Kalendar dešavanja  ::   04.04.2014.

Đorđe Stanojević: Ergonomija zemlje
03.04.2014. - 15.04.2014.

Đorđe Stanojević: Ergonomija zemlje


U četvrtak 3. aprila u 19 u Galeriji ULUS, Knez Mihailova 37., časova otvara se izložba radova autora Đorđa Stanojevića, pod nazivom, "Ergonomija zemlje". Izložba traje do 15. aprila, 2014. godine.

 

Đorđe Stanojević (1974) diplomirao je i doktorirao na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, na odseku za slikarstvo. Danas je predavač na Akademiji za umetnost i konzervaciju SPC i Fakultetu pejzažne arhitekture Univerziteta u Beogradu. Umetnik je osnivač i umetnički direktor „Nature & Art“, projekta rezidencijalnih programa i predavanja posvećenih fenomenima odnosa između prirode i kulture, land art i site specific intervencijama u prostoru.

Osnovna tema njegove umetnosti je zemlja – kao teritorija, kao deo istorije, ali i energetski prostor. Reč je o angažovanom pristupu koji povezuje umetnost sa mnogim filozofskim i etičkim pitanjima

Đorđe Stanojević je specifičan umetnik na srpskoj likovnoj sceni koji kao medijum za stvaranje koristi materijale iz prirode- zemlju, pruće, kreč, jod, stvarajući radove koji se formiraju putem dejstva sunca, vetra, snega…Posmatranjem njihovog nastanka, on usmerava sile prirode I harmonizuje ih u umetničkom delu. Time nastaju dela otvorenih struktura, usmerenih ka posmatraču.


Izložba je zamišljena kao jedinstvena ambijentalna celina, sačinjena od slika velikog formata i monumentalnih objekata. Konceptualno definiše pojam “ergonomije”, kao životnog obličja zemlje. Onog obličja od koga smo svi napravljeni i čiji životni impuls nosimo.

U svom predgovoru za katalog, kustos izložbe Stevan Vuković kaže:

”Mi se usavršavamo na taj način što nam se stvari dešavaju, a ne tako što ih mi činimo” – to su bile reči Džona Kejdža, kojima je opisivao kako je svoje kompozicije pisao na način koji u njih uvodi zvukove iz okruženja; sve one slučajne zvuke koji partiturom nisu bili ni predviđeni ni određeni. Kada svoje slike ostavlja dejstvu vetra, kiše i snega, zracima sunca i prašini koja na njih biva nanesena vetrom, kao i drugim slučajnim uticajima iz okoline, Stanojević sledi sličnu logiku, i to čini da bi u pokret stavio široki spektar međudejstava i procesa koji rezultuju nečim neočekivanim.  Šta god da je postigao tokom neke od slikarskih seansi postajalo je podložno izmeni putem uticaja atmosferskih i drugih nepredvidivih okolnosti, koje su delovale na sliku u intervalu između tih seansi.  Razlika spram Kejdža, kao i Fluksus tradicije tu leži u činjenici da su za Stanojevića ovo bili samo koraci u procesu stvaranja potpuno integralnog dela. 

Moramo da se pozabavimo i prirodom umetnika, njegovim negativnim odnosom spram korporativne kulture, kreativnih i kulturnih industrija, kao i njegovom borbom protiv stereotipnih modela rada u polju umetnosti i kulture.  “Kako da izbegnemo bavljenje umetnošću u maniru nametanja forme sadržaju za koga se pretpostavlja da je inertan i pasivan?” – to bi, verovatno, bilo glavno pitanje u tom smislu. Da bi odgovorio na njega, Stanojević se upustio u rad sa proizvodnim procesima pretehnoloških zajednica, sa tradicionalnim tehnikama umetnosti i zanata, kao i eksperimentalnim prosedeima razvijenih u okviru savremene vizualne umetnosti, sa ciljem da istraži odnose i međusobne zavisnosti između ljudi, njihovog okruženja i prirode. To ga je konačno dovelo i do toga da razvije specifičan heuristički istraživački pristup koji pretpostavlja radikalni pomak od standardnog antropocentričnog pogleda na svet, ali ne prema nekom biocentričnom, već fiziocentričnom.

 

 

objavljeno31.03.2014.

Pretraga




Prijava na mail listu

Unesite vašu e-mail adresu

Unesite kod

Nečitljiv kod? Generišite novi

Zašto se prijaviti?

Garancija privatnosti.