišite novi

Zašto se prijaviti?

Garancija privatnosti.