Exhibition

Vladimir Dunjić: Četvrti veo

Dar - Mar

Velovi, samostalna tematska izložba Vladimira Dunjića

Date

03.05.2006.


Works

Vladimir Dunjić: Četvrti veo

Vladimir Dunjić: Poslednji veo

Vladimir Dunjić: Šesti veo

Vladimir Dunjić: Dvanaesti veo


Page:  1 | 2  ››  ›|   from 2
      

Overview

 

Location

Kralja Petra 44

Description

Veo i znak
(tekst Milana Komnenića u katalogu izložbe)

Velovi radovanja i velovi tugovanja, velovi koji lelujaju kioz minula vremena i velovi kao privid čiste nematerijalnosti... Velovi mistični i velovi praktični...

Prvi veo sveta svakako je opna devičanska. Prošavši kroz tajnovitu skramu obznanjuje se budući čovek u prvom trenu života. Mada praćen plačem, taj tren jeste radost nad radostima. Drugi veo je nevestinski. Na nevestu u belom (nekada po mogućstvu devicu), stavljaju veo da naglase njenu čistotu i čednost. A možda i da zabašure neku manu. Oba ova vela su znameni radovanja i sreće.

Društvene konvencije, međutim, zahtevaju i drukčije velove. Takav je, pre svih, veo udovice, Ucveljenica pod njime može dati oduška bolu, može prikriti tugu, a može joj zgodno poslužiti da uveća korotu i naglasi tronutost. Ako pak nije preterano ožalošćena, umesto da lije suze niz obraze, biće dovoljno da šmrkuće kroz veo. U tom slučaju, veo postaje maska. U klaustrima i manastirskim ćelijama redovnice su takode provodile vek pod velovima, u dapnjama, iskušenjima i molitvama.

Bez maske i velova ne daju se zamisliti karnevali, balovi i pojedini rituali. Konkubine, kurtizane,vodilje, subrete, raskalašnice, kokete i zavodnice pod velovima bile su neprcsušan izvor maštarija.Uz veo pristoje lepeze, rukavice, steznici i podvezice, o čemu uostalom svedoče velika dela slikarstva.

Kao što se veo razmiče u času kada se život rađa, tako se veo spušta u času kada se život gasi. Taj ukopni veo ima simboličku vezu sa velom koji se pred oltarom cepa u času smrti Isusove. Pošto hrišćani veruju u vaskrsenje, prirodno je što Vladimir Dunjić svoju alegoriju "poslednjeg vela" spiritualizuje pomoću nalepljenih leptirova koji simbolizuju vaskrsenje.

Istočnjaci su veo strogo kanonizovali kao neprikosnoven deo odeće i običaja. Na ulici ili u haremu, na sultaniji, odaliski ili običnoj buli - vekovima je veo (feredža, zar ili čador) bio obavezan za žene i sa njima se moglo razgovarati kad su pokrivene velom. Islamski mistici su smatrali da sedamdeset hiljada velova svetlosti i tame zakriljuje Božje lice.

Žena stavlja veo, a muškarac obrazinu. Veo je odvajkada dovođen u vezu sa tajnom. Poznata je uzrečica: "skinuti veo sa tajne". Da li onda tajna gubi ono što je čini tajnom? Ili to , pak, znači otkriti, spoznati odgonetnuti nešto dotle skriveno?

Slikovito rečeno, oblaci su nebeski veo. Oblaci su pred suncem koprena. Tako i veo zastire sporedne i suvišnc pojedinosti da bi se naš pogled susreo sa pogledom očiju ispod vela, koje postaju bitnije i oštro-vidnije. Njihov pogled je osnažen i usredsređen na bitno.

Sa izvanrcdnom lucidnošću Vladitmir Dunjić jc varirao neka od pomenutih svojstava velova stavljajući ih u likovni rcgistar, pri tom ne prenebregavajući njihovu funkciju u raznim vremenima i društvima. Njega je veo, kao vrlo suptilan artefakt, podstakao da traga za prevashodno likovnim odgovorima na pitanja koja život i kultura svakodnevno postavljaju.

Tako je, naposletku, veo postao znak, želeći zacelo da bude znak tajne sa koje je skinut veo.


Milan Komnenić

Search

Izdvajamo

 

 

 Stalna postavka Arte Galerije

 

Sredidom


Nameštaj je važan faktor kod uređenja naših domova, ali nije i jedini. Vašem domu je potrebna individualna nota, a nju ne čini samo nameštaj.

Posetite nas i pronađite pored nameštaja i ideje za jednostavno i efikasno uređenje doma.

Imate konkretno pitanje? Pitajte našeg arhitektu! Dobićete konkretan odgovor za Vaš problem. Kliknite ovde

Nameštaj za Vaš dom - sredidom.com