Aktuelno

Asocijacija APSOLUTNO 1993–2005
26.01.2015. - 15.02.2015.

Asocijacija APSOLUTNO 1993–2005


APSOLUTNO SADA - ABSOLUTELY NOW (asocijacija | association APSOLUTNO 1993–2005) 15. januar –15. februar 2015. DRUGI ČIN: KONFUZIJA - CONFUSION: 27.01–4.02.2015. Kustoskinje: Inke Arns i Gordana Nikolić.

 

Druga postavka markira KONFUZIJU kao važnu temu za ovaj eshatološki niz. Bivše jugoslovenske zemlje prolaze kroz proces strukturnog prilagoĎavanja kapitalističkom sistemu, a u meĎuprostoru izmeĎu starog i novog levitira apsolutna konfuzija u kojoj se sudaraju ideologije, stari društveni odnosi i oni u formiranju, materijalna kultura i istorijski narativi, epistemologija i identiteti. Ako bi tražili analogiju u, na primer,hrišćanskoj teologiji, ova faza bi verovatno bila podudarna sa fazom od 40 dana Hristovog lutanja nakon smrti koja je prethodila njegovom Vaznesenju. Slobodnija tumačenja tvrde da je tada Mesija, zapravo, postao vampir ili zombi – mrtvo telo ili duh koji luta svetom u potrazi za "energijom" kako bi preživeo. Tako je i (bivša) Jugoslavija u mrtvom telu i novim odelima lutala kroz lavirint znakova, simbola i vrednosnih sistema. Ovu situaciju paradigmatski ilustruje rad asocijacije Apsolutno Semiotics of Confusion / Semiotika konfuzije, koji fotografski dokumentuje istraživanje sprovedeno u periodu od 1995. do 1998. godine u SRJ. Autori registruju identitetsku (nacionalnu) konfuziju koju zatiču u slobodnim individualnim intervencijama na državnim oznakama i tablicama automobila, ili meĎusobno različitim i opozitnim nacionalnim simbolima i zastavama koje koriste grupe navijača istog tima na fudbalskim utakmicama. Konfuziji u ikonosferi doprinose i oficijalne "umetničke" intervencije izvršne vlasti na kamenu koji obeležava granični prelaz, kada su od prethodnog akronima države SFRJ premazom četke uklonili slovo F, ostavljajući tako "pauzu" u akronimskom nizu.

U radu Le Quattro Stagioni (1996), umetničkom akcijom iz više faza autori simbolično rekreiraju konfuziju vremena u kom žive. Rad u formi pseudokalendara je nastao kao foto-akcija tokom četiri godišnja doba jedne godine na memorijalnom groblju u Somboru, Vojvodina. Ikonosferu same lokacije groblja koja pulsira od kontrastnih ideoloških simbola i situacija (komunistički memorijal sovjetskim vojnicima na placu koji pripada pravoslavnoj crkvi, petokraka vs. krst), autori zasićuju uvoĎenjem svojih kostimiranih pojava iz 19. veka s biciklom koji na žbicama točka ima klip kukuruza za ubrzanje obrtaja. Ova foto predstava je ironičan komentar na opstanak zastarelih devetnaestovekovnih matrica mišljenja, iako pod pritiskom progresivizma, u vremenu apsolutne ideološke konfuzije. U sledećoj fazi produkcije, rad LQS je proračunato podignut na novi stupanj artificijelizacije postupkom provlačenja fotografija kroz digitalni pikselizovani raster koji je služio kao mustra za monumentalne goblene sa zlatnim baroknim ramom. Angažovanjem profesionalnih vezilja goblena u produkcijski proces, Apsolutno vremenska mašina obrće digitalno u manuelni rad kao anahroni proces suprotan tadašnjoj progresivističkoj viziji uloge tehnologije.

Video rad In the Balkans / Na Balkanu (1998), vrlo složenim tehničkim procesom obraĎivanja video snimka sa Crnog mora u Bugarskoj i njegovog produkcijskog filterisanja kroz nekompatibilne video standarde u Istočnoj Evropi i SAD-u, stvara naizgled besmislenu i neartikulisanu audio-vizuelnu strukturu, proizvod "šuma" u prevodu izmeĎu dva sistema. Ovaj video rad na simboličan način predstavlja konfuziju u medijaciji izmeĎu dva sistema i sliku kako jedan sistem percipira drugi. In the Balkans je egzotičan pogled sa Zapada usmeren prema balkanskim "gudurama".

Asocijacija APSOLUTNO osnovana je 1993. godine u Novom Sadu. Članovi asocijacije su bili Zoran Pantelić, Dragan Rakić (1957-2009), Bojana Petrić i Dragan Miletić (član od 1995. do 2001). Od 1995. godine produkcija asocijacije je potpisivana bez navoĎenja ličnih imena članova, i kolektiv razvija interdisciplinarni proces rada i medijski pluralizam. Naziv asocijacije – apsolutno- je prilog (a ne imenica), te se često pojavljuje u nazivima radova u igri reči sa namerom da se naglase odreĎena značenja. Produkcija asocijacije APSOLUTNO proistekla je iz vizuelnih umetnosti, da bi se vremenom proširila na interdisciplinarna istraživanja činjenica iz neposrednog okruženja sa ciljem da se otvore mogućnosti njihovog novog iščitavanja. Ovakav istraživački proces bio je otvorenog karaktera i usmeravan na najrazličitije pojave u okruženju. Projekti su se često realizovali na javnim mestima ili lokacijama posebne namene (npr. brodogradilište, most, groblje, granični prelazi itd.), a u zavisnosti od ideje projekta i u različitim formatima: video, štampani materijali, instalacije, akcije, site specific projekti, audio, web projekti, itd.

Umetnička aktivnost kolektiva prestaje 2005. od kada je iskustvo transferisano i integrisano u nove oblike za kreiranje uslova i propitivanje umetničke produkcije i umetničkog organizovanja (Centar_kuda.org, Novi Sad; VacuumPack, Sombor). www.apsolutno.net Produkcija: Muzej savremene umetnosti Vojvodine Pokrovitelj muzeja: Pokrajinski sekreterijat za kulturu i javno informisanje Podrška izložbe: Goethe-Institut Belgrad, Grad Novi Sad, Hartware MedienKunstVerein Dortmund, Halogen Podrška godišnjeg programa: Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije Zahvalnost: Goethe-Institut Belgrad, Muzej savremene umetnosti, Beograd, Jovan Milinov Toba i Albert Molnár - Halogen, Novi Sad.

 

objavljeno26.01.2015.

Pretraga




Prijava na mail listu

Unesite vašu e-mail adresu

Unesite kod

Nečitljiv kod? Generišite novi

Zašto se prijaviti?

Garancija privatnosti.